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J-GLOBAL ID:201701005977160416   Update date: Oct. 16, 2024

Okazaki Wataru

オカザキ ワタル | Okazaki Wataru
Affiliation and department:
Research field  (1): Japanese language education
Research theme for competitive and other funds  (3):
  • 2024 - 2027 Development of teaching methods that encourage autonomous learning of Japanese language learners' speech styles
  • 2020 - 2024 Research on the recognition of advanced Japanese language learners' speech styles and their progress process
  • 2021 - 2023 Development of Japanese digital content for school children
Papers (19):
  • OKAZAKI Wataru. How do Japanese language learners perceive speech styles?: A case study of transfer in perception through staying in Japan. 2024. 39. 194-205
  • OKAZAKI Wataru, NARUMI Tomoyuki, AKIMITSU Keiko. Instructors’ Assessment of Elementary Japanese Learning Video Materials for Children. 2023. 55. 86-91
  • IWATA Ayumi, OKAZAKI Wataru. Class practice based on role language in high school Japanese language classes: Awareness of stereotypes and bias through language learning. 2023. 44. 21-38
  • OKAZAKI Wataru. Discourse functions of non-desu/masu form in desu/masu-form based conversations: Discourse strategies that take advantage of the weakness of targeting the listener. 2023. 44. 39-56
  • OKAZAKI Wataru, HAMADA Noriko. Recognition of Politeness in Speech Style by Japanese Learners: Examination by listening and reading comprehension tests based on interview conversations. 2023. 36. 83-91
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MISC (1):
  • 岡崎 渉. 事例集 モデルプログラムの活用. 平成30年度文部科学省委託 日本語教育学会 外国人児童生徒等教育を担う教員の養成・研修モデルプログラム開発事業. 2019. 32-41
Books (3):
  • ミニストーリーで覚える JLPT日本語能力試験ベスト単語N1 合格2600
    ジャパンタイムズ出版 2023 ISBN:4789017958
  • ミニストーリーで覚える JLPT日本語能力試験ベスト単語N2 合格2400
    ジャパンタイムズ出版 2022 ISBN:4789017966
  • 子どもの日本語教育(日本語教師読本 9)
    webjapanese 2021 ISBN:4907031602
Lectures and oral presentations  (12):
  • スピーチスタイルシフトは談話機能を果たすか
    (日本語教育学会春季大会 2024)
  • 年少者向け初期日本語学習用シナリオ動画・語彙学習動画の開発
    (日本語教育学会関西支部集会 交流ひろば 2022)
  • JSL児童に対する効果的な授業方法の検討-授業力があるとされる教師による JSLカリキュラムの授業談話分析を通して-
    (日本語教育学会春季大会 2020)
  • 教員志望学生の実践先行型日本語教育による学び
    (文部科学省委託 日本語教育学会「外国人児童生徒等教育を担う教員の養成・研修モデルプログラム開発事業」シンポジウム2018 2019)
  • none
    (none 2017)
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Works (1):
  • Video materials of elementary Japanese language learning for children
    OKAZAKI Wataru, KIYOTO Kazuhiro, ONO Yoshimasa 2022 -
Education (2):
  • 2012 - 2016 Hiroshima University Japanese language education field, The Graduate School of Education Doctoral Program
  • 2009 - 2012 Hiroshima University Japanese language education field, The Graduate School of Education Master's Program
Professional career (2):
  • Doctor of Education (Hiroshima University)
  • Master of education (Hiroshima University)
Work history (5):
  • 2024/10 - 現在 兵庫教育大学大学院連合学校教育学研究科 准教授
  • 2023/04 - 現在 Naruto University of Education
  • 2017/04 - 2022/03 Hyogo University of Teacher Education
  • 2016/05 - 2017/03 Tokyo Institute of Technology Institute for Liberal Arts Adjunct Associate proffesor
  • 2009/09 - 2010/07 Hebei Tangshan Foreign Language School, China Lecturer
Committee career (5):
  • 2023/06 - 現在 徳島県国際交流協会 地域で学ぶ!日本語教育推進事業 総合調整会議構成員
  • 2019/11 - 2023/03 加東市教育委員会 加東市多文化共生アドバイザー
  • 2021/04 - 2022/03 兵庫県先導的実践研究加配校推進委員会 アドバイザー
  • 2017/09 - 2020/03 兵庫県教育委員会 三木市・芦屋市日本語指導研究推進事業アドバイザー
  • 2018/05 - 2019/03 日本語教育学会 文部科学省平成30年度「外国人児童生徒等教育を担う教員の養成・研修モデルプログラム開発事業」モデルプログラム検証のための協力者会議委員
Awards (2):
  • 2021/09 - Hyogo university og teacher education 2020 Best Teacher Award("Language and Culture in Society")
  • 2017/08 - Japan Association for International Students Education 2016 Excellent Paper Award
Association Membership(s) (9):
現代日本語研究会 ,  Community for Innovation of Education and learning through Computers and communication networks ,  表現学会 ,  多文化共生社会における日本語教育研究会 ,  Mother Tongue, Heritage Language and Bilingual Education (MHB) Research Assochiation ,  大学日本語教員養成課程研究協議会 ,  JAPAN ASSOCIATION FOR INTERNATIONAL STUDENT EDUCATION ,  JAPANESE ASSOCIATION OF THE SOCIOLINGUISTIC SCIENCES ,  THE SOCIETY FOR TEACHING JAPANESE AS A FOREIGN LANGUAGE
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

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