Rchr
J-GLOBAL ID:201701000194950374   Update date: Mar. 06, 2024

FUJISHIMA Yoko

FUJISHIMA Yoko
Affiliation and department:
Job title: Associate Professor
Other affiliations (3):
  • Synflux Co., Ltd.  CCO
  • RIKEN  Center for Advanced Intelligence Project (AIP)   Visiting researcher
  • 文化ファッション研究機構  共同研究員
Research field  (1): Sociology
Research keywords  (7): ファッションテック ,  消費社会論 ,  cultural industry ,  視覚文化 ,  industry ,  museum ,  fashion
Papers (5):
  • Social Media as New Fashion Media: Integration of information sharing among users into the shopping process. 2023. 30. 1. 58-67
  • “Fashion” in the age of digital media: media communication within the architecture of digital platform. 2021. 13
  • 藤嶋陽子. ファッション研究史とファッション産業史の交錯点--日本における研究展開の駆動力としての産業. 『vanitas』No. 006 特集=ファッションの教育・研究・批評. 2019
  • 藤嶋陽子, 佐倉統. The Rise of the Historical and Cultural Perspective in Fashion Studies in Japan. International Journal of Fashion Studies. 2018
  • 藤嶋陽子. 消費社会のミュージアムにおける真正性の変容-ファッション展の分析からみる商業性との関係-. 東京大学
MISC (4):
  • 藤嶋陽子. 凡庸な服は、いかに捉え得るか? --私的な身体技法をめぐる試論的考察. モノノメ #2. 2022
  • 身体を受け入れること、身体を手放すこと。--ボディポジティブは誰のために、そして誰を突き放すか。. 現代思想2020年3月臨時増刊号 総特集=フェミニズムの現在. 2020
  • 偏在する「人気者(アイドル)」たち--男性インフルエンサーの凡庸さをめぐる試論的考察. ユリイカ2019年11月臨時増刊号 総特集=日本の男性アイドル. 2019
  • 脂肪の塊、「私」と私だったもの。(われ発見せり). ユリイカ2019年8月号 特集=京マチ子. 2019
Books (5):
  • ポピュラー音楽 〈聴く〉を広げる・更新する
    2023
  • ファッションスタディーズ : 私と社会と衣服の関係
    フィルムアート社 2022 ISBN:9784845921096
  • ソーシャルメディア・スタディーズ
    北樹出版 2021 ISBN:9784779306617
  • ファッションと哲学:16人の思想家から学ぶファッション論入門
    フィルムアート社 2018
  • ポスト情報メディア論
    ナカニシヤ出版 2018
Lectures and oral presentations  (11):
  • From Western Clothes to Our Clothes: A Cultural Activity of Japanese Fashion Industry in 1970s
    (econd International Conference on Communication & Media Studies 2017)
  • ファッション展の社会的役割と現代的意義:ミュージアム研究・ファッション研究・文化産業論の観点から
    (ファッション文化研究会 2017)
  • Fashion Exhibitions as Mediators between Museums and Fashion Industry
    (Inter Asia Cultural Studies 2017)
  • 展示空間と店舗:ファッション展の成立から考えるミュージアムと「消費」の関係性
    (Cultural Typhoon 2017 Annual Conference 2017)
  • 周縁化を越えて ー日本におけるファッション展 の成立とその意義
    (ファッションビジネス学会第31回服装社会学研究部会 2017)
more...
Education (4):
  • 2016 - 2022 東京大学大学院 学際情報学府 博士課程
  • 2014 - 2016 東京大学大学院 学際情報学府 修士課程
  • 2011 - 2013 Central Saint Martins college of Art and Designs
  • 2007 - 2011 The University of Tokyo Faculty of Letters Language and Culture
Professional career (1):
  • 学際情報学(修士) (東京大学)
Work history (9):
  • 2022/04 - 2023/12 Synflux Co., Ltd. Research Lead
  • 2022/04 - 2023/03 Meiji University School of Commerce
  • 2021/10 - 2022/03 ZOZO NEXT, Inc.
  • 2019/04 - 2022/03 Showa Women's University
  • 2018/10 - 2022/03 理化学研究所 革新知能統合研究センター 研究パートタイマー
Show all
Committee career (3):
  • 2021/04 - 2023/03 ファッションビジネス学会 学会誌・図書編集分科会委員
  • 2021/11 - 2021/12 経済産業省 「これからのファッションを考える研究会 ~ファッション未来研究会~」委員
  • 2019/04 - 2021/03 ファッションビジネス学会 活性化委員
Association Membership(s) (2):
日本メディア学会 ,  THE JAPAN SOCIETY FOR FASHION BUSINESS
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page