Rchr
J-GLOBAL ID:201701008193246330   Update date: Feb. 02, 2024

Hayakawa Kyoko

ハヤカワ キョウコ | Hayakawa Kyoko
Affiliation and department:
Job title: Associate Professor
Research field  (1): Japanese language education
Research keywords  (3): 心理言語学 ,  第二言語習得 ,  日本語教育
Research theme for competitive and other funds  (8):
  • 2021 - 2025 Interdisciplinary research on language education, language research and language policy based on Yasashii Nihongo as the key concept
  • 2017 - 2021 やさしい日本語を用いた年少の言語的少数者向け総合日本語教材開発のための総合的研究
  • 2016 - 2018 Developing a Web-search engine for noun co-occurrence with verbs and its knowledge contribution to the reading listening comprehension
  • 2015 - 2018 形態と音韻の相互作用が第2言語の語彙処理にもたらす効果
  • 2015 - 2017 やさしい日本語を用いた言語的少数者に対する言語保障の枠組み策定のための総合的研究
Show all
Papers (23):
  • HAYAKAWA Kyoko, TSOY Ekaterina, YANAGIDA Naomi, OTA Yoko, NISHITANI Mari, IORI Isao. Development of Online Japanese Placement Test. Journal of Global Education and Exchange. 2022. 4. 51-59
  • The effect of N-back translation task on training of simultaneous interpretation: Indexes of L2 listening span test, listening test and translation recall. 2021. 12. 1-15
  • Kyoko HAYAKAWA, Yumiko HONDA, Isao IORI. A preliminary experiment on more efficient kanji learning for Japanese introductory level learners. Hitotsubashi Review of Arts and Sciences. 2021. 15. 141-153
  • HAYAKAWA, Kyoko, IORI, Isao. A Corpus Analysis of the On-Kun Reading Ratio in Junior High School English Textbooks. Hitotsubashi Review of Arts and Sciences. 2020. 14. 108-122
  • HAYAKAWA Kyoko, HONDA Yumiko, IORI Isao. A basic study for the reconstruction of the education of kanji: A quantitative analysis of complexity in 1,006 Elementary school kanji figures. Hitotsubashi Review of Arts and Sciences. 2019. 13. 116-131
more...
MISC (3):
  • 早川杏子. あたらしい漢字指導のカタチ-外国にルーツを持つ児童生徒が学ぶために『漢字分解に関する予備的実証実験と漢字字形の順序づけ試案』. リベラルアーツ検定クイズ. 2021
  • 早川杏子. あたらしい漢字指導のカタチ-外国にルーツを持つ児童生徒が学ぶために『第二言語としての日本語の漢字教育見直しの視点』. リベラルアーツ検定クイズ. 2021
  • 早川 杏子. オンライン授業による学びのデザインとその実践-学部留学生を対象としたアカデミック場面における口頭能力の養成-. 一橋大学国際教育交流センター紀要. 2020. 2. 103-111
Books (4):
  • データ科学×日本語教育
    ひつじ書房 2021 ISBN:4823410998
  • 外国語としての日本語の実証的習得研究
    ひつじ書房 2021 ISBN:9784823410581
  • 基礎心理学実験法ハンドブック
    朝倉書店 2018 ISBN:9784254520231
  • 日语教学研究方法与应用 日语教育基础理论与实践系列丛书(日本語教育研究方法と応用 日本語教育基礎理論と実践シリーズ叢書)
    高等教育出版社:北京 2015 ISBN:9787040423587
Lectures and oral presentations  (40):
  • 漢字字形学習のための教育漢字1,026字の字形分解ーJSL児童生徒のための効率的な漢字学習を目指してー
    (2023)
  • 調査実験研究のデザイン入門
    (第11回小出記念日本語教育学会ワークショップ 2023)
  • 第二言語としての漢字語彙の理解処理ー時間を指標とする実験を中心にー
    (第2言語習得研究会(関東) 2022)
  • 第二言語の聴解プロセスを明らかにするために-定量的調査・実験による認知的アプローチの可能性-
    (中国語話者のための日本語教育研究会第50回記念大会 2021)
  • 効果的な同期型双方向(ライブ配信)授業を実現するためのLMSの活用と授業デザイン
    (第2回小出記念日本語教育研究会ワークショップ 2020)
more...
Education (2):
  • 2010 - 2013 Nagoya University
  • 2008 - 2010 Ochanomizu University
Professional career (2):
  • 博士(学術) (名古屋大学)
  • 修士(人文) (お茶の水女子大学)
Work history (4):
  • 2023/04 - 現在 Hitotsubashi University Mori Arinori Institute for Higher Education and Global Mobility Center for Global Education and Exchange Associate Professor
  • 2018/08 - 2023/03 Hitotsubashi University Mori Arinori Institute for Higher Education and Global Mobility Center for Global Education Specially Appointed Assistant Professor
  • 2018/04 - 2018/07 Hitotsubashi University Center for Global Education
  • 2015/09 - 2018/03 Kwansei Gakuin University
Committee career (3):
  • 2021/06 - 現在 小出記念日本語教育研究会 会計委員
  • 2018/01 - 2021/03 第二言語習得研究会 広報委員
  • 2016/04 - 2019/06 小出記念日本語教育研究会 編集委員
Awards (1):
  • 2011/03 - 名古屋大学 名古屋大学学術奨励賞
Association Membership(s) (7):
THE SOCIETY FOR TEACHING JAPANESE AS A FOREIGN LANGUAGE ,  第二言語習得研究会 ,  THE LINGUISTIC SOCIETY OF JAPAN ,  JAPANESE SOCIETY FOR LANGUAGE SCIENCES ,  小出記念日本語教育研究会 ,  THE JAPANESE ASSOCIATION OF EDUCATIONAL PSYCHOLOGY ,  THE JAPANESE PSYCHONOMIC SOCIETY
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page