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J-GLOBAL ID:201701004878756874   Update date: Aug. 10, 2024

Takeoka Atsue

Takeoka Atsue
Research field  (1): Educational technology
Research keywords  (5): Story-Centered Curriculum ,  Instructional Design ,  Instructional Systems ,  Learning Support ,  collaborative learning
Research theme for competitive and other funds  (12):
  • 2024 - 2029 An emperical study on core concepts of instructional design theories and construction of learning experience design
  • 2022 - 2026 学習設計のスキルを深めるための「学びほぐし」を取り入れた活動の提案
  • 2021 - 2025 高等教育における授業の課題発見を促進する事例データベースの構築:類推力に着目して
  • 2020 - 2024 高専生を対象とした専門基礎知識と実社会を結びつけるストーリー型教育に関する研究
  • 2018 - 2023 Parrishの学習経験要因モデルによる主体的学習者育成プログラムの開発と評価
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Papers (21):
  • NEMOTO Junko, TAKEOKA Atsue, TAKAHASHI Akiko, ICHIKAWA Hisashi, SUZUKI Katsuaki. Development of a Training Program for Advanced Instructional Designers: A Consultation Approach Using the Eight Questions. Japan Journal of Educational Technology. 2023. 47. 3. 427-439
  • TAKAHASHI Akiko, NEMOTO Junko, TAKEOKA Atsue, ICHIKAWA Hisashi, SUZUKI Katsuaki. Practice of Advanced Instructional Designers Training for Universities: Improvement and Effectiveness of Workshops Aiming at Continuous Proficiency of Experts who Completed the Training. Japan Journal of Educational Technology. 2023. 47. 2. 249-258
  • 高橋 暁子, 根本 淳子, 竹岡 篤永. ソフトウェア開発技法を学ぶシナリオ型教材の評価-フォーカスグループインタビューによる分析を中心に-. 日本教育工学会研究報告集. 2022. 2022. 4. 278-283
  • 仲道 雅輝, 根本 淳子, 竹岡 篤永. 初年次学生の学習経験の質に着目した「授業改善ヒント集:学習者要因編」の作成. リメディアル教育研究. 2022. 16. 1-11
  • Takahashi Akiko, Kanenishi Kazuhide, Nemoto Junko, Takeoka Atsue. Development of the Design Guideline Check Sheet for Quality Assurance of on-Demand Online Learning in Interuniversity Cooperation. Transactions of Japanese Society for Information and Systems in Education. 2021. 38. 2. 156-161
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MISC (46):
  • 高橋 暁子, 根本 淳子, 竹岡 篤永, 市川 尚, 鈴木 克明. 大学版上級ID専門家養成講座の実践 : 前年修了者の継続的な熟達化を目指したワークショップの改善とその効果-Practice of Advanced Instructional Designers Training for Universities : Improvement and Effectiveness of Workshops Aiming at Continuous Proficiency of Experts who Completed the Training. 日本教育工学会論文誌 = Japan journal of educational technology / 日本教育工学会 編. 2023. 47. 2. 249-258
  • 仲道 雅輝, 竹岡 篤永, 根本 淳子. 初年次学生の学習経験の質に着目した「授業改善ヒント集 : 学習者要因編」の作成-Preparation of "A Collection of Class Improvement Tips : Learner Factors Edition" Focusing on the Quality of the Learning Experience of First-year Students. リメディアル教育研究 / リメディアル教育研究編集委員会. 2022. 16. 25. 179-189
  • 鈴木 克明, 市川 尚, Akiko Takahashi, 竹岡 篤永, 根本 淳子. 大学版ID専門家養成上級ワークショップの構想とその体系化. 日本教育工学会2019年秋季大会発表論文集. 2019
  • 高橋暁子, 根本淳子, 竹岡篤永, 仲道雅輝. 自己調整学習サイクルに基づく個別化された学習環境の提案-Graaspを例に-. 教育システム情報学会第44回全国大会発表論文集. 2019
  • 竹岡 篤永, 高橋 暁子, 根本 淳子. A trial of facilitating reflection by "Learning Sketch" in project type lessons. 日本教育工学会研究報告集. 2019. 19. 3. 73-80
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Books (3):
  • 学習設計マニュアル
    2018 ISBN:9784762830136
  • インストラクショナルデザインの道具箱101
    2016 ISBN:9784762829260
  • ストーリー中心型カリキュラムの理論と実践-オンライン大学院の挑戦とその舞台裏
    2014 ISBN:9784798912288
Lectures and oral presentations  (25):
  • 授業で学習した「学び方」の授業外活動での確認-学生レポートの分析に基づいて-
    (2018)
  • 学習目標の分類による授業外活動の明確化
    (2018)
  • 授業担当者インタビューによる「思いに寄り添寄り添う提案」の基盤づくり
    (2018)
  • 定期試験を振り返る授業実践の報告
    (2018)
  • リフレクションを促す「学びのスケッチver.2」の開発と形成的評価
    (2018)
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Education (3):
  • 2010 - 2012 Kumamoto University
  • 2002 - 2005 Japan Advanced Institute of Science and Technology
  • 2000 - 2002 Japan Advanced Institute of Science and Technology
Professional career (2):
  • 博士(知識科学) (北陸先端科学技術大学院大学)
  • 修士(教授システム学) (熊本大学)
Work history (7):
  • 2023/04 - 現在 事業創造大学院大学 新潟地域活性化研究所
  • 2021/04 - 2023/03 Niigata University Institute of Education and Student Affairs
  • 2019/01 - 2021/03 National Institute of Technology, Akashi College
  • 2017/04 - 2018/12 National Institute of Technology, Akashi College
  • 2014/01 - 2017/03 高知大学大学教育創造センター 特任助教
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Association Membership(s) (3):
JAPAN ASSOCIATION FOR EDUCATIONAL MEDIA STUDY ,  JAPANESE SOCIETY FOR INFORMATION AND SYSTEMS IN EDUCATION ,  JAPAN SOCIETY FOR EDUCATIONAL TECHNOLOGY
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

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