Rchr
J-GLOBAL ID:201501083424169291   Update date: Apr. 14, 2024

Kihara Keisho

キハラ ケイショウ | Kihara Keisho
Affiliation and department:
Research field  (1): Aesthetics and art studies
Research keywords  (6): Cinema ,  Film Theory ,  Aesthetics ,  Psychoanalysis ,  Art ,  Television
Research theme for competitive and other funds  (7):
  • 2020 - 2023 古典的ハリウッド映画の産業構造と物語様式の因果関係に関する総合的研究
  • 2020 - 2021 和田勉演出作品におけるテレビ的技法の意義--映画的技法との比較研究
  • 2018 - 2019 戦後日本映画における撮影所システムの変遷とその実態--日活ロマンポルノを中心とした実証的研究(研究分担者)
  • 2018 - 2019 映画と「エコノミー」-- 1930年代の古典的ハリウッド映画における経済と物語様式の因果関係に関する研究
  • 2016 - 2019 Basic Research in Philosophical and Theoretical Discourses on Classical Hollywood Cinema
Show all
Papers (8):
  • 木原 圭翔. 『檻の中』(1957) における単純さの追求--和田勉と飯島正によるテレビの〈発明〉. 情報学研究(東京大学大学院情報学環紀要). 2019. 96. 27-43
  • KIHARA Keisho. The (Un)expected Secrets of Pyscho: Alfred Hitchcock Presents and Film Audiences. eizogaku. 2017. 97. 97. 24-43
  • 木原 圭翔. スタンリー・カヴェルと古典的ハリウッド映画のモダニズム. 早稲田大学大学院文学研究科. 2015
  • KIHARA Keisho. The Legitimization of Movies: Stanley Cavell on the Classical Hollywood Cinema. Aesthetics. 2015. 19. 65-77
  • KIHARA Keisho. The Logic of Transformation in Okusama wa 18-sai: A Study of a Form of Television Drama. Theatre and Film Studies 2013. 2014. 1-13
more...
MISC (27):
  • 木原圭翔. 書評 河野真理江『メロドラマの想像力』青土社、2023年. 図書新聞(3636号)、6面. 2024
  • 木原圭翔. 山田太一とテレビのアンダーストーリー--『なつかしき海の歌』論. ユリイカ4月号(特集=山田太一). 2024. 137-143
  • Keisho Kihara. On the Specular Unconscious: Garrett Stewart's Application of the "Optical Unconscious" to Film. 2024. 111. 260-269
  • 翻訳 ハリー・スミス『マハゴニー(フィルム#18)』配布資料(ラニ・シン[ハリー・スミス・アーカイブス]による作品解説, ハリー・スミスによる自作解説(助成金申請書), クルト・ヴァイル/ベルトルト・ブレヒト《マハゴニー市の興亡》あらすじ). 国立映画アーカイブ「蘇ったフィルムたちチネマ・リトロバート映画祭」(2024年1月5日〜2月4日). 2024
  • 木原圭翔. 中島貞夫のスフィンクス--『女番長 感化院脱走』と不安. ユリイカ9月号(特集 追悼・中島貞夫). 2023. 231-238
more...
Books (5):
  • 村上春樹 映画の旅
    フィルムアート社 2022 ISBN:4845921367
  • 映像が動き出すとき--写真・映画・アニメーションのアルケオロジー
    みすず書房 2021 ISBN:4622090546
  • 映画論の冒険者たち
    東京大学出版会 2021 ISBN:4130830821
  • 映画を撮った35の言葉たち
    フィルムアート社 2017 ISBN:4845917130
  • 大テレビドラマ博覧会
    早稲田大学演劇博物館 2017 ISBN:4948758175
Lectures and oral presentations  (2):
  • 映画という治療空間--パーカー・タイラーの映画批評と精神分析
    (第48回日本映像学会 2022)
  • 『或る夜の出来事』における「身体=システム」の策略
    (映像テクスト分析研究会(日本映像学会) 2019)
Education (4):
  • 2011 - 2015 Waseda University Graduate School of Letters, Arts and Sciences
  • 2009 - 2011 Waseda University Graduate School of Letters, Arts and Sciences
  • 2007 - 2009 Keio University
  • 2003 - 2007 Keio University Faculty of Letters
Professional career (3):
  • Ph.D. (Waseda University)
  • M.A. (Waseda University)
  • M.A. (Keio University)
Work history (15):
  • 2022/04 - 現在 早稲田大学 総合人文科学研究センター 招聘研究員
  • 2022/04 - 2023/03 Meiji Gakuin University
  • 2021/09 - 2023/03 Aoyama Gakuin University
  • 2022/04 - 2022/09 Senshu University School of Letters
  • 2019/04 - 2022/03 Waseda University Faculty of Letters, Arts and Sciences
Show all
Committee career (1):
  • 2017/12 - 2018/05 日本映像学会 第23期役員選挙 選挙管理委員
Association Membership(s) (3):
THE JAPANESE SOCIETY FOR AESTHETICS ,  THE JAPAN SOCIETY OF IMAGE ARTS AND SCIENCES ,  日本映画学会
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page