Rchr
J-GLOBAL ID:201701002185390350   Update date: Apr. 13, 2024

Hirose Yuzo

ヒロセ ユウゾウ | Hirose Yuzo
Affiliation and department:
Research field  (1): Education - general
Research theme for competitive and other funds  (7):
  • 2023 - 2028 教育的関係における信頼の理論と実践に関する研究
  • 2021 - 2025 力強いペダゴギーを組み込んだケイパビリティ論の拡張による教科教員養成国際共同研究
  • 2020 - 2024 Research on theory and practice of cosmopolitan education based on geographical space and place
  • 2017 - 2021 ケイパビリティ論に基づく社会系教科教員養成・研修システムの国際共同開発と成果発信
  • 2016 - 2020 宗教を取り入れた道徳教育による人間形成の理論と実践に関する研究
Show all
Papers (13):
  • Yuzo Hirose. Thinking of a Human Being as 'Homo Fidens' by Examining a Baby in the Philosophy of Education. Journal of Human Formation. 2024. 第1号. 57-66
  • Yuzo Hirose. Innerhalb und jenseits des Raums: Kosmopolitische Erziehung im Spiegel der deutschen und japanischen Erziehungsphilosophie neu gedacht. Vierteljahrsschrift für Wissenschaftliche Pädagogik. 2023. 99. 2. 164-179
  • Yuzo Hirose. The Spatial Nature of Trust in Cosmopolitan Education. Philosophical Inquiry in Education. 2023. 30. 1. 42-55
  • 広瀬悠三. 最近10年間の日本における教育発展の現状. 現代日本の教育改革(論文集). 2021. 1-11
  • Religious Elements in Moral Education : To Clarify the Fundamental Notion of Kantian Moral Education Theory. 2015. 59. 333. 31-42
more...
MISC (14):
  • 広瀬悠三, 藤井基貴, 生澤繁樹, 米津美香. [研究状況報告]世界市民的教育の空間を考究する-空間の内で/空間を超えて-. 教育哲学研究. 2023. 127. 126-132
  • 広瀬悠三. 若林伸吉先生の京都大学における講義のご報告 「シュタイナー教育と全ての教育の発展のために」. NPO法人 京田辺シュタイナー学校法 プラネッツ. 2021. 100
  • 地理・社会科授業実践に必要な教師の力量とその養成-グローバルな教員養成論から考える-. E-journal GEO. 2021. 16. 1. 191-194
  • 広瀬悠三. 教育哲学を考える 教育哲学と地理. 教育哲学研究. 2019. 120. 145-146
  • 広瀬悠三. 書評 鈴木宏著『カントの批判哲学の教育哲学的意義に関する研究』. 教育哲学研究. 2018. 118. 143-148
more...
Books (16):
  • 虚無感について: 心理学と哲学への挑戦
    青土社 2023 ISBN:4791775791
  • Bildung als (De-)Zentrierung - (De-)Zentrierung der Bildung
    2023 ISBN:3779970686
  • 教育の世界が開かれるとき:何が教育学的思考を発動させるのか
    世織書房 2022 ISBN:486686026X
  • 自ら学ぶ道徳教育
    教育情報出版 2021 ISBN:4909378405
  • 検証 日本の教育改革--激動の2010年代を振り返る
    学事出版 2021 ISBN:4761927534
more...
Lectures and oral presentations  (28):
  • Trust and Martin Buber's dialogical individual
    (2024)
  • 舞台としての世界を生きるーカントの自然地理学が問うていること
    (日本カント協会第48回大会共同討議II 2023)
  • Beyond Banal Cosmopolitanism: Rethinking Cosmopolitan Education
    (The 4th Workshop on Educational Research of the Faculty of Educational Sciences and Psychology, Technical University Dortmund and the Faculty and Graduate School of Education, Kyoto University 2023)
  • 世界市民的教育の空間を考究する-境界の内で/ 境界を越えて
    (教育哲学会第65回大会 2022)
  • Education in Eccentric Worlds from a Kantian Perspective: Respecting Space in the Actual Geographical World
    (Ringvorlesung im Sommersemester 2022 in TU Dortmund: Bildung als(De-)Zentrierung/ (De-) Zentrierung der Bildung 2022)
more...
Education (5):
  • 2012 - 2014 ドイツ・ヴュルツブルク大学大学院 第二哲学研究科 人文学科教育学講座
  • 2007 - 2013 Kyoto University Graduate School of Education
  • 2011 - 2012 ロンドン大学教育研究所 教育哲学科
  • 2005 - 2007 東北大学大学院 文学研究科 哲学・倫理学講座
  • - 2005 Tohoku University The Faculty of Arts and Letters Department of Humanities and Social Sciences
Professional career (1):
  • 博士(教育学)
Work history (2):
  • 2017/10 - 現在 Kyoto University Graduate School of Education
  • 2014/04 - 2017/09 Nara University of Education Undergraduate of Education
Committee career (2):
  • 2021/12 - 現在 教育思想史学会事務局 事務局長補佐
  • 2021/11 - 現在 教育哲学会編集委員会 編集委員
Association Membership(s) (12):
日本カント協会 ,  THE ASSOCIATION OF JAPANESE GEOGRAPHERS ,  International Network of Philosophers of Education ,  Association for Moral Education ,  HISTORY OF EDUCATIONAL THOUGHT SOCIETY ,  THE GEOGRAPHIC EDUCATION SOCIETY OF JAPAN ,  日本道徳教育学会 ,  Philosophy of Education Society of Great Britain ,  UK Kant Society ,  JAPANESE EDUCATIONAL RESEARCH ASSOCIATION ,  PHILOSOPHY OF EDUCATION SOCIETY OF JAPAN ,  日本キリスト教教育学会
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page