Rchr
J-GLOBAL ID:201501017923696526   Update date: Sep. 01, 2020

MASARU TAGA

タガ マサル | MASARU TAGA
Affiliation and department:
Job title: Associate Professor
Research field  (2): Solid earth science ,  Primary/secondary education and curricula
Research keywords  (4): earthscience education ,  teaching tools ,  科学的概念 ,  science education
Research theme for competitive and other funds  (4):
  • 2018 - 2021 地質学的時間概念と空間概念の認識実態調査及び概念獲得方策の提案
  • 2016 - 2019 科学概念とミスコンセプションの関連の解析と授業法の開発
  • 2012 - 2013 レーザ光による蛍光を用いた方解石の複屈折の授業実践と生徒の理解の変化の研究
  • 2007 - 2008 岡山市北西部、日近花崗閃緑岩体の希土類元素鉱物からみた形成過程
Papers (32):
  • Late Cretaceous igneous activities around southern Shiga Prefecture, southwest Japan : Insights from felsic ring dykes. 2020. 74. 1. 1-20
  • TAGA Masaru. Visual Teaching Materials Incorporating Words: A Practical Lesson for Understanding the Relationship between Rocks and Minerals at Elementary School. Journal of Research in Science Education. 2020. 60. 3. 579-588
  • 多賀 優. The Cause of School-Made Misconceptions and How They Change after They Are Acquired : An Investigation of Age-Related Changes and Misconceptions Regarding the Convex Lens. 龍谷教職ジャーナル. 2019. 6
  • UENO Yoshihisa, SAWADA Kazuhiko, IWAHORI Hideaki, TAGA Masaru. Observations of Soil Nematodes Obtained via a Simplified Collection Method:-Experiential Learning in Lower Secondary School Science-. Journal of Research in Science Education. 2019. 60. 2. 279-289
  • Kiji Michio, Taga Masaru, Murata Mamoru, Collaborative Research Group for the Granites arou, Lake Biwa. Petrographic characteristics and geological implications of the Cretaceous O'hara and Ohgi plutons, west of Lake Biwa, southwest Japan. The Journal of the Geological Society of Japan. 2019. 125. 1. 107-118
more...
MISC (38):
  • 多賀優・大西俊弘. 凸レンズのミスコンセプションの実態とウランレンズの蛍光発光を用いた中学校での授業実践. 第69回日本理科教育学会全国大会全国大会発表論文集. 2019. 17. 490-490
  • 平田豊誠・ 多賀優・吉川武憲・小川博士. 深成岩の生成深度に関する認識調査. 全国地学教育研究大会・日本地学教育学会全国大会講演予稿集. 2019. 73
  • 平田豊誠, 多賀優, 吉川武憲, 小川博士. 深成岩の「ゆっくり冷えて固まる」時間スケールの認識調査-小学校教員と中学校理科教員の比較検討-. 全国地学教育研究大会・日本地学教育学会全国大会講演予稿集. 2018. 2018-72nd. 105-106
  • 多賀 優, 髙田 満彦, 大西 俊弘, 滋野 哲秀. 2017年度教職FDプロジェクト報告 隠岐島前の魅力ある学校づくりと地域の魅力化. 龍谷教職ジャーナル. 2018. 5
  • TAGA MASARU. Misconceptions among University Students regarding Convex Lenses caused by the Drawing Method at Junior High School. Conference proceedings. New perspectives in science education 7th edition, Libreriauniversitaria.it, Florence, Italy, 2018, p.708, pp. 553-558. 2018
more...
Books (3):
  • 授業に活かす理科教育法
    東京書籍 2019 ISBN:9784487812448
  • 授業をつくる! 最新小学校理科教育法:2017学習指導要領準拠
    学文社 2018 ISBN:4762027723
  • 実験で実践する魅力ある理科教育-小中学校編-
    オーム社 2010 ISBN:4274209202
Professional career (2):
  • 修士(教育学) (岡山大学)
  • 博士(学校教育学) (兵庫教育大学)
Association Membership(s) (6):
臨床教科教育学会 (JAPANESE NAME ONLY) ,  THE ASSOCIATION FOR THE GEOLOGICAL COLLABORATION IN JAPAN ,  JAPAN ASSOCIATION OF MINERALOGICAL SCIENCES ,  THE GEOLOGICAL SOCIETY OF JAPAN ,  JAPAN SOCIETY OF EARTH SCIENCE EDUCATION ,  SOCIETY OF JAPAN SCIENCE TEACHING
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page