Rchr
J-GLOBAL ID:201701013034187563   Update date: Jul. 15, 2024

FUNAKOSHI Koju

フナコシ コウジュ | FUNAKOSHI Koju
Affiliation and department:
Job title: Associate Professor
Research field  (1): Education - general
Research keywords  (7): 学生支援 ,  特別支援教育 ,  建設的対話 ,  高等教育機関 ,  テクニカルスタンダード ,  発達障害 ,  Students With Disabilities
Research theme for competitive and other funds  (5):
  • 2022 - 2025 高専外国人留学生の適応実態調査及び修学サポート教育プログラム構築に関する実証研究
  • 2021 - 2025 Realization of inclusive campus based on assessments of neurodiversity and FD/SD
  • 2018 - 2023 発達障害学生の修学支援に関するコーディネーターの役割
  • 2017 - 2020 Understanding the Subjective World of Young People with Difficulty due to Disability and Chronic Illness and Examining its Methodology
  • 2014 - 2017 Examination of the methodology of the subjectivity world and the understanding of the child with the difficulty due to developmental disabilities
Papers (23):
  • 舩越 高樹. 【インクルーシブ教育を考える】日本の高等教育機関における障害学生支援の基本と医学教育における合理的配慮の課題. 医学教育. 2024. 55. 2. 74-81
  • 原口 治, 鶴見 智, 下田 貞幸, 舩越 高樹, 田村 隆弘. 高専機構本部との連携による高専学寮の維持と展望-特集 コロナ禍における高専教育. 日本高専学会誌 = Journal of the Japan Association for College of Technology. 2021. 26. 2. 35-40
  • 木谷, 秀勝, 舩越, 高樹, 藤井, 寛子, 山口, 真理子, 坂本, 佳代子, 牛見, 明日香, 土橋, 悠加, 藤本, 美紗希, 藤村, 美穂, 渡邊, 登萌. 青年期ASDの「自己理解」合宿の実践報告 : 自分らしい社会参加を目指して-Practical report of training camp for “self-understanding” with adolescent autism spectrum disorders : purpose of transition from “self-decision” to“self-understanding” to social attendance based on diversity. 教育実践総合センター研究紀要. 2021. 41-47
  • 木谷, 秀勝, 舩越, 高樹, 藤井, 寛子, 牛見, 明日香, 山口, 真理子, 坂本, 佳代子. 青年期ASDの「自己理解」合宿の実践報告 : 「自己理解」から「自己決定」への移行を目指して-Practical report of training camp for “Self-Understanding” with adolescent autism spectrum disorders : purpose of transition from “Self-Understanding” to “Self-Decision”. 教育実践総合センター研究紀要. 2020. 161-169
  • 舩越 高樹, 村田 淳, 宮谷 祐史. プラットフォーム形成事業を通してみえた発達障害を中心とした障害学生支援の現状と課題 : 京都大学高等教育アクセシビリティプラットフォーム(HEAP)より-Current Status in Supporting Students with Developmental and Other Disabilities Identified by the Platform Formation Project : From the Higher Education Accessibility Platform (HEAP) of Kyoto University-特集 大学における発達障害者支援の展開 : 最前線の現場から. LD研究 = Japanese journal of learning disabilities / 日本LD学会編集委員会 編. 2019. 28. 4. 413-418
more...
MISC (15):
  • 嶋田かをる, 中嶋恵美子, 舩越高樹. 医療系大学における発達障害学生への支援の在り方. 日本特殊教育学会大会発表論文集(CD-ROM). 2020. 58th
  • 藤井寛子, 木谷秀勝, 舩越高樹, 山口真理子, 坂本佳代子, 牛見明日香, 土橋悠加, 中並朋晶. 青年期自閉スペクトラム症への短期集中型「自己理解」プログラムの試み(第4報). 日本児童青年精神医学会総会抄録(Web). 2020. 61st
  • 舩越高樹. 『社会で活躍する障害学生支援プラットフォーム形成事業』を通してみた現状と課題. 日本LD学会大会(Web). 2020. 29th
  • 舩越高樹, 村田淳, 宮谷祐史. 大学における発達障害者支援の展開-最前線の現場から-プラットフォーム形成事業を通してみえた発達障害を中心とした障害学生支援の現状と課題-京都大学高等教育アクセシビリティプラットフォーム(HEAP)より-. LD研究. 2019. 28. 4
  • 藤井寛子, 舩越高樹, 坂本佳代子, 山口真理子, 牛見明日香, 木谷秀勝, 中並朋晶. 青年期ASDへの短期集中型「自己理解」プログラムの試み(第3報). 日本児童青年精神医学会総会抄録(Web). 2019. 60th
more...
Books (2):
  • 大学生のためのセーフティーネット : 学生生活支援を考える
    大学教育出版 2019 ISBN:9784866920313
  • 生きづらさへの処方箋
    ナカニシヤ出版 2019 ISBN:9784779513411
Lectures and oral presentations  (174):
  • 「合理的配慮」の考え方について
    (東京理科大学 野田キャンパス 学生・キャリア支援課SD研修 2024)
  • 大学における発達障害のある学生への対応
    (鶴見大学令和6年度文学部・文学研究科 実践・情報報告会 2024)
  • 高等教育における合理的配慮と教育的支援について
    (石巻専修大学令和6年度SD研修会 2024)
  • 発達障害の特性がある医療系学習者に対する合理的配慮と教育的支援
    (一般社団法人日本医学教育学会プロフェッショナリズム部会主催 発達障害関連学生支援ワークショップ2024 2024)
  • 学生支援と医療者の質保証のコンフリクトにどう向き合うか
    (北海道医療大学リハビリテーション科学部FD 2024)
more...
Education (3):
  • 2005 - 2008 東京学芸大学大学院 教育学研究科特別支援教育専攻 修士課程
  • 1999 - 2002 東京大学大学院 新領域創成科学研究科環境学専攻人間人工環境コースメディア環境学分野 修士課程
  • 1995 - 1999 Hosei University
Work history (7):
  • 2023/06 - 現在 University of Tsukuba Breau of Human Empowerment Associate Professor
  • 2018/04 - 現在 Gifu University Health Administration Center
  • 2023/04 - 2023/06 University of Tsukuba Breau of Human Empowerment Researcher
  • 2021/04 - 2023/03 Japan Student Services Organization
  • 2020/04 - 2023/03 Institute of National Colleges of Technology, Japan
Show all
Committee career (2):
  • 2020/04 - 現在 京都大学 高等教育アクセシビリティプラットフォーム(HEAP) アドバイザリーボード
  • 2016/04 - 2018/03 岐阜県発達障害者支援センターのぞみ 岐阜県青年期発達障がい自立支援プログラム等構築事業スーパーバイザー
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page