Rchr
J-GLOBAL ID:201501075687350230   Update date: Mar. 29, 2024

Date Hiroko

Date Hiroko
Affiliation and department:
Job title: Associate Professor
Research field  (1): Japanese language education
Research keywords  (8): 中国語話者 ,  作文教育 ,  日本語教師養成 ,  教師の協働 ,  eラーニング ,  OJAD(Online Japanese Accent Dictionary) ,  韻律分析 ,  音声教育
Research theme for competitive and other funds  (3):
  • 2021 - 2025 Construction and applied research of the database of high-quality Japanese example sentences available for the development of dictionary websites and applications
  • 2016 - 2018 Japanese language teaching and learning beyond the boundary - Potentials of Japanese as a lingua franca -
  • 2016 - 2018 Establishment of Systematic Prosody Education Method Utilizing OJAD and Japanese Teaching Materials
Papers (61):
  • 伊達宏子, 本村昌文. 中国人留学生の日本政府奨学金による博士後期課程進学選択の理由-2021年度中国赴日本国留学生予備学校学生への質問紙調査-. 日本語・日本学研究. 2023. 13. 51-73
  • 伊達宏子. 2022年度コロナ禍の中国赴日本国留学生予備学校における基礎日本語教育プログラム. 東京外国語大学 国際日本学研究. 2023. 3. 140-158
  • 沖本与子, 工藤嘉名子, 伊達宏子, 伊東克洋. 初級日本語オンデマンドコースの開発と検証-スクーリングの有効性に着目して-. 東京外国語大学 国際日本学研究. 2023. 3. 96-110
  • 藤田百子, 八木真生, 伊達宏子. 対話型短歌鑑賞を通した中上級学習者の解釈の変化. 日本語教育方法研究会誌. 2023. 29. 2. 128-129
  • 伊達宏子, 八木真生, 藤田百子. 上級日本語学習者を対象とした「対話型短歌鑑賞」授業の実践. 東京外国語大学論集 (Area and Culture Studies). 2023. 105. 1-26
more...
Lectures and oral presentations  (36):
  • 対話型短歌鑑賞を通した中上級学習者の解釈の変化
    (第60日本語教育方法研究会 2023)
  • 上級日本語学習者を対象とした対話型短歌鑑賞授業の試み
    (第59回日本語教育方法研究会 2022)
  • 中国人学習者,小学3年生児童,成人母語話者が産出する日本語真偽/疑問詞疑問文のイントネーション
    (日本音響学会2021年秋季研究発表会 2021)
  • 日本語上級中国人学習者と母語話者の真偽/疑問詞疑問文イントネーションの産出と知覚
    (日本音響学会2020年春季研究発表会 2020)
  • 言語聴覚療法を用いたミャンマー人学習者に対する日本語発音トレーニング
    (第53回日本語教育方法研究会 2019)
more...
Professional career (2):
  • 修士(国際広報メディア) (北海道大学)
  • 博士(科学) (東京大学)
Awards (2):
  • 2016/06 - 電子情報通信学会 電子情報通信学会 平成27年度情報・システムソサイエティ論文賞
  • 2014/09 - 日本音声学会 2013年度 日本音声学会 学術奨励賞 「オンライン日本語アクセント辞書の開発と普及」
Association Membership(s) (4):
日本語教育方法研究会 ,  日本語教育学会 ,  日本音声学会 ,  日本音響学会
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page