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J-GLOBAL ID:201501041093757371   Update date: Sep. 05, 2021

Kawai Hiromi

カワイ ヒロミ | Kawai Hiromi
Affiliation and department:
Homepage URL  (1): https://kaken.nii.ac.jp/d/r/10716434.ja.html
Research field  (3): Special needs education ,  English linguistics ,  Foreign language education
Research keywords  (5): 聴覚障害児童のための英語指導法 ,  Teacher training ,  英語リズム ,  音声教育 ,  Teacihng English to young learners
Research theme for competitive and other funds  (6):
  • 2019 - 2022 幼児・児童の英語力および意識・態度に影響を及ぼす家庭要因の特定と関係性モデル構築
  • 2019 - 2021 通常学級と聴覚特別支援学級の合理的配慮に根ざした指導連携体制の構築-小学校英語「見る」音声指導の効果検証-
  • 2018 - 2021 全ての通常学級児童のための英語音声指導法構築と視覚的教材開発の統合的研究
  • 2018 - 2019 聴覚障害児童の英語音声の知覚・産出能力の実態調査-通常学級内授業における 指導法・教材開発検討のための基礎研究-
  • 2014 - 2017 早期英語教育における英語リズム測定指標と言語材料モデル構築に関する統合的研究
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Papers (21):
  • 河合裕美. コロナ禍でも続けられた聴覚障害児童への英語音声指導. 英語教育. 2021. 70. 3. 18-20
  • Kawai, H. Investigating the listening environment of hard-of-hearing pupils learning English in inclusive classrooms of a Japanese public elementary school. The Journal of Kanda University of International Studies. 2021. 33. 191-214
  • Kawai, H. Perceptive and productive abilities of English phonemes in hearing-impaired children learning English in inclusive classrooms. Thought Currents in English Literature. 2020. 93. 1-29
  • Kawai, H. A qualitative analysis of changes in older EFL Japanese children's awareness of English sounds and their learning strategies through explicit sound instruction. JASTEC Journal. 2020. 39
  • 河合裕美, 高山芳樹. 通常小学校在籍の聴覚障害児童の英語分節音産出エラーの特徴-摩擦音・破擦音の観察を中心に-. 第33回日本音声学会2019年度全国大会予稿集. 2019
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Books (3):
  • きいて・みて・まねて覚える英語の音-動画でできる音声指導
    大修館書店 2021 ISBN:4469246484
  • Fun with English-英語教育 環境づくりのヒント-
    啓林館 2018
  • 小学校英語指導用教材
    神田外語大学 2016
Lectures and oral presentations  (47):
  • 「小学校教員と中学校教員の英語音声指導に対する意識の違いと指導に及ぼす要因」
    (全国英語教育学会(JASELE)第46回長野研究大会(オンライン) 2021)
  • 「児童向け英語音声学習のための映像教材の開発」
    (日本児童英語教育学会(JASTEC)第41回全国大会(オンライン) 2021)
  • 「通常学級に在籍する聴覚障害児童への英語音声指導の取組みー発音口形を「見る」傾聴姿勢は聴児へのお手本になる!ー」
    (英語教育ユニバーサルデザイン研究学会 2021年度第1回研究会 2021)
  • 「小学校英語が変わる!-中学年の「音声」中心から高学年の「文字」への円滑な指導を目指してー
    (獨協大学DUETA第10回ワークショップ 2021)
  • 「発音口形を「見る」傾聴姿勢と明示的英語音声指導の効果-聴覚障害学級から通常学級への長期的指導連携の取組み-」
    (AUDELL英語教育ユニバーサルデザイン研究学会第2回研究大会 2020)
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Education (3):
  • 2012 - 2017 Graduate School of Aoyama Gakuin University Dept. of English and American Literature
  • 2010 - 2012 Dokkyo University
  • 1987 - 1991 Sophia University Department of English Language and Studies
Professional career (2):
  • 英語教育学修士 (獨協大学大学院)
  • 学術博士(初等英語教育) (青山学院大学大学院)
Work history (5):
  • 2021/04 - 現在 獨協大学国際教養学部言語文化学科 非常勤講師
  • 2021/04 - 現在 Kanda University of International Studies Center for Teaching English to Children Associate professor
  • 2019/04 - 現在 Chiba Keizai College
  • 2020/04 - 2021/03 獨協大学外国語学部英語学科 非常勤講師
  • 2013/04 - 2020/03 Kanda University of International Studies Center for Teaching English to Children
Committee career (1):
  • 2021/04 - 現在 英語教育ユニバーサルデザイン研究学会(AUDELL) 理事
Awards (1):
  • 2018/01 - CTFLCYP 2018 : 20th International Conference on Teaching Foreign Languages to Children and Young People The Best Presentation Award Investigating the English Speech Processing System of EFL Japanese Older Children
Association Membership(s) (9):
Association of Universal Design for English Language Learning ,  Japan Academy of Learning Disabilities ,  The Japanese Association of Special Education ,  Association of Language Awareness(ALA) ,  KANTOKOSHINETSU ASSOCIATION OF TEACHERS OF ENGLISH ,  THE JAPAN SOCIETY OF ENGLISH LANGUAGE EDUCATION ,  PHONETIC SOCIETY OF JAPAN ,  JASTEC ,  THE ASSOCIATION OF ENGLISH TEACHING IN ELEMENTARY SCHOOL
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

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