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J-GLOBAL ID:201601010822998355   Update date: Apr. 11, 2021

ISHIJIMA Teruyo

イシジマ テルヨ | ISHIJIMA Teruyo
Affiliation and department:
Research field  (1): Education - general
Research keywords  (6): 日本語教育 ,  多様性 ,  子どもの貧困 ,  小中一貫教育 ,  作文教育 ,  教師教育
Research theme for competitive and other funds  (6):
  • 2019 - 2022 The research for mental health support of people who support disabled people.
  • 2017 - 2020 Theoretical and Experimental Study of the Association between Children's Poverty and Learning Outcome
  • 2017 - 2019 子どもの多様性理解および支援のための対話的な教師支援法の開発
  • 2016 - 2017 ジェネリック・スキルとしてのライティング能力養成のための作文推敲指導法開発の検討 -小中一貫校組織デザインを生かした、教科横断型の対話的な言語活動の観点から-
  • 2015 - 2016 小中一貫校における教師のニューカマーの子ども対応に関する アクションリサーチ -研究者と教師の協働による ボトムアップ的な教育政策の発信を目指して-
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Papers (4):
  • Teruyo ISHIJIMA. A Study on the Current Status of the Adult Skills of Japanese Teachers and Teacher Recruitment Policies Based on a PIAAC Secondary Analysis. NIER Research Bulletin. 2019. 147. 177-188
  • 石島 照代. 小中一貫校における登校支援を成功させる取り組み(後編) -疑似教室を用いたポリフォニックな対話的・多声的空間の効果-. 学校メンタルヘルス. 2016. 19. 1. 100-101
  • Teruyo ISHIJIMA, Tetsuya OBAYASHI. Action Research on Teachers at Unified Elementary through Junior High School. Center for Advanced School Education and Evidence-based Research attached The University of Tokyo Graduate School of Education Bulletin. 2016
  • 石島 照代. 小中一貫校における登校支援を成功させる取り組み(前編) -居場所を創り出す訓練機能を持った疑似教室空間-. 学校メンタルヘルス. 2016. 18. 2. 193-194
MISC (1):
  • 石島 照代. 震災孤児・遺児1698人、養護施設入所はわずか2人 親を亡くした子どもたちはどう過ごしているのか. ダイヤモンド・オンライン. 2013
Lectures and oral presentations  (7):
  • How are we getting pleasure from living with people with severe disabilities? An analysis of family caregivers’ narratives on their adolescence
    (MAXQDA International Conference 2020 2020)
  • An Analysis of "Dominant Story" in Dual Life Story that siblings of disabled people live.
    (16th Japan Qualitative Psychology Conference 2019)
  • From IT to ICT Japanese language education changing from knowledge build to communication
    (CASTEL/J 2019 2019)
  • A study on teacher's difficulties in understanding children with various socio-economic backgrounds and their process of experience -Using Dialogical-Self Theory-
    (The Japanese Society for the Study on Teacher Education. 2018)
  • 学力格差解消推進校の教師が直面している認知的・非認知的スキル養成における困難とは
    (東京大学大学院教育学研究科附属学校教育高度化・効果検証センター主催シンポジウム「子どもの貧困に教育・福祉はどのように立ち向かっているか」 2018)
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Professional career (3):
  • Master of Education (The University of Tokyo)
  • 学士(心理学) (早稲田大学)
  • 学士(文芸学) (明治大学)
Work history (8):
  • 2000/04 - 現在 Tama University School of Global Studies Department of Global Studies
  • 2017/08 - 2020/03 東京大学大学院教育学研究科附属学校教育高度化・効果検証センター 効果検証部門 特任研究員
  • 2018/04 - 2019/03 Rissho University Faculty of Social Welfare
  • 2017/04 - 2019/03 日本学術振興会 特別研究員(DC2)
  • 2016/04 - 2019/03 National Institute for Educational Policy Research
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Committee career (3):
  • 2017/10 - 2018/09 日本学校メンタルヘルス学会第22回大会 事務局長
  • 2015/07 - 2018/03 日本学校メンタルヘルス学会 編集委員
  • 2015/12 - 2016/11 小中一貫教育全国サミットin武蔵村山実行委員会 事務局委員
Awards (1):
  • 2020/02 - MAXQDA International Conference 2020 Poster Presentations and Awards 3rd Prize
Association Membership(s) (4):
JAPANESE ASSOCIATION OF QUALITATIVE PSYCHOLOGY ,  THE JAPANESE SOCIETY FOR THE STUDY ON TEACHER EDUCATION ,  JAPANESE TEACHING SOCIETY OF JAPAN ,  JAPANESE EDUCATIONAL RESEARCH ASSOCIATION
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

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