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J-GLOBAL ID:201601017485834544   Update date: Mar. 28, 2024

Ninohira Tomoaki

ニノヒラ トモアキ | Ninohira Tomoaki
Affiliation and department:
Job title: Associate Professor
Research field  (1): Primary/secondary education and curricula
Research theme for competitive and other funds  (1):
  • 2014 - 2015 〈見ること〉と〈読むこと〉をつなぐ「デジタル教材」に関する研究
Papers (32):
  • ニノヒラ, トモアキ. Learning activities of "reading" that "finding" creates active learning : A proposal for class of classic teaching material at the beginning part of "Oku no Hosomichi". 2023. 72. 346-338
  • Tomoaki, Ninohira. Active leaming of “reading” classics created by visual control : A proposal for class of the classic teaching material “Tsurezuregusa” 52nd step. 2022. 71. 9-22
  • Tomoaki Ninohira. Active learning of "reading" created by visual communication : A proposal for class of the poetry teaching material "Oaso". 2021. 70. 9-24
  • The Practice of Japanese Education that establishing an important point in "the expression" for Elementary School Section of Special support School. 2021. 38. 83-90
  • Hints for assignment submission type classes for university students and teachers that learn "reading" : Active learning produced by 〔read↔write〕 communication. 2020. 69. 9-17
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MISC (5):
  • 仁野平 智明, 村上 呂里, 田場 裕規, 大城 貞俊, 桃原 千英子. 地域教材がひらく可能性 : 「沖縄」関連教材の過去・現在・未来(ラウンドテーブル). 全国大学国語教育学会発表要旨集. 2012. 122. 381-384
  • 大熊 徹, 笠井 正信, 千田 洋幸, 黒石 陽子, 山田 有策, 佐藤 正光, 北澤 尚, 石井 正己, 宮寺 庸造, 木下 ひさし, et al. 国語力向上を図る学校カリキュラム作成に関する基礎的研究 : 国語科の新しい授業づくりの視点(プロジェクト研究). 東京学芸大学附属学校研究紀要 : 音楽科・英語科. 2008. 35. 19-37
  • 井上 朋史, 中村 和弘, 福田 淳佑, 吉岡 裕子, 笠井 正信, 野中 三恵子, 鍋島 尚子, 村上 恭子, 浅田 孝紀, 宇佐見 尚子, et al. 小・中・高12年間一貫の国語科カリキュラムの構想 : 「読解力」「読書力」を高める基礎・基本指導の工夫(2)(個人研究・共同研究). 東京学芸大学附属学校研究紀要 : 音楽科・英語科. 2007. 34. 171-182
  • 井上 朋史, 中村 和弘, 福田 淳佑, 吉岡 裕子, 笠井 正信, 野中 三恵子, 鍋島 尚子, 村上 恭子, 浅田 孝紀, 宇佐見 尚子, et al. 小・中・高12年間一貫の国語科カリキュラムの構想 : 「読解力」「読書力」を高める基礎・基本指導の工夫(1). 東京学芸大学附属学校研究紀要 : 音楽科・英語科. 2006. 33. 147-158
  • Report on Study Tour to Thailand. Bulletin of Tokyo Gakugei University Senior High School. 2005. 43. 89-114
Books (2):
  • 教師が学び生徒が活きる 国語科授業づくりの視点と実践(中学校・高校版)
    沖縄タイムス社 2013
  • 豊かな言語活動が拓く国語単元学習の創造 VII高等学校編
    東洋館出版社 2010
Lectures and oral presentations  (2):
  • 地域教材がひらく可能性 : 「沖縄」関連教材の過去・現在・未来(ラウンドテーブル)
    (全国大学国語教育学会発表要旨集 2012)
  • 『黒い雨』の実践-表現に注目して理解を深める-
    (日本国語教育学会言語部会研究会兼第25回人文科教育学会大会 1998)
Professional career (1):
  • 教育学修士
Work history (2):
  • 2018/04 - 現在 Kumamoto University Graduate School of Education
  • - 2018/03 Kumamoto University Faculty of Education
Association Membership(s) (4):
ASSOCIATION FOR MODERN JAPANESE LITERARY STUDIES ,  人文科教育学会 ,  JAPANESE TEACHING SOCIETY OF JAPAN ,  (JAPANESE NAME ONLY)
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

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