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J-GLOBAL ID:201601012514398862   Update date: Sep. 04, 2021

Furuta Yuichi

フルタ ユウイチ | Furuta Yuichi
Affiliation and department:
Research field  (1): Education - general
Research keywords  (11): 民主主義教育 ,  school climate ,  student voice ,  生徒参加 ,  市民性教育 ,  主権者教育 ,  service-learning ,  日米の現代教育改革 ,  school improvement ,  子ども・若者の声/参画 ,  citizenship education
Research theme for competitive and other funds  (5):
  • 2020 - 2023 立憲主義的法教育「法理学アプローチ」の実用化に向けた単元・授業開発研究
  • 2020 - 2021 現代アメリカ貧困地域の市民性教育改革-教室・学校・地域の連関の創造
  • 2018 - 2021 生徒参加による主権者教育に関する日米仏独の比較研究
  • 2017 - 2020 アメリカにおける市民性教育の格差是正に向けた制度的・政策的支援の研究
  • 2013 - 2016 アメリカの学区におけるシティズンシップ教育のカリキュラムマネジメント
Papers (16):
  • Yuichi Furuta. The Significance and Challenge of “Student Voice” in Educational Administration: Based on the Investigation of Recent International Trends. The Journal of Japanese Association for the Study of Educational Administration. 2021. 63. 19-34
  • Yuichi Furuta. An Initiative for Evaluation and Improvement Support for School-wide Civic Education in the United States: A Case Study of Illinois Democracy Schools. Bulletin of School Administration. 2020. 45. 43-56
  • Yuichi Furuta. Strategy of Civic Education Reform in a Metropolitan District in the United States: A Case Study of Chicago Public Schools. OIU Journal of International Studies. 2020. 33. 3. 111-127
  • Yuichi Furuta. A Study on Civic Education Reform in Chicago Public Schools: Combatting Civic Empowerment Gap through Schoolwide Civic Education Practice. OIU Journal of International Studies. 2019. 33. 1. 69-84
  • 古田 雄一. 現代アメリカの貧困地域における市民性教育改革の研究-教室・学校・地域の連関構造の重要性に注目して-. 博士論文 (筑波大学大学院人間総合科学研究科). 2019
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MISC (12):
  • 古田 雄一. 【課題研究報告】アメリカの市民性教育の動向と事例から-イリノイ州シカゴ学区を手掛かりに-. 日本学習社会学会年報. 2021. 17. 印刷中
  • 古田 雄一. 【雑誌】世界の実践に学ぶ 生徒参加の主権者教育 第6回 民主主義社会への参加を目指す-アメリカ・シカゴ5. 月刊高校教育. 2020. 53. 10. 76-77
  • 古田 雄一. 【雑誌】世界の実践に学ぶ 生徒参加の主権者教育 第5回 民主主義社会への参加を目指す-アメリカ・シカゴ4. 月刊高校教育. 2020. 53. 9. 76-77
  • 古田 雄一. 【雑誌】世界の実践に学ぶ 生徒参加の主権者教育 第4回 民主主義社会への参加を目指す-アメリカ・シカゴ3. 月刊高校教育. 2020. 53. 8. 76-77
  • 古田 雄一. 【雑誌】世界の実践に学ぶ 生徒参加の主権者教育 第3回 民主主義社会への参加を目指す-アメリカ・シカゴ2. 月刊高校教育. 2020. 53. 7. 80-81
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Books (7):
  • 現代アメリカ貧困地域の市民性教育改革 : 教室・学校・地域の連関の創造
    東信堂 2021 ISBN:9784798916736
  • 民主主義を創り出す: パブリック・アチーブメントの教育
    東海大学出版部 2020 ISBN:4486021827
  • 学校経営 (MINERVAはじめて学ぶ教職 9)
    ミネルヴァ書房 2019 ISBN:4623085031
  • 新版 教育課程論のフロンティア
    晃洋書房 2018 ISBN:4771030901
  • クリエイティブな教師になろう:これからの教師像と5つの視点
    学文社 2018 ISBN:4762027693
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Lectures and oral presentations  (18):
  • 社会的分断やデジタル化の時代における市民性教育の動向
    (日本教育学会第80回大会 (ラウンドテーブル「テクノロジーの進歩と社会的分断の時代におけるデモクラシーと教育-米国の経験とこれから-」) 2021)
  • アメリカの市民性教育の動向と事例から-イリノイ州シカゴ学区を手掛かりに-
    (日本学習社会学会第17回大会 (課題研究I「市民性教育の理論と実践に関する比較研究-日米英の動向について-」) 2020)
  • Education for Democracy and Citizenship in the United States: In a Time of Inequality and Social Division
    (The 78th Annual Conference of Japanese Educational Research Association 2019)
  • アメリカ・イリノイ州における認証評価を通じた市民性教育の改善支援の試み-「イリノイ・デモクラシー・スクール」の事例分析-
    (日本教育経営学会第59回大会 2019)
  • アメリカにおける生徒参加を通じた主権者教育の近年の展開-イリノイ州・シカゴ学区の事例を中心に-
    (第19回「開かれた学校づくり」全国交流集会 (第一分科会「生徒参加による主権者教育の国際比較研究」) 2019)
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Education (4):
  • 2013 - 2019 University of Tsukuba
  • 2011 - 2013 東京大学大学院 学校教育高度化専攻学校開発政策コース 修士課程
  • 2009 - 2011 The University of Tokyo
  • 2007 - 2009 The University of Tokyo
Professional career (1):
  • Ph.D, Education (University of Tsukuba)
Work history (7):
  • 2021/04 - 現在 Osaka International College Department of Life Design
  • 2020/04 - 現在 大阪国際大学・大阪国際大学短期大学部 FDセンター 副センター長
  • 2019/04 - 2021/03 Osaka International College Department of Life Design
  • 2016/04 - 2019/03 Osaka International College Department of Life Design
  • 2017/04 - 2018/03 Nara University of Education
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Committee career (5):
  • 2021/06 - 現在 日本教育経営学会 研究推進委員会 委員
  • 2019/12 - 現在 日本学習社会学会 国際交流委員会 委員
  • 2018/03 - 現在 日本シティズンシップ教育フォーラム 共同代表
  • 2013/03 - 現在 日本シティズンシップ教育フォーラム 運営委員
  • 2013/04 - 2015/03 藤沢市 青少年問題協議会 委員・専門部会委員
Awards (3):
  • 2021/06 - 日本教育経営学会 学術研究賞 『現代アメリカ貧困地域の市民性教育改革-教室・学校・地域の連関の創造』
  • 2019/03 - 筑波大学 茗渓会賞
  • 2018/01 - OIU・OIC FDポスターセッション2017 最優秀賞 「市役所と連携した短期大学部における地域参加学習の実践」
Association Membership(s) (9):
THE JAPAN EDUCATIONAL ADMINISTRATION SOCIETY ,  日本シティズンシップ教育フォーラム ,  JAPANESE ASSOCIATION FOR THE STUDY OF LEARNING SOCIETY ,  JAPANESE EDUCATIONAL RESEARCH ASSOCIATION FOR THE SOCIAL STUDIES ,  JAPANESE ASSOCIATION FOR THE SOCIAL STUDIES ,  日本公民教育学会 ,  THE JAPANESE ASSOCIATION FOR THE STUDY OF EDUCATIONAL ADMINISTRATION ,  JAPANESE EDUCATIONAL RESEARCH ASSOCIATION ,  アメリカ教育史研究会
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

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