Rchr
J-GLOBAL ID:201701000106111643   Update date: Apr. 14, 2024

Takamatsu Yusuke

タカマツ ユウスケ | Takamatsu Yusuke
Affiliation and department:
Job title: Assistant Professor
Homepage URL  (2): https://www.lib.it-chiba.ac.jp/cithp/KgApp?resId=S000526https://www.researchgate.net/profile/Yusuke_Takamatsu3
Research field  (1): Aesthetics and art studies
Research keywords  (12): dance movement ,  slow movement ,  minuet ,  scherzo ,  middle movement ,  19th century ,  music history ,  Bruckner ,  Schumann ,  musicology ,  Romanticism ,  Schubert
Research theme for competitive and other funds  (5):
  • 2022 - 2024 19世紀の緩徐楽章における「変奏反復」
  • 2020 - 2022 Slow movements in the instrumental cycle: their charackeristics and history
  • 2018 - 2019 Die Mittelsätze der zyklischen Werke Franz Schuberts
  • 2015 - 2018 Die Mittelsätze der zyklischen Werke Franz Schuberts
  • 2012 - 2013 Kompositionstechniken im 'Liederkreis' (Op. 39) von R. Schumann
Papers (10):
  • Yusuke Takamatsu. The “Slow Episode” of the First Movement of Robert Schumann’s Piano Concerto in A Minor (op. 54). Paragone. 2022. 9. 1-18
  • Yusuke Takamatsu. Komplexität in der Einfachheit: Die Mittelsätze im Instrumentalzyklus Franz Schuberts (Dissertation, noch unveröffentlicht). Dissertation Universität Zürich. 2021. 1-294
  • Yusuke Takamatsu. Synthese als Modus der Prozessualität bei Schubert: Sein spezifisches Wiederholungsprinzip im langsamen Satz. Freie Beiträge zur Jahrestagung der Gesellschaft für Musikforschung 2019 (= Musikwissenschaft: Neue Perspektiven. Bericht über die Jahrestagung der Gesellschaft für Musikforschung 2019 in Paderborn und Detmold, Bd. 1). 2020. 320-325
  • Yusuke Takamatsu. Warum blieb die «Unvollendete» von Franz Schubert D 759 unvollendet?: Das Scherzo als möglicher Schlüssel zur Erklärung. Schweizer Jahrbuch für Musikwissenschaft - Neue Folge. 2020. 37 (2017). 59-80
  • Yusuke Takamatsu. Franz Schuberts Idee des »Tanzsatzes« im Instrumentalzyklus: Am Beispiel des Streichquartetts D 810. Musik in Konfrontation und Vermittlung: Beiträge zur Jahrestagung der Gesellschaft für Musikforschung 2018 in Osnabrück. 2020. 479-487
more...
MISC (41):
  • 髙松 佑介. ブルックナーと《ミサ曲第3番ヘ短調》. 春祭ジャーナル. 2024
  • プログラム・ノート「モーツァルト:アダージョとロンド、ピアノと管楽のための五重奏曲、シューマン:ピアノ五重奏曲」. 第40回読響アンサンブル・シリーズ--上岡敏之と読響メンバーによる室内楽. 2023
  • 髙松 佑介. ライナーノート:演奏・曲目解説(シューマン、ベートーヴェン、シューベルト、ドヴォルジャーク:ヴァイオリン・ソナタ). ヴォルフガング・ダヴィッド&梯剛之 / デュオ・リサイタル2022(SONARE-1064). 2023. [1]-[4]
  • 髙松 佑介. プログラム・ノート「ブルックナー:交響曲 第5番 変ロ長調」. 機関誌『Philharmony(フィルハーモニー)』. 2023. 2023年10月号. 6-8
  • 髙松 佑介. ライナーノーツ:楽曲解説(ベートーヴェン:ピアノ・ソナタ第30番~第32番). 梯剛之/ベートーヴェン:後期三大ソナタ(SONARE-1062). 2023
more...
Books (2):
  • Beiträge zur Jahrestagung der Gesellschaft für Musikforschung in Kassel 2017: Das Populäre in der Musik und das Musikverlagswesen (= Systematische Musikwissenschaft)
    Springer VS 2019 ISBN:365823766X
  • H.-J. Hinrichsen, Bruckners Sinfonien: Ein musikalischer Werkführer
    Shunjusha 2018 ISBN:4393932056
Lectures and oral presentations  (23):
  • 多彩なバロック舞曲の世界 --J. S. バッハ《フランス組曲》第5番ト長調を例に
    (奈良希愛&髙松佑介 ピアノ演奏法講座--作品へのアプローチの仕方を学ぶ1 2024)
  • シューベルト作品における“カタストロフィー”(=シューベルト連続レクチャーコンサート--没後200年(2028)に向けて Vol. 6)
    (ピティナ・ピアノ曲事典 公開録音コンサート 2024)
  • シューベルトのリズム法(=シューベルト連続レクチャーコンサート--没後200年(2028)に向けて Vol. 5)
    (ピティナ・ピアノ曲事典 公開録音コンサート 2023)
  • ショパンとテンポ・ルバート
    (ピアノ演奏法講座第3回 2023)
  • 後世から見るミヒャエル・ハイドンの魅力
    (ミヒャエル・ハイドン・プロジェクト#07:オーストリアで歌い継がれた祈りの響き--ミヒャエルからシューベルト、ブルックナーへ 2023)
more...
Works (3):
  • J. S. Bach, Elgar & Grieg: Works for violin and piano
    Yusuke Takamatsu, Flurina Sarott 2019 -
  • Mozart & Beethoven: Vioinsonaten
    Yusuke Takamatsu, Flurina Sarott 2018 -
  • Mozart: Fantasy in c K. 475 & Piano Sonata in c K. 457
    Yusuke Takamatsu 2011 -
Education (5):
  • 2015 - 2021 University of Zurich Philosophische Fakultät Musikwissenschaftliches Institut (Promotion)
  • 2014 - 2019 Keio University Graduate School of Letters Major of Aesthetics and Science of Arts (Doctoral student)
  • 2011 - 2014 Keio University Graduate School of Letters Major of Aethetics and Scients of Arts (Master student)
  • 2012 - 2013 Martin Luther University Halle-Wittenberg Master Student
  • 2007 - 2011 Keio University Faculty of Letters Major of Aethetics and Science of Arts
Professional career (3):
  • Master of Arts / M.A. (Martin Luther University of Halle-Wittenberg)
  • Master of Arts in Philosophy (Keio University)
  • Doktor der Philosophie (Musikwissenscchaft) (University of Zurich)
Work history (9):
  • 2024/04 - 現在 Hitotsubashi University Graduate School of Language and Society Part-time lecturer
  • 2022/04 - 現在 Chiba Institute of Technology Faculty of Social Systems Science, Center for Liberal Arts Assistant Professor
  • 2021/04 - 現在 Keio University Faculty of Letters Lecturer (part-time)
  • 2020/04 - 現在 Aoyama Gakuin University College of Literature Department of Comparative Arts Lecturer (part-time)
  • 2023/04 - 2023/09 Sophia University Faculty of Foreign Studies Lecturer (part-time)
Show all
Committee career (2):
  • 2020/04 - 2022/03 The Musicological Society of Japan Executive Secretary
  • 2018/12 - 2020/03 Zurich Mitakai Management
Awards (2):
  • 2023/11 - 千葉工業大学 令和5年度前期 グッド・レクチャー賞「言語と文化1」
  • 2023/06 - 千葉工業大学 令和4年度後期 グッド・レクチャー賞「言語と文化2」
Association Membership(s) (4):
Richard-Wagner-Gesellschaft Japan ,  Gesellschaft für Musikforschung ,  Mita Society for the Science of Arts ,  THE MUSICOLOGICAL SOCIETY OF JAPAN
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page