Rchr
J-GLOBAL ID:201701010872094292   Update date: Apr. 09, 2024

Yamamoto Kazuaki

ヤマモト カズアキ | Yamamoto Kazuaki
Affiliation and department:
Job title: Lecturer
Homepage URL  (1): https://www.livreparaviver.net/
Research field  (3): Linguistics ,  Foreign language education ,  Japanese language education
Research keywords  (4): Nursing Education ,  Corpus Linguistics ,  Japanese for Specific Purposes ,  Discourse Analysis
Research theme for competitive and other funds  (6):
  • 2024 - 2028 看護留学生等に必要な言語知識ー教科書コーパスと語彙テストに基づく研究・教材開発
  • 2022 - 2026 学びの場におけるCLD生徒の言語使用の分析とデータベースの構築
  • 2024 - 2026 女子大学で学ぶCLD学生の初年度および2年目に関する経験の経時的研究
  • 2022 - 2024 看護師および看護学生を対象とした教材開発のための看護現場のニーズに関する研究
  • 2019 - 2022 看護を学ぶ留学生のためのライティング教材の開発とその基礎研究
Show all
Papers (18):
  • 三枝令子, 稲田朋晃, 品川なぎさ, 丸山岳彦, 松下達彦, 遠藤織枝, 山元一晃, 庵功雄, 吉田素文, 鈴木知子, et al. Web教材『外国人のためのわかりやすい医学用語』の開発. 専門日本語教育. 2023. 25. 83-89
  • YAMAMOTO, Kazuaki. Aspects of Characteristic Katakana Words in the National Nursing Examination : Applications in Japanese Language Education. Treatises and Studies by the Facalty of Kinjo Gakuin University. Studies in Humanities. 2023. 20. 1. 129-137
  • YAMAMOTO, Kazuaki, KATO, Rintaro, ASAKAWA, Shoko. What International Nursing Students and Teachers Expect from Japanese Language Instructors and Japanese Language Learning Materials: Based on Interview Surveys. Kinjo Gakuin Daigaku Ronshu. 2023. 19. 2. 221-229
  • 山元一晃, 浅川翔子, 加藤林太郎. 看護師を目指す留学生のためのライティング教材の使用感. 金城学院大学論集 人文科学編. 2022. 19. 1. 138-147
  • From Information Collection to Assessment: Using a Short Unit N-gram and Log-Likelihood Ratio to Extract Distinctive Expressions from Model Nursing Practice Records. 2022. 18. 2. 236-243
more...
MISC (3):
  • 山元 一晃. 接続表現の教室談話での使用 : 構造に着目して(口頭発表・午前の部,日本語学会2014年度秋季大会研究発表会発表要旨). 日本語の研究. 2015. 11. 2. 174-174
  • 山元 一晃. ポルトガル語のneと日本語の終助詞「ね・よね」の対照研究(口頭発表・午前の部,日本語学会2012年度春季大会研究発表会発表要旨). 日本語の研究. 2012. 8. 4. 88-89
  • 山元 一晃. 談話標識「はい」の語用論的考察(ブース発表,日本語学会2011年度秋季大会研究発表会発表要旨). 日本語の研究. 2012. 8. 2. 93-94
Books (2):
  • 医療にかかわる人のための漢字ワークブック
    国書刊行会 2020
  • プログレッシブポルトガル語辞典
    小学館 2015 ISBN:9784095102818
Lectures and oral presentations  (47):
  • マイノリティの告発をマジョリティはどう受け止めるか -短文投稿SNSでの告発とそのリプライから-
    (第48回社会言語科学会研究大会 2024)
  • CLD生徒の作文における指標の経時的変化のケーススタディ -語彙多様性・平均文長・漢語率を中心に-
    (第48回社会言語科学会研究大会 2024)
  • 日本語を第一言語としない看護師が看護教育をふり返って感じること -中国語を第一言語とする看護師へのインタビューから
    (第34回日本医学看護学教育学会学術学会 2024)
  • 美容師国家試験の語彙の計量的分析-美容師を目指す留学生のための教材開発を目指して-
    (日本語教育学会2023年第1回支部集会【九州・沖縄支部】 2023)
  • CLD 生徒のアセスメントにおける話しことばと書 きことばの関係-延べ語数,異なり語数,語彙多様性に着目して-
    (2023年度日本語教育学会春季大会 2023)
more...
Education (2):
  • 2007 - 2014 University of Tsukuba Graduate School of Business Sciences, Humanities and Social Sciences Doctoral Program in Literature and Linguistics
  • 2003 - 2007 Kanda University of International Studies Faculty of Foreign Languages Department of International Languages
Professional career (1):
  • Ph.D. in Linguistics (University of Tsukuba)
Work history (8):
  • 2024/04 - 現在 Aichi Gakuin University Center for Japanese Language and Culture Part-time Lecturer
  • 2021/04 - 現在 Kinjo Gakuin University College of Humanities, Department of International Communication Lecturer
  • 2023/04 - 2024/03 Aichi Gakuin University Faculty of Letters
  • 2017/02 - 2021/03 International University of Health and Welfare Center for Liberal Arts
  • 2016/04 - 2017/03 Tokyo University of Social Welfare School of Psychology
Show all
Committee career (2):
  • 2021/12 - 現在 第二言語習得研究会 大会運営委員
  • 2020/06 - 現在 The Society for Teaching Japanese as a Foreign Language Referring and management cooperator
Awards (1):
  • 2024/03 - 専門日本語教育学会 専門日本語教育学会論文賞 Web教材『外国人のためのわかりやすい医学用語』の開発
Association Membership(s) (7):
THE PRAGMATICS SOCIETY OF JAPAN ,  Japanese Association of Health Communication ,  Association of Japanese Language and Japanese Language Teaching ,  Society of Japanese Language Communication ,  THE SOCIETY FOR TEACHING JAPANESE AS A FOREIGN LANGUAGE ,  The Society for Technical Japanese Education ,  JAPANESE ASSOCIATION OF THE SOCIOLINGUISTIC SCIENCES
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page