Rchr
J-GLOBAL ID:201501040909751451   Update date: Mar. 17, 2024

Matsuoka Yasushi

Matsuoka Yasushi
Affiliation and department:
Research field  (1): Primary/secondary education and curricula
Research keywords  (3): lesson study ,  media study ,  social studies
Research theme for competitive and other funds  (4):
  • 2023 - 2026 持続可能な社会への再構築を図る社会系授業の開発研究
  • 2019 - 2023 ソーシャルメディア社会のメディアリテラシーを育成する社会科授業開発研究
  • 2012 - 2012 メディア社会に対応した小学校社会科のカリキュラム開発研究
  • 2011 - 2011 メディア社会の市民的資質形成をめざす小学校社会科教育内容開発研究
Papers (36):
  • 小橋, 唯華, 松岡, 靖. 初等教育段階における創造的思考力の育成 : システム・デザイン思考モデルに基づくクロスカリキュラムの開発を通して-A study on fostering creative thinking skills at the primarylevel of education : Focusing on cross-curriculum formation based on System Design Thinking Model. 京都女子大学教職支援センター研究紀要. 2022. 004. 4. 91-99
  • 松岡 靖. 災害社会学の成果に基づく社会科「災害単元」の開発研究. 京都女子大学宗教・文化研究所研究紀要. 2021. 034. 34. 85-100
  • 松岡靖. デジタル教科書を活用したアクティブ・ラーニング型社会科授業の開発. 京都女子大学発達教育学部紀要. 2019. 015. 15. 37-46
  • 松岡 靖. Development of ESD Lessons in Social Studies to Reconstruct a "Sustainable Society" : Example of the Unit for Fifth-Grade of Elementary School on "Kitakyushu Citizens that Recovered the Blue Sky". 社会系教科教育学研究. 2018. 30. 30. 87-96
  • MATSUOKA Yasushi. Improvement Strategies from social studies lessons that depend on the national curriculum : Through improvements to the textbook lessons to focus on "the learner situation". Journal of Japanese Educatinal Research Associaon for the Social Studies. 2016. 84. 84. 1-12
more...
MISC (25):
  • トクシュウ シャカイ オ ミル メ オ ソダテル! 「 シリョウ カツヨウ 」 ガクシュウ ナビゲート. 2024. 61. 1. 8-11
  • 松岡 靖. 【書 評】新谷和幸著『概念カテゴリー化学習の理論と実践-小学校社会科カリキュラム開発を視野に-』. 社会系教科教育学研究. 2022. 34. 101-102
  • 松岡 靖. 思考ツール活用による発問のポイント. 教育科学社会科教育. 2022. 757. 31-32
  • 松岡 靖. 書評 藤原孝章著『新版シミュレーション教材「ひょうたん島問題」多文化共生社会ニッポンの学習課題』. 社会系教科教育学研究. 2021. 33. 99-100
  • 松岡 靖. 備えあれば憂いなし! 思考を深める発問づくり 基本のキ-特集 授業を変える! 思考を深める発問の技術50. 社会科教育. 2021. 58. 5. 12-15
more...
Books (10):
  • 板書&写真でよくわかる365日の全授業 小学校社会5年
    明治図書出版 2021 ISBN:4184265111
  • 多様化時代の社会科授業デザイン
    晃洋書房 2020 ISBN:9784771034037
  • 教育実習のエッセンス
    学術図書出版 2020 ISBN:4780608414
  • 社会系教科教育学研究のブレイクスルー : 理論と実践の往還をめざして
    風間書房 2019 ISBN:9784759923001
  • 総合的な学習の時間・総合的な探究の時間の新展開
    学術図書出版社 2019 ISBN:9784780606782
more...
Lectures and oral presentations  (16):
  • 指導者用デジタル教科書を活用した社会科学習指導法の再構築-小6単元「明治の国づくりを進めた人々」を事例にして-
    (日本社会科教育学会 第68回全国大会 2018)
  • 持続可能性を追究する社会科ESD学習の内容構成-単元「青空を取りもどした北九州市」の場合-
    (社会系教科教育学会 第29回研究発表大会 2018)
  • 国家(学習指導要領)に依拠した社会科授業研究の方略
    (全国社会科教育学会 第64回全国研究発表大会シンポジウム 2015)
  • 社会構造と心理構造の関係を読み解く小学校社会科授業
    (社会系教科教育学会 第25回研究発表大会 課題研究I 2014)
  • ESDの理念に基づく小学校社会科における世界遺産学習-単元「世界遺産“宮島”の仕組み」の開発を通して-
    (日本地理教育学会 第63回大会 2013)
more...
Professional career (1):
  • 博士 (広島大学)
Association Membership(s) (7):
JAPAN SOCIETY FOR EDUCATIONAL TECHNOLOGY ,  THE GEOGRAPHIC EDUCATION SOCIETY OF JAPAN ,  JAPANESE ASSOCIATION FOR THE SOCIAL STUDIES ,  JAPAN ASSOCIATION FOR LIVING ENRIRONMENTAL STUDIES & INTEGRATED STUDIES ,  JAPAN SOCIETY FOR STUDIES IN "NEWSPAPER IN EDUCATION" ,  JANANESE EDUCATIONAL RESEARCH ASSOCIATION FOR THE SOCIAL STUDIES ,  EDUCATION IN THE SOCIAL STUDIES DEPARTMENT RESEARCH ASSOCIATION
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page