Rchr
J-GLOBAL ID:201501068888670156   Update date: Feb. 20, 2024

Tamura Yu

タムラ ユウ | Tamura Yu
Affiliation and department:
Job title: Associate Professor
Homepage URL  (1): https://tamurayu.wordpress.com/
Research field  (2): Linguistics ,  Foreign language education
Research keywords  (3): second language grammar acquisition ,  second language sentence processing ,  Task-based Language Teaching
Research theme for competitive and other funds  (2):
  • 2020 - 2023 語彙処理と文処理のメカニズムを統合した英語学習者の形態素習得に関する研究
  • 2016 - 2018 日本語を第一言語とする英語学習者の数素性表象の発達過程
Papers (23):
  • Yu Tamura, Junya Fukuta, Yoshito Nishimura, Daiki Kato. Rule-based or efficiency-driven processing of expletive there in English as a foreign language. International Review of Applied Linguistics in Language Teaching. 2023. 61. 4. 1577-1606
  • Yu Tamura. Is cats one word or two? L2 learners’ processing of number marking in English from the viewpoints of form-meaning mapping. Second Language Research. 2023
  • Masato Terai, Junya Fukuta, Yu Tamura. Learnability of L2 collocations and L1 influence on L2 collocational representations of Japanese learners of English. International Review of Applied Linguistics in Language Teaching. 2023
  • Yu Tamura. Investigation of the Relationship Between Animacy and L2 Learners’ Acquisition of the English Plural Morpheme. Journal of Psycholinguistic Research. 2023. 52. 2. 675-690
  • Junya Fukuta, Yoshito Nishimura, Yu Tamura. Pitfalls of production data analysis for investigating L2 cognitive mechanism. Journal of Second Language Studies. 2023. 6. 1. 95-118
more...
MISC (9):
  • 阿部真理子, 亘理陽一, 近藤悠介, 福田純也, 天野修一, 石井雄隆, 田村祐. 日本人英語学習者のパフォーマンス能力の縦断的調査. 外国語教育メディア学会第58回全国研究大会予稿集. 2018. 184-187
  • 草薙邦広, 田村祐. 外国語教育研究における事後分析の危険性. 外国語教育メディア学会中部支部外国語教育基礎研究部会2016年度報告論集. 2017. 30-49
  • 田村祐. 英語使用の機会を増やすタスク・ベースの授業実践-スピーキングに対する抵抗感に焦点をあてて-. 外国語教育メディア学会中部支部外国語教育基礎研究部会2016年度報告論集. 2017. 2-19
  • Tamura Yu. Is acquring knowledge of verb-subcategorization in English easier? A partial replication of Jiang (2007). Proceedings of PacSLRF 2016. 2017. 213-218
  • Fukuta, J, Tamura, Y. Focus-on-form effects of task repetition: A pilot study. M. Hirakawa, J. Matthews, K. Otaki, N. Snape & M. Umeda (Eds), Proceedings of PacSLRF 2016. 2017. 59-63
more...
Books (5):
  • 第二言語研究の思考法: 認知システムの研究には何が必要か
    くろしお出版 2023 ISBN:4874249612
  • Getting Things Done [Book 2]-Tasks for Connecting the Classroom with the Real World
    2023 ISBN:9784384335187
  • Getting things done [Book1]: Tasks for connecting the classroom with the real world
    三修社 2022 ISBN:9784384335101
  • Ideas and Materials for Communication Through Tasks: Connecting the English Language Classroom with the Real World
    2020 ISBN:9784384059403
  • タスク・ベースの英語指導:TBLTの理解と実践
    大修館書店 2017
Lectures and oral presentations  (34):
  • 英語教育とSLA研究の距離感:理論と実践は往復するべきか
    (外国語教育メディア学会(LET)関西支部2023年度秋季研究大会 2023)
  • Rを用いた一般化線形混合モデル(GLMM)の分析手法を身につける:言語研究分野の事例をもとに
    (日本言語テスト学会(JLTA)第26回(2023年度)全国研究大会 2023)
  • Developmentally moderated factors influencing the L2 production of English dative construction: A learner corpus study.
    (EuroSLA 32 2023)
  • 数の表象と言語処理のかかわり
    (外国語教育メディア学会 中部支部 高等教育研究部会 2022)
  • 一般化線形混合モデルの実践ー気をつけたい3つのポイント
    (連続公開講座「データサイエンス時代の英語教育」第2回 言語教育研究の実際. 主催:名古屋大学大学院人文学研究科 英語教育分野 2021)
more...
Education (3):
  • 2014 - 2018 Nagoya University Graduate School, Division of International Development Department of International Communication
  • 2011 - 2013 Southern New Hampshire University M.S. Teaching English as a Foreign Language
  • 2007 - 2011 Saitama University School of Education English major
Professional career (1):
  • Doctor of Philosophy
Work history (8):
  • 2020/04 - 現在 Kansai University Faculty of Foreign Language Studies Associate Professor
  • 2018/04 - 2020/03 Kansai University Faculty of Foreign Language Studies Assistant Professor
  • 2016/04 - 2018/03 The Japan Society for the Promotion of Science Research Fellow (DC2)
  • 2016/04 - 2018/03 Aichi University of Technology Part-time lecturer
  • 2015/04 - 2016/03 Graduate School, Nagoya University Department of International Development Teaching Assistant
Show all
Association Membership(s) (3):
The Japanese Society for Language Sciecnes ,  JAPAN ASSOCIATION FOR LANGUAGE EDUCATION FOR TECHNOLOGY ,  The Japan Second Language Association
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page