Rchr
J-GLOBAL ID:201601014846410184
Update date: Apr. 18, 2024
Sugita Megumi
Sugita Megumi
Affiliation and department:
Research field (1):
Foreign language education
Research keywords (6):
複言語・複文化主義
, Second Language Acquisition/Learning
, ことばとアイデンティティ
, Heritage Language Learning
, 移民第二世代
, 英語教育
Research theme for competitive and other funds (10):
- 2023 - 2026 Plurilingual competency and identity of heritage language speakers in Japan(課題番号:23K02189)
- 2023 - 2024 千葉市における外国人親子の生活意識および教育問題に関する研究:日本人学生・留学生による学習支援ボランティア体制等を通じた多文化共生のまちづくりに向けて
- 2019 - 2024 Investigating multiethnic students' learning of their heritage language at Japanese universities(課題番号:10K00797)
- 2016 - 2019 The development of test specifications based on the CEFR-J reading and listening scales
- 2016 - 2019 ダブルメジャー履修者の第二・第三言語学習-英語および地域言語カリキュラム開発への提言
- 2016 - 2019 The development of test specifications based on the CEFR-J reading and listening scales(課題番号16K02976)
- 2015 - 2017 Comparability of TOEFL and TOEIC: Analyzing test materials and scores
- 2013 - 2014 中国、インドネシア、ベトナム、フィリピンの看護系大学における国際化の状況
- 2013 - 2014 医療系専門職養成大学に求められる教養教育の在り方についての検討
- 2010 - 2013 千葉県立保健医療大学学生の国際社会への関心を育てる取り組み
Show all
Papers (21):
-
Siwon PARK, Megumi SUGITA. The Effects of Online and Onsite Study Abroad Experiences on Students’ Perceptions of Global Challenges and Decisions on their Career Pathways. 神田外語大学紀要. 2024. 36. 163-183
-
Megumi Sugita. Exploring Language Use and Identity of Heritage Language Speakers: A Case Study of Second-Generation Adolescent Immigrants in Japan. 2023. 33. 1-17
-
Megumi SUGITA, Siwon PARK. Critical Pedagogy for Minority Education: Implications for Heritage Language Education in Japan. The Journal of Kanda University of International Studies. 2022. 34. 133-150
-
Siwon PARK, Yasuko ITO, Megumi SUGITA. Effects of Test Format in Assessing L2 Vocabulary Knowledge and Skills. Studies in Linguistics and Language Teaching. 2020. 31. 111-124
-
Megumi SUGITA. Negotiating Multiple Identities in Heritage Language Learning: Learners of Vietnamese in Higher Education in Japan. Studies in Linguistics and Language Teaching. 2020. 31. 35-55
more...
Books (6):
-
中学・高校のスピーキング評価における課題と実践
開拓社 2015
-
Life in a multilingual and multicultural society: グローバル時代の異文化コミュニケーション
研究社 2013
-
Listening Expert (Vol. 2)
The Japan Times 2013
-
Listening Expert (Vol. 1)
The Japan Times 2012
-
最新歯科衛生士教本 歯科英語
医歯薬出版 2007
more...
Lectures and oral presentations (23):
-
複言語話者の言語使用とアイデンティティーベトナム系移民第二世代の言語レパートリーに着目して
(言語教育研究所 Bag Lunch Seminar 2023)
-
複言語・複文化主義にもとづく CLILアプローチ:学習者をエンパワーする英語授業を目指して
(横浜国立大学英語教育学会第3回研究会 2023)
-
「継承語」話者の複言語能力とアイデンティティ:在日ベトナム系移民2世の言語意識
(母語・継承語・バイリンガル教育(MHB)学会2022年度大会 2022)
-
Plurilingual Competence and Identity: Use of Plurilingual Resources by Vietnamese Immigrant Youth in Japan
(2022)
-
L2 and L3 Learning and Use by Heritage Language Learners: An Investigation of Multilingual University Students' Identity
(Multilingual Learning: Policies and Practices, Kraków, Poland (Online presentation) 2021)
more...
Education (1):
- 1995 - 1997 横浜国立大学大学院 教育学研究科 英語教育専攻
Work history (9):
- 2021/04 - 現在 神田外語大学外国語学部アジア言語学科 准教授
- 2015/04 - 2021/03 Kanda University of International Studies
- 2009/04 - 2015/03 Chiba Prefectural University of Health Sciences
- 2004/04 - 2009/03 Chiba College of Health Science
- 2003/04 - 2004/03 Rikkyo University
- 2002/04 - 2003/03 Rikkyo University
- 2001/04 - 2003/03 Chiba College of Health Science
- 2001/04 - 2003/03 Yokohama National University
- 2001/04 - 2003/03 Sophia University
Show all
Return to Previous Page