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J-GLOBAL ID:201501014910022403   Update date: Sep. 17, 2024

Watanabe Masatoshi

ワタナベ マサトシ | Watanabe Masatoshi
Affiliation and department:
Research field  (1): Educational psychology
Research keywords  (9): 学校不適応 ,  特別な教育的支援を必要とする児童生徒 ,  発達障害 ,  不登校 ,  認知発達 ,  知的障害 ,  仲間との相互作用 ,  アセスメント ,  教員養成
Research theme for competitive and other funds  (4):
  • 2018 - 2022 Cognitive Characteristics and Facilitation Effects of Peer Social Interaction in Expression of Formative of Students with Intellectual Disabilities
  • 2013 - 2017 Research on Teacher Training Program to Realize Inclusive Education
  • 2013 - 2016 A study on the supports and features of peer interactions of children with intellectual disabilites in problem solving
  • 2010 - 2012 Pilot study on developmental of planning in ill-defined problem solvingby children with mild to moderate intellectual disabilities
Papers (49):
  • WATANABE Masatoshi. Understanding of School Absenteeism in Students with Developmental Disabilities from Perspective School Stress. 2024. 15. 65-80
  • 渡邉 雅俊. 幼児の造形表現の共同制作における合意形成の援助が見立ての学習に及ぼす効果. 教授学習心理学研究. 2023. 18. 2. 75-85
  • Masatoshi Watanabe. Clinical Efficacy of WISC-V for Students with Suspected Developmental Disabilities. 2023. 14. 71-86
  • Facilitation Effects of Peer Social Interaction in Expression of Formative of Students with Intellectual Disabilities. 2022. 33. 77-91
  • 鳥海 順子, 廣瀬 信雄, 小畑 文也, 古屋 義博, 吉井 勘人, 渡邉 雅俊. インクルーシブ教育を見据えた教員養成に関する研究 : 通級による指導を経験した中学校教員に対するニーズ調査. 山梨障害児教育学研究紀要. 2021. 15. 75-84
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Books (1):
  • 子どもの育ちと多様性に向き合う障害児保育
    株式会社みらい 2024 ISBN:9784860156190
Lectures and oral presentations  (76):
  • 小学生の学校不適応がゲーム依存傾向に及ぼす影響
    (日本教育心理学会第66回総会(アクトシティ浜松コングレスセンター) 2024)
  • 幼児の造形表現における話し合いの援助の効果
    (日本発達心理学会第34回大会(立命館大学) 2023)
  • 子どもの造形表現における共同制作の援助方法
    (日本子ども学会学術集会第18回子ども学会議(東海学院大学) 2022)
  • インクルーシブ教育に必要な教員養成に関する研究-通級による指導を経験した中学校教員に対するニーズ調査 -
    (日本特殊教育学会第 58 回大会 (福岡教育大学) 2020)
  • 仲間との相互作用の促進による幼児の造形表現の援助
    (日本発達心理学会第31回大会(関西地区懇話会) 2020)
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Education (1):
  • 東京学芸大学大学院 連合学校教育学研究科 発達支援講座
Professional career (1):
  • 博士(教育学)
Work history (4):
  • 2014/04 - 現在 Kokugakuin University Faculty of Human Development
  • 2008/10 - 2014/03 University of Yamanashi Graduate School of Education
  • 2006/04 - 2008/09 Shizuoka Eiwa Gakuin University Faculty of Humanities and Social Sciences Department of Humanities and Social Sciences
  • 2003/04 - 2006/03 Shizuoka Eiwa Gakuin University Faculty of Humanities and Social Sciences Department of Community and Social Welfare
Awards (2):
  • 2019/10 - 國學院大學人間開発学会 研究奨励賞
  • 2009/09 - 日本特殊教育学会 研究奨励賞
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

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