Rchr
J-GLOBAL ID:201701018922246464   Update date: Apr. 09, 2024

Nakagawa Yasuhiro

ナカガワ ヤスヒロ | Nakagawa Yasuhiro
Affiliation and department:
Job title: Professor
Research field  (2): Education - general ,  Japanese language education
Research keywords  (3): 教育学 ,  多文化教育 ,  日本語教育学
Research theme for competitive and other funds  (1):
  • 2013 - 2014 多様な価値観が生成されうる多文化共生を目指す日本語教育学試論-ハンナ・アレントの「複数性」をめぐる議論に着目して-
Papers (23):
  • NAKAGAWA Yasuhiro. A sustainable relationship between the nation and its citizens through public aid for Japanese language education: From narratives by a practitioner at a community-based Japanese language class that respects the native language of parent and child. Studies of Language and Cultural Education. 2022. 20. 180-200
  • 個人の語りにみる日本語教育の社会的文脈 -寄り添いと自己相対化の先にあるもの. Horizon of storytelling: life story review : journal of Japan Life Story Research Institute. 2022. Vol.7. 163-170
  • NAKAGAWA Yasuhiro. Trends in Paulo Freire’s Educational Theory in Japanese Language Education. 2022. 102. 381-404
  • 中川康弘. 日本語教育の諸政策にある「共生」に関する一考察. Journal CAJLE. 2021. 22. 1-23
  • 中川康弘. 「グローバル人材」に関する一考察-元青年海外協力隊日本語教師の自己語りから. 中央大学論集. 2021. 42. 1-14
more...
MISC (1):
  • 中川康弘. 留学生は学内でどのように自己存在を示そうとしているか一「まなざし」と対峙する学部留学生の語りから-. 留学生教育. 2018. 23. 34-43
Books (2):
  • 「多文化共生社会にとって地域の日本語は本当に必要か」『日本語学習は本当に必要か』
    明石書店 2024
  • 日本語教育の現場から 言葉を学ぶ/教える場を豊かにする50の実践
    ココ出版 2015
Lectures and oral presentations  (16):
  • “Uncertainty in Education” and “Socialization” during a Guest Speaker Session
    (The CAJLE 2023 Annual Conference (Montreal) 2023)
  • 個人の語りにみる日本語教育の社会的文脈
    (日本語教育×ライフストーリー シンポジウム 2022)
  • 外部人材から見た外国人児童生徒のいる学校-ある日本語支援員の語りから-
    (異文化間教育学会第43回大会(立命館大学) 2022)
  • 大学日本語教員は教育の行為主体として自己をどう位置づけるか -日本語クラスの外でも多くを学ぶ学部留学生の語りを受けて-
    (異文化間教育学会第41回大会(オンライン開催) 2020)
  • How Do International Students See Stereotypes Hidden in Japanese Language Learning?
    (第16回マレーシア日本語教育国際研究発表大会(マラヤ大学) 2019)
more...
Education (2):
  • 2009 - 2015 Tokyo Metropolitan University Graduate School, Division of Humanities 人間科学専攻教育学教室
  • 2003 - 2005 Obirin University Graduate School, Division of International Studies 言語教育専攻 日本語教育専修
Professional career (2):
  • 修士(日本語教育) (桜美林大学)
  • Ph.D. Educational science (Tokyo Metropolitan University)
Work history (7):
  • 2023/04 - 現在 Chuo University Faculty of Economics
  • 2017/04 - 2023/03 Chuo University Faculty of Economics
  • 2014/04 - 2017/03 大阪経済法科大学教養部特別専任准教授
  • 2013/10 - 2014/03 電気通信大学国際交流センター非常勤講師
  • 2011/08 - 2013/07 国際交流基金オーストラリア(The Japan Foundation Sydney)日本語教育派遣専門家
Show all
Committee career (3):
  • 2019/05 - 現在 言語文化教育研究学会 学会誌編集委員
  • 2019/04 - 現在 日本語教育学会 審査運営協力員
  • 2019/04 - 現在 中央大学管弦楽部 顧問
Awards (2):
  • 2020/03/19 - 中央大学学術研究奨励賞
  • 2019/08/23 - 留学生教育学会 第10回優秀論文賞 留学生は学内でどのように自己存在を示そうとしているか-「まなざし」と対峙する学部留学生の語りから
Association Membership(s) (6):
カナダ日本語教育振興会 ,  異文化間教育学会 ,  日本ライフストーリー研究会 ,  言語文化教育研究学会 ,  留学生教育学会 ,  日本語教育学会
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page