Rchr
J-GLOBAL ID:201601016999147701   Update date: Mar. 16, 2024

Tanida Masuyuki

タニダ マスユキ | Tanida Masuyuki
Research field  (2): Education - general ,  Primary/secondary education and curricula
Research keywords  (4): 道徳教育 ,  公民科教育「倫理」 ,  教育哲学 ,  教育課程
Research theme for competitive and other funds  (1):
  • 2012 - 2016 The education and training of new teachers: The role of school-based mentor teachers and the contribution of higher education institutions
Papers (14):
  • Masuyuki TANIDA. The past and the future for teaching materials theory and lesson theory in morality (subjects). Moral Education Studies. 2023. 1. 23-32
  • IMAGAWA Miyuki, TANIDA Masuyuki. A Study on the Concept and Characteristics of Moral Lessons in Hyogo Prefecture:Focusing on the View of Materials and the View of Guidance found in “Supplementary Readers” and “Instructional Materials”. The Journal of School Education, Hyogo University of Teacher Education. 2022. 35. 345-358
  • Miyuki IMAGAWA, Masuyuki TANIDA. A Case Study on Teachers' Reflection on the Evaluation Research in Moral Lessons. The Journal of Studies on Educational Practices. 2021. 23. 1. 9-23
  • Masuyuki TANIDA. The Current Situation of Moral Education, and After “a Festival” :How Can We Stop Various Gaps between Ideals and Realities?. The Journal of Educational Research. 2020. 25. 101-106
  • 論説「「特別の教科 道徳」の特質」. 文部科学省教育課程課編『中等教育資料』. 2015
more...
MISC (19):
  • 「道徳科における指導と評価の充実に向けて-児童生徒の心に響く授業であるために-」. 兵庫県立教育研修所編『月刊兵庫教育12月号』. 2018. 814. 4-7
  • 「高校で今,なぜ道徳教育が必要か」. 『月刊高校教育2018年8月号』(学事出版). 2018. 24-27
  • 書評「ソクラテスの最新の化身か?〈会話〉としての教育」(マイケル・オークショット著/ティモシー・フラー編/野田裕久・中金聡訳『リベラルな学びの声』法政大学出版会). 図書新聞. 2018
  • 「「特別の教科 道徳」をどう推進,定着させるか」. 全日本中学校長会『月刊中学校7月号』. 2017. 766. 4-7
  • Preliminary Research on Mentor Teachers' Guidance Behavior to Promote Professional Development of Novice Teachers. 2017. 3. 141-150
more...
Books (7):
  • 『概説 教職課程コアカリキュラム』
    株式会社ジダイ社 2018
  • 『「特別の教科 道徳」が担うグローバル化時代の道徳教育』
    北大路書房 2016
  • 『平成28年版中学校新学習指導要領の展開 特別の教科 道徳編』
    明治図書 2016
  • 『戦後道徳教育を築いた人々と21世紀の課題』
    教育出版 2012
  • 『教育的思考の作法4 道徳教育の可能性-徳は教えられるか-』
    福村出版 2012
more...
Lectures and oral presentations  (9):
  • 公開シンポジウム「道徳科の現在,“祭り”のあとさき-理念と現実の乖離などをどう捉えるのか-」
    (中国四国教育学会公開シンポジウム 2019)
  • シンポジウム1「道徳教育から平和を考える-多様な価値観を認め合うということ-」教育方法的アプローチ
    (日本道徳教育学会 2019)
  • シンポジウム「道徳科移行に伴う課題と展望-教育課程の設計と教育実践の狭間で何を問い得るのか-」
    (日本道徳教育方法学会 2019)
  • 課題研究「「心のノート」改訂の経緯等を手掛かりに.道徳の時間について考える」
    (2013)
  • 研究討議「道徳教育における「規範意識の醸成」-教育課程上の位置付け.教育実践.学的検討の視点から-」
    (『教育哲学研究』 2013)
more...
Education (3):
  • - 2005 Hyogo University of Teacher Education
  • - 1994 Naruto University of Education Graduate School of Education
  • - 1984 Hiroshima University School of Letters
Professional career (2):
  • 学士(文学)
  • 博士(学校教育学)
Work history (6):
  • 2010/04 - Hyogo University of Teacher Education Graduate School of Education
  • 2006/04 - 2010/03 (併任)文部科学省初等中等教育局教育課程課 教科調査官
  • 2006/04 - 2010/03 National Institute for Educational Policy Research
  • 2003/04 - 2006/03 広島市教育センター 指導主事
  • 1996/04 - 2003/03 広島市立高等学校 教諭
Show all
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page