Rchr
J-GLOBAL ID:201601002079299452   Update date: Oct. 17, 2025

Shinkawa Hiroki

シンカワ ヒロキ | Shinkawa Hiroki
Affiliation and department:
Research field  (3): Special needs education ,  Clinical psychology ,  Educational psychology
Research theme for competitive and other funds  (19):
  • 2024 - 2028 ゲーム障害予防を狙った親子介入システム開発:ゲームに対する親子間ギャップの解消
  • 2024 - 2027 学校を基盤としたメンタルヘルスのスクリーニングシステムの実装プロセスに関する研究
  • 2023 - 2026 発達段階を踏まえた子どもの過度なゲーム使用を改善する親子関係の解明
  • 2023 - 2026 超人口減少に向けた公教育維持のための学校改善プログラムに関する理論的・実証的研究
  • 2022 - 2025 青年期のゲーム障害予防に向けた標準データ収集および教育プログラム開発と効果検証
Show all
Papers (29):
  • Tanaka, S., Yoshizaki, A., Fujisawa, T., Murata, E., Kosaka, T., Shinkawa, H., Yoshimura, Y., Mohri, I., Tomoda, A., Saito, M., et al. Improving children's sleep habits using an interactive smartphone app: Effect on children’s sleep and caregivers' stress. Sleep Medicine: X. 2025. 100156
  • Mori, H., Takahashi, M., Adachi, M., Nishimura, T., Shinkawa, H., Osada, M., Adachi, M., Nakamura, K. The mediating role of depression in the association between social capital and school absenteeism among students: A multilevel mediation analysis in Japanese elementary and junior high schools. Child and Adolescent Psychiatry and Mental Health. 2025. 19. 98. 1-8
  • Honda, M., Shinkawa, H., Sato, H., Nakamura-Taira, N. Patient-reported outcome measures of help-seeking skills for children and adolescents: A COSMIN-based systematic review of the development quality and content validity. Stress Science Research. 2025. x. x. in press
  • Osada, M., Mori, H., Takahashi, M., Shinkawa, H., Adachi, M., Adachi, M., Saito, T., Nakamura, K. Psychometric properties and cross-cultural adaptation of the Japanese version of the Affective Reactivity Index: A community-based study of adolescent irritability. PCN Reports: Psychiatry and Clinical Neurosciences. 2025. 4. 3. e70169
  • Honda, H., Shinkawa. H. Evaluation of Its validity and reliability according to the COSMIN checklist. Japanese Journal of Educational Psychology. 2024. 72. 2. 73-86
more...
MISC (7):
  • Irie, T., Shinkawa, H., Kamada, M., Yokomitsu, K. The characteristics of online gaming behaviors and psychosocial problems among Japanese adolescents: Classification of gamers by latent profile analysis. 2025
  • 粥川智恵, 新川広樹. 高等支援学校におけるソーシャルスキル・トレーニングの実践(特集:子どもの笑顔をふやす「こころ」ヘのアプローチ ~人との「かかわり」の視点から~). 特別支援教育研究. 2021. 771. 24-27
  • Irie, T., Shinkawa, H., Tanaka, M., Yokomitsu, K. Unplanned in-game purchases and loot boxes associated with online gaming problems and mental health among adolescents. PsyArXiv. 2021
  • 森 裕幸, 新川広樹, 足立匡基, 髙橋芳雄, 中村和彦. 児童生徒のソーシャル・キャピタルが適応上の困難さに及ぼす影響. ストレスマネジメント研究(カレントトピック). 2020. 52. 2. 138-139
  • Kubo, T., Masuyama, A., Shinkawa, H., Sugawara, D. Impact of a single school-based intervention for COVID-19 on improving mental health. PsyArXiv. 2020
more...
Books (4):
  • 子ども主体ではじめよう!学校全体で取り組む多層型SST
    中央法規出版 2025 ISBN:4824302498
  • 「あなた」の起源
    金子書房 2024 ISBN:9784760821914
  • 子どもと親のためのフレンドシップ・プログラム
    遠見書房 2023 ISBN:9784866161587
  • オンラインとオフラインで考える特別支援教育
    明治図書 2021 ISBN:9784184329171
Lectures and oral presentations  (120):
  • 多様な環境に置かれた人の援助要請
    (日本心理学会第89回大会 2025)
  • 社会的スキルと肯定的再評価に着目した個別最適化CBT教育
    (日本カウンセリング学会第57回大会 2025)
  • 中学生の自由時間活動の構成とゲーム障害リスクの関連
    (日本ストレスマネジメント学会第23回大会 2025)
  • わが国の青少年におけるオンラインゲーム行動と心理社会的問題の実態
    (日本デジタルゲーム学会第15回大会 2025)
  • 子どもの適切なゲーム使用を促進する情報提供素材の開発
    (日本デジタルゲーム学会第15回大会 2025)
more...
Works (1):
  • 子ども理解支援ツール「ほっと」
    北海道教育委員会 2019 -
Education (3):
  • 2013 - 2020 Health Sciences University of Hokkaido Graduate School of Psycholigical Science Department of Clinical Psychology
  • 2011 - 2013 Health Sciences University of Hokkaido Graduate School of Psycholigical Science Department of Clinical Psychology
  • 2007 - 2011 Health Sciences University of Hokkaido School of Psychological Science Department of Clinical Psychology
Professional career (1):
  • 博士 (臨床心理学) (北海道医療大学)
Work history (20):
  • 2024/09 - 現在 Hirosaki Gakuin University
  • 2021/09 - 現在 Hirosaki University Faculty of Education Associate Professor
  • 2021/04 - 現在 Hokkaido University of Education Graduate School of Education
  • 2020/04 - 現在 青森県公立学校 スクールカウンセラー
  • 2020/04 - 2021/08 Graduate School of Medicine, Hirosaki University Research Center for Child Mental Development Project Research Associate
Show all
Committee career (15):
  • 2023/11 - 現在 日本認知・行動療法学会 子どものストレスチェックと認知行動療法SIG
  • 2023/05 - 現在 日本ストレスマネジメント学会 理事(研究委員会副委員長)
  • 2023/04 - 現在 藤崎町教育委員会 いじめ問題対策審議会 委員
  • 2022/04 - 現在 弘前大学教育学部附属特別支援学校 いじめ防止対策委員会 委員
  • 2022/04 - 現在 平川市教育委員会 いじめ防止対策審議会 委員
Show all
Awards (2):
  • 2021/06 - 日本カウンセリング学会 奨励賞 児童生徒の学年・学校段階に応じたソーシャルスキル尺度の標準化-COSMINに基づく信頼性・妥当性の検証-,他
  • 2020/12 - Japan Society of Stress Mangagement Best Paper Award Implementation of a classwide social skills training in a special support high school: Fitting to the context of school community
Association Membership(s) (7):
JAPAN SOCIETY OF STRESS MANAGEMENT ,  THE JAPANESE ASSOCIATION OF COUNSELING SCIENCE ,  日本認知・行動療法学会 ,  THE JAPANESE ASSOCIATION OF EDUCATIONAL PSYCHOLOGY ,  THE JAPANESE PSYCHOLOGICAL ASSOCIATION ,  日本心理臨床学会 ,  日本児童青年精神医学会
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page