Rchr
J-GLOBAL ID:201601002079299452   Update date: Sep. 29, 2024

Shinkawa Hiroki

シンカワ ヒロキ | Shinkawa Hiroki
Affiliation and department:
Research field  (3): Special needs education ,  Clinical psychology ,  Educational psychology
Research theme for competitive and other funds  (19):
  • 2024 - 2028 ゲーム障害予防を狙った親子介入システム開発:ゲームに対する親子間ギャップの解消
  • 2024 - 2027 学校を基盤としたメンタルヘルスのスクリーニングシステムの実装プロセスに関する研究
  • 2023 - 2026 発達段階を踏まえた子どもの過度なゲーム使用を改善する親子関係の解明
  • 2023 - 2026 超人口減少に向けた公教育維持のための学校改善プログラムに関する理論的・実証的研究
  • 2022 - 2025 青年期のゲーム障害予防に向けた標準データ収集および教育プログラム開発と効果検証
Show all
Papers (25):
  • Honda, H., Shinkawa. H. Evaluation of Its validity and reliability according to the COSMIN checklist. Japanese Journal of Educational Psychology. 2024. 71. 3. 173-189
  • 本田真大, 新川広樹. 児童青年版援助要請認知尺度,援助要請スキル尺度の開発-COSMINに基づくPROM開発研究及び内容的妥当性研究-. 教育心理学研究. 2023. 71. 3. 173-189
  • 横光健吾, 入江智也, 新川広樹, 田中勝則, 山本晃輔. ゲーム行動の重症化予防に関する研究動向-多様なプレイスタイルを踏まえた臨床心理学的考察-. 臨床心理学. 2023. 23. 3. 339-348
  • Shinkawa, H., Takahashi, M., Adachi, M., Murayama, Y., Yasuda, S., Malecki, C. K., Nakamura, K. Psychometric validation of the Japanese version of the Child and Adolescent Social Support Scale (CASSS) in early adolescents. Japanese Psychological Research. 2023. 65. 2. 145-157
  • Masuyama​, A., Kubo, T., Shinkawa, H., Sugawara, D. The roles of trait and process resilience in relation of BIS/BAS and depressive symptoms among adolescents. PeerJ. 2022. 10. e13687
more...
MISC (6):
  • 粥川智恵, 新川広樹. 高等支援学校におけるソーシャルスキル・トレーニングの実践(特集:子どもの笑顔をふやす「こころ」ヘのアプローチ ~人との「かかわり」の視点から~). 特別支援教育研究. 2021. 771. 24-27
  • Irie, T., Shinkawa, H., Tanaka, M., Yokomitsu, K. Unplanned in-game purchases and loot boxes associated with online gaming problems and mental health among adolescents. PsyArXiv. 2021
  • 森 裕幸, 新川広樹, 足立匡基, 髙橋芳雄, 中村和彦. 児童生徒のソーシャル・キャピタルが適応上の困難さに及ぼす影響. ストレスマネジメント研究(カレントトピック). 2020. 52. 2. 138-139
  • Kubo, T., Masuyama, A., Shinkawa, H., Sugawara, D. Impact of a single school-based intervention for COVID-19 on improving mental health. PsyArXiv. 2020
  • Masuyama, A., Shinkawa, H., Kubo, T. Development and validation of the Japanese version Fear of COVID-19 Scale among adolescents. PsyArXiv. 2020
more...
Books (2):
  • 子どもと親のためのフレンドシップ・プログラム
    遠見書房 2023 ISBN:9784866161587
  • オンラインとオフラインで考える特別支援教育
    明治図書 2021 ISBN:9784184329171
Lectures and oral presentations  (114):
  • 援助要請研究の目指す適切な援助要請および支援とは-援助要請に関連する尺度開発研究の視点を通した検討-
    (日本認知・行動療法学会第50回大会 2024)
  • 小中学生におけるアレルギー性疾患と情緒・行動的問題の関連
    (日本ストレスマネジメント学会第22回大会 2024)
  • 中学生のソーシャルサポートが援助要請認知を介して援助要請行動に及ぼす影響
    (日本ストレスマネジメント学会第22回大会 2024)
  • 中高生の肯定的再評価力に関する研究(2)-学校・学年・性差の検討-
    (日本カウンセリング学会第56回大会 2024)
  • 中高生の肯定的再評価力に関する研究(1)-因子的不変性の検討-
    (日本カウンセリング学会第56回大会 2024)
more...
Works (1):
  • 子ども理解支援ツール「ほっと」
    北海道教育委員会 2019 -
Education (3):
  • 2013 - 2020 Health Sciences University of Hokkaido Graduate School of Psycholigical Science Department of Clinical Psychology
  • 2011 - 2013 Health Sciences University of Hokkaido Graduate School of Psycholigical Science Department of Clinical Psychology
  • 2007 - 2011 Health Sciences University of Hokkaido School of Psychological Science Department of Clinical Psychology
Professional career (1):
  • 博士 (臨床心理学) (北海道医療大学)
Work history (20):
  • 2024/09 - 現在 Hirosaki Gakuin University
  • 2021/09 - 現在 Hirosaki University Faculty of Education Associate Professor
  • 2021/04 - 現在 Hokkaido University of Education Graduate School of Education
  • 2020/04 - 現在 青森県公立学校 スクールカウンセラー
  • 2020/04 - 2021/08 Graduate School of Medicine, Hirosaki University Research Center for Child Mental Development Project Research Associate
Show all
Committee career (15):
  • 2023/11 - 現在 日本認知・行動療法学会 子どものストレスチェックと認知行動療法SIG
  • 2023/05 - 現在 日本ストレスマネジメント学会 理事(研究委員会副委員長)
  • 2023/04 - 現在 藤崎町教育委員会 いじめ問題対策審議会 委員
  • 2022/04 - 現在 弘前大学教育学部附属特別支援学校 いじめ防止対策委員会 委員
  • 2022/04 - 現在 平川市教育委員会 いじめ防止対策審議会 委員
Show all
Awards (2):
  • 2021/06 - 日本カウンセリング学会 奨励賞 児童生徒の学年・学校段階に応じたソーシャルスキル尺度の標準化-COSMINに基づく信頼性・妥当性の検証-,他
  • 2020/12 - Japan Society of Stress Mangagement Best Paper Award Implementation of a classwide social skills training in a special support high school: Fitting to the context of school community
Association Membership(s) (7):
JAPAN SOCIETY OF STRESS MANAGEMENT ,  THE JAPANESE ASSOCIATION OF COUNSELING SCIENCE ,  日本認知・行動療法学会 ,  THE JAPANESE ASSOCIATION OF EDUCATIONAL PSYCHOLOGY ,  THE JAPANESE PSYCHOLOGICAL ASSOCIATION ,  日本心理臨床学会 ,  日本児童青年精神医学会
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page