Rchr
J-GLOBAL ID:201601002079299452   Update date: Oct. 25, 2021

Shinkawa Hiroki

シンカワ ヒロキ | Shinkawa Hiroki
Affiliation and department:
Research field  (3): Special needs education ,  Clinical psychology ,  Educational psychology
Research theme for competitive and other funds  (11):
  • 2021 - 2024 コホート研究による子どもの自殺関連因子と予測因子の解明
  • 2019 - 2024 発達性協調運動障害の内部モデル障害仮説の検証と乳幼児期の予後因子の解明
  • 2019 - 2024 3歳児における発達障害の疫学研究および早期発見のための新たな診断ツールの開発
  • 2021 - 2023 児童思春期のメンタルヘルスの成長曲線に及ぼすCOVID-19パンデミックの影響の検証とエビデンスに基づく多職種連携による地域支援システムの開発
  • 2021 - 2023 地図情報から取得した地域の環境要因が子どもの情緒及び行動の問題に与える影響の解明
Show all
Papers (16):
  • Cohort Profile: The Assessment from Preschool to Puberty-Longitudinal Epidemiological (APPLE) study in Hirosaki, Japan. International Journal of Epidemiology. 2021. dyab112. 1-2
  • Shinkawa, H., Irie, T., Tanaka, M., Yokomitsu, K. Psychosocial adjustment and mental distress associated with in-game purchases among Japanese junior high school students. Frontiers in Psychology. 2021. 12. 708801
  • Yokomitsu, K., Irie, T., Shinkawa, H., Tanaka, M. Characteristics of gamers who purchase loot box: A systematic literature review. Current Addiction Reports. 2021. 1-13
  • Shinkawa, H., Takahashi, M., Adachi, M., Murayama, Y., Yasuda, S., Malecki, C. K., Nakamura, K. Psychometric validation of the Japanese version of the Child and Adolescent Social Support Scale (CASSS) in early adolescents. Japanese Psychological Research. 2021. 1-13
  • Shinkawa, H, Kayukawa, C, Shimizu, R, Tomiie, T. Stress response of students in a special support high school at the resumption of school after the earthquake disaster: The temporal transition from 1 to 4 weeks. Stress Management Research. 2020. 16. 2. 12-19
more...
MISC (7):
  • 粥川智恵, 新川広樹. 高等支援学校におけるソーシャルスキル・トレーニングの実践(特集:子どもの笑顔をふやす「こころ」ヘのアプローチ ~人との「かかわり」の視点から~). 特別支援教育研究. 2021. 771. 24-27
  • Irie, T., Shinkawa, H., Tanaka, M., Yokomitsu, K. Unplanned in-game purchases and loot boxes associated with online gaming problems and mental health among adolescents. PsyArXiv. 2021
  • 森 裕幸, 新川広樹, 足立匡基, 髙橋芳雄, 中村和彦. 児童生徒のソーシャル・キャピタルが適応上の困難さに及ぼす影響. ストレスマネジメント研究(カレントトピック). 2020. 52. 2. 138-139
  • Kubo, T., Masuyama, A., Shinkawa, H., Sugawara, D. Impact of a single school-based intervention for COVID-19 on improving mental health. PsyArXiv. 2020
  • 斉藤 まなぶ, 田中 勝則, 山村 靖彦, 和久田 学, 大里 絢子, 足立 匡基, 三上 珠希, 坂本 由唯, 照井 藍, 森 裕幸, et al. 5歳児発達健診Webスクリーニングシステム(ここあぽ)の完成. 精神神経学雑誌. 2020. 2020特別号. S453-S453
more...
Books (1):
  • オンラインとオフラインで考える特別支援教育
    明治図書 2021
Lectures and oral presentations  (74):
  • ゲームの心理学:熱中、モチベーション、嗜癖、eスポーツ
    (日本心理学会第85回大会 2021)
  • Cognitive features and stress responses of adolescents with internet game addiction
    (2021)
  • 大規模コホート調査に基づく子どもの抑うつ症状の把握と発達的トラジェクトリー-自殺を含むこころの健康問題の予防体制の構築を目指して-
    (日本教育心理学会第63回大会 2021)
  • 教育現場における認知行動療法の実践的活用における最近の展開
    (日本教育心理学会第63回大会 2021)
  • 高校生のメンタルヘルスに及ぼす認知的感情制御方略の役割
    (日本教育心理学会第63回大会 2021)
more...
Works (1):
  • 子ども理解支援ツール「ほっと」
    北海道教育委員会 2019 -
Education (3):
  • 2013 - 2020 Health Sciences University of Hokkaido Department of Clinical Psychology
  • 2011 - 2013 Health Sciences University of Hokkaido Department of Clinical Psychology
  • 2007 - 2011 Health Sciences University of Hokkaido Department of Clinical Psychology
Professional career (1):
  • 博士 (臨床心理学) (北海道医療大学)
Work history (19):
  • 2021/09 - 現在 Hirosaki University Faculty of Education Associate Professor
  • 2021/04 - 現在 Hokkaido University of Education Graduate School of Education
  • 2020/04 - 現在 青森県公立学校 スクールカウンセラー
  • 2020/04 - 2021/08 Graduate School of Medicine, Hirosaki University Research Center for Child Mental Development Project Research Associate
  • 2019/04 - 2021/03 Hirosaki University of Health and Welfare
Show all
Committee career (9):
  • 2021/06 - 現在 日本心理学会 「Japanese Psychological Research」査読協力者
  • 2019/09 - 現在 日本ストレスマネジメント学会 実践部会(教育・特殊教育領域分野)
  • 2019/05 - 現在 青森県中南地区連携推進協議会 インクルーシブ教育システム構築プログラム担当
  • 2014/06 - 現在 日本ストレスマネジメント学会 「ストレスマネジメント研究」査読協力者
  • 2017/06 - 2019/03 北海道教育委員会 自殺予防教育プログラム 作成協力
Show all
Awards (2):
  • 2021/06 - 日本カウンセリング学会 奨励賞 児童生徒の学年・学校段階に応じたソーシャルスキル尺度の標準化-COSMINに基づく信頼性・妥当性の検証-,他
  • 2020/12 - Japan Society of Stress Mangagement Best Paper Award Implementation of a classwide social skills training in a special support high school: Fitting to the context of school community
Association Membership(s) (7):
JAPAN SOCIETY OF STRESS MANAGEMENT ,  THE JAPANESE ASSOCIATION OF COUNSELING SCIENCE ,  日本認知・行動療法学会 ,  THE JAPANESE ASSOCIATION OF EDUCATIONAL PSYCHOLOGY ,  THE JAPANESE PSYCHOLOGICAL ASSOCIATION ,  日本心理臨床学会 ,  日本児童青年精神医学会
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page