Rchr
J-GLOBAL ID:201701015445403103   Update date: Oct. 23, 2021

Chikako Sakurai

サクライ チカコ | Chikako Sakurai
Affiliation and department:
Research field  (2): Linguistics ,  Foreign language education
Research keywords  (3): Pragmatics ,  Sociolinguistics ,  Language Acquisition
Research theme for competitive and other funds  (2):
  • 2014 - 2017 言語コミュニケーションにおける場の理論の発展:近代社会の問題解決を目指して
  • 2011 - 2014 言語コミュニケーションにおける場の理論の構築:近代社会の問題解決を目指して
Papers (25):
  • A Comparative Study of English Textbooks for Junior High School Students in China and Japan : How Intercultural Understanding and Active Learning are Achieved. 2019. 6. 103-114
  • Kibe Keiko, Sakurai Chikako. Changing Images of Britain among College Students in Teacher Training Courses : The Effect of Experiential Learning on Deepening Intercultural Competency. 2019. 7. 31-46
  • A Study of English Language Proficiency in Elementary School Teacher Training Program. 2018. 4. 4. 91-107
  • A Study of Fostering English Speaking Skill in Elementary School Teacher Training Program : Error Analysis in Classroom English. 2018. 5. 89-101
  • A case study of viewpoint in direct character speech in 4-year-old Japanese and English narratives : How we share ba. 2017. 17. 588-593
more...
Books (13):
  • Revealing Linguistic Knowledge Using Experimental Methods: The New Turn in Cognitive Linguistics
    2021 ISBN:482341005X
  • <不思議>に満ちたことばの世界
    開拓社 2017
  • Intercultural Communication for English Language Learners in Japan
    2017
  • ことばのおもしろ事典
    朝倉書店 2016
  • Practical Grammar for the TOEIC Test
    2011
more...
Lectures and oral presentations  (38):
  • A Study of Reported Speech by Preschool Japanese Children: Implications for Theory of Mind
    (International Cognitive Linguistics Conference (ICLC) 15 2019)
  • How to become a global citizen? Proposals from sociolinguistic study
    (YKRF Leadership Forum 2019)
  • Comparative Studies of English Textbooks for Junior High School Students in China, Japan and South Korea
    (2019)
  • A ba-theoretical analysis of the discourse of "what surprised you?": The case of expatriate in Japan
    (16th International Pragmatics Conference 2019)
  • 中国と日本の中学校英語教科書の比較ー異文化理解とアクティブ・ラーニングを中心にー
    (日本アクティブ・ラーニング学会 第3回全国研究大会 2019)
more...
Education (6):
  • 1998 - 2001 日本学術振興会特別研究員(PD)
  • 1994 - 1999 Japan Women's University
  • 1996 - 1998 日本学術振興会特別研究員(DC)
  • 1996 - 1997 Harvard Graduate School of Education (ハーバード大学教育学大学院)
  • 1992 - 1994 Japan Women's University
Show all
Professional career (3):
  • 学士 (日本女子大学)
  • 修士 (日本女子大学大学院)
  • 教育学修士(Master of Education) (Harvard Graduate School of Education (ハーバード大学教育学大学院))
Work history (16):
  • 2021/04 - 現在 武蔵野大学大学院 言語文化研究科 教授
  • 2021/04 - 現在 武蔵野大学 グローバル学部 グローバルコミュニケーション学科 教授
  • 2018/04 - 現在 Rikkyo University Department of Intercultural Communication, College of Intercultural Communication
  • 2001/04 - 現在 Lecturer
  • 2019/04 - 2021/03 武蔵野大学教育学部教育学科 教授
Show all
Committee career (2):
  • 2021/06 - 現在 千代田区教育委員会 軽井沢少年自然の家のあり方検討協議会委員
  • 1998/04 - 2002/03 社会言語科学会 大会委員
Awards (1):
  • 1989/04 - 日本女子大学成瀬賞(創立者賞)
Association Membership(s) (7):
異文化コミュニケーション学会 ,  大学英語教育学会 ,  社会言語科学会 ,  International Association for the Study of Child Language ,  International Pragmatics Association ,  日本言語学会 ,  日本英語学会
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page