Rchr
J-GLOBAL ID:201701016064853273   Update date: Feb. 01, 2024

Nakamura Akihito

ナカムラ アキヒト | Nakamura Akihito
Affiliation and department:
Job title: Lecturer
Research field  (1): Sociology of education
Research theme for competitive and other funds  (11):
  • 2021 - 2026 市民を育てる学校の日本型自律性に関する比較教育社会学的研究
  • 2022 - 2025 難関大進学者/非進学者に焦点をあてたジェンダーによる進路分化のメカニズム
  • 2020 - 2024 社会関係資本を生かした学校づくり-「力のある学校」の視点から
  • 2020 - 2024 校区の社会経済的背景と教員の人事異動・配置の不均等に関する実証的研究
  • 2020 - 2023 保育者の予期的/職業的社会化過程と保育者文化に関する実証的研究
Show all
Papers (18):
  • 酒井 真由子, 中村 瑛仁, 紅林 伸幸, 千葉 直紀, 山口 美和, 木村 光男. 保育者養成校における学生の学校経験と実習経験III : 2年制養成校の初年次生と卒業年次生の質問紙調査の結果から. 上田短期大学 学術研究所所報. 2023. 2. 53-73
  • 中村 瑛仁. 新自由主義的教育改革に対する教員の態度 : 潜在クラス分析を用いたアプローチ-Teachers' Attitudes towards Neoliberal Educational Policies : A Latent Class Analysis. 教育社会学研究 = The journal of educational sociology / 日本教育社会学会 編. 2022. 109. 71-92
  • 酒井, 真由子, 山口,美和, 中村,瑛仁, 千葉,直紀, 木村,光男, 紅林,伸幸. 保育者養成校における学生の学校経験と実習経験 : 1年生への質問紙調査の分析から. 上田女子短期大学紀要. 2022. 45. 63-85
  • Nakamura, Akihito. Teacher strategies for maintaining teacher identity in the colleague group: From the point of view of identity work. Osaka Human Sciences. 2019. 5. 1-19
  • 中村瑛仁. 学校環境の違いによって教師役割はいかに異なるのか?ー校区の社会経済的背景に着目しながら. 教師学研究. 2019. 22. 1. 1-11
more...
MISC (5):
  • What do the Students Learn from the Curriculum and Practical Training in the Child-care Worker Training Course? (Vol.2) : Analysis of Quantitative Investigation of First Year Students and Graduation Year Students in 2022. 2023. 46. 43-65
  • 中村瑛仁. 家庭環境による教育格差に挑むために、学校ができること. 月刊教職研修 2023年1月号. 2022. 90-92
  • 中村 瑛仁. 書評 川上泰彦[編著]『教員の職場適応と職能形成』. 教育社会学研究 = The journal of educational sociology / 日本教育社会学会 編. 2022. 109. 115-117
  • 中村 瑛仁. 子どもたちの人権意識の現在(二次分析) : 「大阪の子どもたちアンケート2019」のデータ分析から-特集 大阪の子どもたち学校生活アンケート10年をふりかえる. 大阪の子どもたち : 子どもの生活白書. 2020. 3-24
  • 中村瑛仁. 書評:久冨善之・長谷川裕・福島裕敏編『教師の責任と教職倫理-経年調査にみる教員文化の変容』. 教育社会学研究. 2019. 105. 184-186
Books (9):
  • 学ぶ・教える
    大阪大学出版会 2020 ISBN:9784872596212
  • 日本と世界の学力格差 : 国内・国際学力調査の統計分析から
    明石書店 2019 ISBN:9784750348773
  • 学力を支える家族と子育て戦略 : 就学前後における大都市圏での追跡調査
    明石書店 2019 ISBN:9784750348780
  • 学力格差に向き合う学校 : 経年調査からみえてきた学力変化とその要因
    明石書店 2019 ISBN:9784750348797
  • 〈しんどい学校〉の教員文化 : 社会的マイノリティの子どもと向き合う教員の仕事・アイデンティティ・キャリア
    大阪大学出版会 2019 ISBN:9784872596915
more...
Lectures and oral presentations  (16):
  • The Current State and Future of Teacher Education in Japan: Focusing on Current Education Policy
    (The Japan Society for Educational Sociology 75th Annual Meeting (Hirosaki University, Japan) 2023)
  • International Comparison of Schoolteachers’ Work and Work Environment in East Asia: A Report Using International Comparative Data
    (Taiwan Forum on Sociology of Education, 29th Annual Conference (National Taipei University of Education) 2023)
  • Basic Characteristics of Teachers and Society in Japan Illuminated through International Comparisons
    (The Japan Society for Educational Sociology 74th Annual Meeting (Japan Women's University, Online) 2022)
  • Schoolteachers’ attitudes toward gender roles in Japan :A latent class analysis of teacher’s opinions
    (Society for the Study of Human Development ('21-'22 Conference Series, Online) 2022)
  • 学校教員の指導における平等観:関西地区中学校教員への質問紙調査から
    (日本教育社会学会第72回大会(関西学院大学・オンライン開催) 2021)
more...
Education (2):
  • 2011 - 2015 Osaka University Graduate School, Division of Human Science
  • 2009 - 2011 Osaka University Graduate School, Division of Human Science
Professional career (1):
  • 博士(人間科学) (大阪大学)
Work history (9):
  • 2022/04/01 - 現在 KYOTO UNIVERSITY OF EDUCATION Faculty of Education Educational Science Lecturer
  • 2014/12 - 現在 理学療法士・作業療法士・言語聴覚士養成施設等教員講習会非常勤講師
  • 2019/04 - 2022/03 Osaka University Graduate School of Human Sciences Associate Professor
  • 2018/04 - 2022/03 関西大学教員免許講習会非常勤講師
  • 2015/04 - 2019/03 大阪大学大学院人間科学研究科 助教
Show all
Committee career (9):
  • 2021/04 - 現在 福岡県教育委員会 「人権教育を基盤にした効果のある学校づくり研究指定校事業」講師
  • 2023/01 - 東大阪教育委員会「人権教育研修」外部講師
  • 2022/12 - 八尾市桂中学校「人権みらい探究科 研究授業」外部講師
  • 2022/08 - 「令和4年度城陽市教職員研修大会」外部講師
  • 2020/04 - 2022/03 日本教育社会学会 教育部員
Show all
Awards (1):
  • 2016/09 - 日本教育社会学会 日本教育社会学会奨励賞(論文の部)
Association Membership(s) (4):
日本教師学学会 ,  日本教育社会学会 ,  日本教育学会 ,  日本教師教育学会
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page