Rchr
J-GLOBAL ID:201701003906966832
Update date: Sep. 11, 2024
Itagaki Shota
イタガキ ショウタ | Itagaki Shota
Affiliation and department:
Homepage URL (1):
http://shota-itagaki.info
Research field (2):
Primary/secondary education and curricula
, Educational technology
Research keywords (2):
教育工学
, 技術科教育
Research theme for competitive and other funds (7):
- 2022 - 2027 Development of a health management support system for reducing visual fatigue and preventing myopia in the use of ICT equipment
- 2023 - 2026 Data Science for Educational Leaders to Effectively Develop Cognitive and Noncognitive Skills
- 2023 - 2026 運動錯覚と力覚の体験を用いた暗黙知の伝達による木材加工技能習得の確実化
- 2020 - 2023 An Analysis of Effective Schools to Foster Cognitive and Non-cognitive Skills
- 2020 - 2023 運動技能の練習をスマートデバイスと人工知能を用いて個別最適化する手法の開発
- 2018 - 2022 A study on systematization of next generation information education of elementary and secondary education toward advanced information technology foundation society
- 2015 - 2018 A Study on Developmental Stages of Students' Ability of Understanding Information Reached via Social Media
Show all
Papers (55):
-
Alexander Maas, Yoko Noborimoto, Fumie Niwai, Shota Itagaki, Tadashi Inagaki, Tatsuya Horita. Development of a System for Visualizing and Evaluating Information Collection in Inquiry Learning. 22nd International Conference for Media in Education ICoME 2024. 2024. 250-253
-
恩田真衣, 大久保紀一朗, 板垣翔大, 柴田隆史, 堀田龍也. 中学校の地層学習のフィールドワークにおけるVR教材の効果的な活用. 教育メディア研究. 2024. 採録決定
-
森下孟, 鶴田利郎, 板垣翔大, 今野貴之, 倉田伸, 寺嶋浩介. 情報教育への教育工学的アプローチによる研究の成果と今後の方向性 初等・中等教育を中心として. 日本教育工学会論文誌. 2024. 47. 4. 553-565
-
福谷遼太, 濱森俊亮, 石原将司, 植田優, 坂本香織, 眞鍋悠介, 志儀孝典, 板垣翔大, 安藤明伸. PBTとタッチ操作によるCBT受検における解答しやすさの比較. 高知大学教育学部研究報告. 2024. 84. 75-84
-
大久保紀一朗,佐藤和紀,三井一希,板垣翔大,泰山裕,堀田龍也. 他者の発言を聞きながらコメントを入力する学習活動に対する児童の意識. 教育情報研究. 2024. 39. 2・3. 25-34
more...
MISC (169):
-
泰山裕, 板垣翔大, 佐藤和紀, 大久保紀一朗, 遠山紗矢香, 小田理代, 倉田伸, 鶴田利郎. 児童・生徒の情報活用能力の評価を目指した尺度開発に向けた尺度項目の検討. 日本教育工学会2024年春季全国大会講演論文集. 2024. 9-10
-
泰山裕, 佐藤和紀, 大久保紀一朗, 三井一希, 板垣翔大, 堀田龍也. 学習の個性化を目指した授業に対する認識に影響する教授・学習観の構造の検討. 日本教育工学会2024年春季全国大会講演論文集. 2024. 17-18
-
小川太陽, 板垣翔大, 永井伸幸. 中学生における学習者用端末利用時の視距離の実態調査. 日本教育工学会2024年春季全国大会講演論文集. 2024. 121-122
-
槇誠司, 中野博幸, 遠藤伸子, 大沼久美子, 板垣翔大, 堀田龍也. 養護教諭の在職年数と統計的リテラシーに関する調査-養護教諭へのアンケート調査より-. 日本教育工学会2024年春季全国大会講演論文集. 2024. 231-232
-
Alexander Maas, Tadashi Inagaki, Yoko Noborimoto, Fumie Niwai, Shota Itagaki, Tatsuya Horita. Exploring API Services to Enhance Information Collection in Inquiry Learning. 日本教育工学会2024年春季全国大会講演論文集. 2024. 607-608
more...
Books (8):
-
ICT活用の理論と実践: DX時代の教師をめざして
北大路書房 2021 ISBN:4762831808
-
GIGAのつまずきに徹底対応! 1人1台端末活用パーフェクトQ&A
明治図書出版 2021 ISBN:4182998146
-
技術・家庭学習指導書[技術分野]内容編D
開隆堂出版 2021
-
技術・家庭学習指導書[技術分野]入門編
開隆堂出版 2021
-
技術・家庭学習指導書[技術分野]実践編
開隆堂出版 2021
more...
Works (3):
-
のこぎりラーニング
2015 -
-
かんなラーニング
2015 -
-
miyagiTouch
2012 -
Education (3):
- 2015 - 2018 Tohoku University 情報科学研究科博士後期課程 人間社会情報科学専攻メディア情報学講座
- 2013 - 2015 Miyagi University of Education 教育学研究科修士課程 教科教育専攻生活系教育専修
- 2009 - 2013 Miyagi University of Education 教育学部 中等教育教員養成課程技術教育専攻
Professional career (3):
- 博士(情報科学) (東北大学大学院)
- 修士(教育学) (宮城教育大学大学院)
- 学士(学校教育学) (宮城教育大学)
Work history (5):
- 2023/04 - 現在 Miyagi University of Education Faculty of Education
- 2020/04 - 2023/03 Miyagi University of Education Faculty of Education
- 2019/04 - 2020/03 大阪教育大学 大学院連合教職実践研究科 特任講師
- 2018/04 - 2019/03 武蔵野女子学院中学校・高等学校(現:武蔵野大学中学校・高等学校) 教諭
- 2014/04 - 2018/03 宮城教育大学附属中学校 非常勤講師
Committee career (14):
- 2024 - 現在 日本教育工学協会 理事
- 2023/03 - 現在 日本教育工学会 大会企画委員会 幹事
- 2023 - 現在 文部科学省 学校DX戦略アドバイザー
- 2023 - 現在 仙台市教育委員会 仙台市GIGAスクール推進協議会 委員
- 2021/05 - 現在 日本産業技術教育学会 若手の会 副代表
- 2021/04 - 現在 日本教育工学協会 全国大会企画委員会
- 2023 - 2024/03 仙台市教育センター 教育の情報化研究委員会 情報モラル・セキュリティ部会 アドバイザー
- 2020/09 - 2023/08 日本産業技術教育学会 技術的素養調査委員会 委員
- 2021/03 - 2023/03 日本教育工学会 大会企画委員会 委員
- 2021 - 2022 仙台市教育委員会 仙台市GIGAスクール推進協議会 家庭の情報モラル推進部会 アドバイザー
- 2020 - 2022 仙台市教育センター 教育の情報化研究委員会 ICT活用部会 研究アドバイザー
- 2020 - 2022 文部科学省 ICT活用教育アドバイザー
- 2019/07 - 2021/06 日本教育工学会 研究会委員会 幹事(Web)
- 2020/11 - 日本教育工学会 特集号編集委員会 委員
Show all
Awards (6):
Association Membership(s) (5):
コンピュータ利用教育学会
, 日本デジタル教科書学会
, 情報処理学会
, 日本教育工学会
, 日本産業技術教育学会
Return to Previous Page