Rchr
J-GLOBAL ID:201601006646100374   Update date: Oct. 20, 2023

SACHIKO YOSHISATO

ヨシサト サチコ | SACHIKO YOSHISATO
Affiliation and department:
Research field  (1): Japanese language education
Research keywords  (5): コミュニケーション・ストラテジー ,  コードスイッチング ,  地域共通語 ,  多文化共生 ,  日本語教育
Research theme for competitive and other funds  (6):
  • 2020 - 2023 看護・介護現場の接触場面における方言使用実態の調査と方言学習用アプリ教材の開発
  • 2015 - 2019 Development of an easy-to-use self-study system for Japanese pronunciation
  • 2014 - 2017 A project for moving from the classroom to the community:The roles of Japanese teachers to facilitate students' learning and study in society
  • 2014 - 2016 Significance of the Relations between Interactions with International Students and Changes in the Perspectives of Local Residents- A Case of Beppu City Making Inroads into a Multicultural Society-
  • 2010 - 2014 Developing a methodology for making learning materials to study the listening-comfortable language in order to accommodate to a local society
Show all
Papers (5):
  • Diversity of Expression in Regions Characterized by the Frequent Use of Dialects: Focus on the dialects used by nursing home residents in daily life interactions. 2023. 6. 61-76
  • Diversity of Expression in Regions Characterized by the frequent use of Dialects : Dialects Used by Nursing Home Residents in the Context of Meals. 2022. 5. 115-126
  • 吉里, さち子. 熊本市における地域共通語話者の発話に現れるコードスイッチング-家族-友人間に着目して-. 熊本県立大学大学院文学研究科論集. 2018. 11. 71-84
  • 吉里 さち子. 熊本市内方言におけるコードスイッチング-特にアスペクト表現について-. 熊本県立大学大学院文学研究科論集. 2013. 第6号. 75-85
  • KANAME Yayumi, YOSHISATO Sachiko. Linguistic Change from Pre- to Post-test in Academic Writing Classes: (Quantity Analysis Report Using Full-text Search System "HIMAWARI"). Journal of the Japan Association for Developmental Education. 2011. 6. 2. 172-181
MISC (3):
  • YOSHISATO Sachiko, ARASHI Yoko, OBA Rieko, OYAMA Hiromi, KAI Tomoko, TAGAWA Yukinori, BABA Ryoji. Developing teaching materials for students of Japanese to adapt to a local community-Focusing on the development process of the teaching material and analysis of role-play discourses-. The journal of Japanese Language Education Methods. 2013. 20. 2. 8-9
  • MATSUI Kazumi, ITABASHI Tamiko, YOSHISATO Sachiko. What is Required for Japanese Language Learners in Local Society-SCAT Analysis of Semi-structural Interviews Given to Japanese Co-workers in Learners' Working Place-. The journal of Japanese Language Education Methods. 2013. 20. 2. 12-13
  • 吉里 さち子. 熊本市内方言話者の昔話談話におけるコード・スイッチング-アスペクト表現に注目して-. 鹿屋体育大学外国語教育センター研究報告『言語と文化』. 2012. 第9巻. 41-49
Books (5):
  • 日本語で読むサイエンス : 日本語読解教材《中級後半レベル》
    熊本大学教育統括管理運営機構附属多言語文化総合教育センター 2023
  • にほんごでよむ熊本 熊本城
    仙台国際日本語学校 2018
  • 女性・ことば・表象 : ジェンダー論の地平
    大阪教育図書 2017 ISBN:9784271210498
  • レポートと話し合いのための日本語表現法
    戦略的大学連携支援事業 2010
  • 話してみらんね!さしより熊本弁
    熊本県立大学日本語教育研究室 2009
Lectures and oral presentations  (9):
  • 外国人介護士の語りにみられる介護施設内コミュニケーションの困難点
    (日本語教育学会春季大会 2022)
  • 外国人介護職員の日本語理解についての評価とその要因-日本人職員へのアンケート調査の結果から-
    (日本語教育学会春季大会 2022)
  • 地域社会に順応するためのマルチメディア方言教材の開発ー外国人に寄り添う方言学習支援モデルの構築を目指してー
    (CASTEL/J 2019 2019)
  • 地域語によるコミュニケーションを支援する聞き取り学習システムの開発
    (日本語教育学会春季大会 2019)
  • 方言多用地域における理解困難点の整理と,その理解促進を目指した聴解教材の開発
    (社会言語科学会第42回大会 2018)
more...
Works (2):
  • くろしお出版・日本語多読道場 日本のまち「鹿児島市」
    吉里さち子 2022 - 現在
  • アプリ教材「聞いてみらんね!おもさん熊本弁」
    馬場良二, 和田礼子, 島本智美, 大山浩美, 大庭理恵子, 嵐洋子, 田川恭識, 吉里さち子, 石山友之, 國澤里美, 村島未弥 2019 -
Education (1):
  • 1999 - 2002 Prefectural University of Kumamoto
Professional career (1):
  • 修士(文学)
Work history (7):
  • 2015/09 - 現在 Kumamoto University College of Cross-Cultural and Multidisciplinary Studies
  • 2012/09 - 2015/08 Ritsumeikan Asia Pacific University Center for Language Education
  • 2009/02 - 2011/03 Kagoshima University
  • 2007/09 - 2009/01 Kagoshima University International Student Center
  • 2003/01 - 2003/12 ペルー日系人協会 日本語普及部
Show all
Association Membership(s) (2):
JAPANESE ASSOCIATION OF THE SOCIOLINGUISTIC SCIENCES ,  THE SOCIETY FOR TEACHING JAPANESE AS A FOREIGN LANGUAGE
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page