Rchr
J-GLOBAL ID:201601016567526000   Update date: Nov. 14, 2024

OYAMA Makiko

オオヤマ マキコ | OYAMA Makiko
Affiliation and department:
Research field  (2): Tertiary education ,  Educational technology
Research keywords  (4): 授業研究 ,  リフレクション ,  省察 ,  大学教育
Research theme for competitive and other funds  (15):
  • 2024 - 2028 Analysis of teaching and learning data using large language models and utilization in FD/IR
  • 2023 - 2027 Development of case study materials to foster university students' agency in a multicultural society
  • 2021 - 2024 ハイブリッド型相互学習による互恵的な海外ボランティア・ツーリズムに関する研究
  • 2021 - 2024 多言語多文化社会を生きるための ICT支援オンライン複言語学習モデルの研究開発
  • 2020 - 2024 Research on Development of Pre-FD Model for Graduate Students, which is the basis of Educational Management
Show all
Papers (41):
  • Oyama Makiko. Key Points for Designing Online Class Based on Free Response Results of Class Evaluation Questionnaires. 2024. 32. 115-129
  • 藤山一郎, 大山牧子. 「参加型開発論」からみたSOFARモデルの検討~インドネシアにおける海外サービス・ラーニングを事例に~. ボランティア学研究. 2024. 24. 19-30
  • OYAMA Makiko, HATANO Kai. Exploring the Linkages Between Reflection on Class Experience and Learning Outcomes: Development of a Reflection on Class Experience Scale for University Students. Japan Journal of Educational Technology. 2023. 47. 2. 217-228
  • Oyama Makiko. Challenges and Prospects for Leading IR to Educational Improvement : Report for Kobe University & Hiroshima University Joint Open Higher Education Seminar. 2023. 31. 59-68
  • 野瀬 由季子, 大山 牧子, 大谷 晋也. 授業観察を用いた教師研修の設計と評価 : 立場の異なる日本語教師間での協働の促進-Design and Evaluation of a Teacher Development Program Using Classroom Observation : Promoting Collaboration among Japanese Language Teachers in Different Positions. 日本語教育 = Journal of Japanese language teaching / 日本語教育学会学会誌委員会 編. 2022. 183. 50-66
more...
MISC (24):
  • 金 賢眞, 大山 牧子, 田尾 俊輔, 根岸 千悠. プレFDにおける大学院生の「教育の抱負」の記述内容-階層的クラスタによる特徴の抽出-. 日本教育工学会研究報告集. 2022. 2022. 2. 224-231
  • 藤山 一郎, 大山 牧子. A Study on Verification of Results of Overseas Experimental Learning in Consideration of Mutual Benefits : Case Study of the Program on a tourism Village in Indonesia. 日本教育工学会研究報告集. 2019. 19. 3. 107-114
  • 根岸 千悠, 浦田 悠, 大山 牧子, 野瀬 由季子, 佐藤 浩章. A Prototyping of a Rubric for Creating a Syllabus. 日本教育工学会研究報告集. 2019. 19. 3. 1-8
  • Practice and Assessment of multilingual course in Medical University. 2019. 19. 1. 711-715
  • 大山 牧子, 根岸 千悠, 家島 明彦. Relationship with Students' Learning and Reflection in Active-Learning. 日本教育工学会研究報告集. 2018. 18. 1. 209-213
more...
Books (6):
  • 大学の質保証における教育プログラムの評価と改善
    東北大学出版会 2024 ISBN:9784861633935
  • 看護教員のための問題と解説で学ぶ教育設計力トレーニング
    医学書院 2023 ISBN:9784260052757
  • 〈京大発〉専門分野の越え方: 対話から生まれる学際の探求
    ナカニシヤ出版 2023 ISBN:4779516978
  • 授業改善
    玉川大学出版部 2021 ISBN:9784472405365
  • 教育工学における大学教育研究
    ミネルヴァ書房 2020 ISBN:9784623083909
more...
Lectures and oral presentations  (9):
  • Typification of Educational Practical Studies in Higher Education
    (日本教育工学会研究報告集 2018)
  • Relationship with Students' Learning and Reflection in Active-Learning
    (日本教育工学会研究報告集 2018)
  • Research Trends of Active Learning in Higher Education : For the View Points of Skill and Knowledge, Design and Evaluation
    (日本教育工学会研究報告集 2017)
  • The Peer Observation of Teaching and Feedback in Future Faculty Program : Comparison between Micro-teaching and Actual Teaching
    (日本教育工学会研究報告集 2017)
  • Reports on the Young Researcher Workshop on Educational Systems, 2015 : Visualizing the Educational System Research
    (先進的学習科学と工学研究会 2016)
more...
Professional career (1):
  • 博士(教育学) (京都大学)
Awards (6):
  • 2023/03 - 神戸大学 ベストティーチャー賞
  • 2021/11 - 大阪大学 大阪大学賞
  • 2020/11 - 大阪大学 大阪大学賞
  • 2018/11 - 大阪大学 大阪大学賞
  • 2018/09 - 日本教育工学会 研究奨励賞
Show all
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page