Rchr
J-GLOBAL ID:201701021274508556   Update date: Jun. 01, 2020

Nakajima Emiko

ナカジマ エミコ | Nakajima Emiko
Affiliation and department:
Research field  (2): Special needs education ,  Clinical psychology
Research keywords  (2): 臨床心理学 ,  特別支援教育
Research theme for competitive and other funds  (2):
  • 2019 - 2021 読み書き困難児の漢字処理における眼球運動の分析と漢字の指導法に関する実践的研究
  • 2017 - 2019 The study about assessment of reading and writing difficulties.
Papers (23):
  • Musashi H, Yamamoto,K, Nakajima E, Tokunaga C, Yokoyama,Y. The Enforcement Situation and Issues oh the Learning Instruction Project on the Resource Room "Subaru". Memoirs of the faculty of education Kagawa University Part 1. 2018. 150. 95-104
  • Yamamoto,O, Musashi H, Nakajima E. Guidance for the child showing difficulties in interpersonal relationships to increase awareness of his behavior. Bulletin of Educational Research and Teacher Development of Kagawa University. 2018. 37. 81-92
  • 徳永千恵子, 大西祥弘, 中島栄美子, 惠羅修吉, Tokunaga, C, Ohnishi, Y, Nakajima, E, Era, S. Current Trends and Issues of the Resource Rooms for Elementary School children with Developmental Disabilities in Kagawa Prefecture. Japanese Journal on Support System for Developmental Disabilities. 2017. 16. 105-110
  • 大西美緒, 惠羅修吉, 中島栄美子, 西田智子, Ohnishi, M, Era, S, Nakajima, E, Nishida, T. Instruction in Solving Mathematical Word Problems for a Sixth-Graders Born with Extremely Low Birth Weight. Japanese Journal of Learning Disabilities. 2017. 26. 3. 337-347
  • 吉松佳子, 惠羅修吉, 中島栄美子, oshimatsu, Y, Era, S, Nakajima, E. Instruction in mathematical word problem solving for an early elementary school student with weakness in mathematical reasoning. Japanese Journal on Support System for Developmental Disabilities. 2017. 16. 1. 25-32
more...
MISC (2):
  • 田中栄美子. 得意な認知能力を活用した漢字の習得. 実践障害児教育. 2013. 第41巻. 2号. 20-23
  • 田中栄美子. 漢字の習得に困難のある小学校高学年児童の指導:方略の獲得と自発的使用を目指したアプローチ. 平成18~22年度文部科学省特別支援教育研究経費「特別支援教育促進事業」成果報告書. 2011. 95頁~99頁
Books (4):
  • 発達障害に関する教職員等の理解啓発・専門性向上事業:教職員育成プログラム開発事業成果報告書
    2017
  • 平成27年度発達障害の可能性のある児童生徒に対する早期支援・教職員の専門性向上事業:発達障害に関する教職員育成プログラム開発事業成果報告書
    2016
  • エッセンシャル特別支援教育コーディネーター
    大学教育出版 2011
  • 子どもの対人スキルサポートガイド-感情表現を豊かにするSST-
    金剛出版 2007
Lectures and oral presentations  (9):
  • 香川県下の通級指導教室における指導形態と内容ならびに連携に関する現状
    (日本LD学会第25回大会 2016)
  • 「すばる方式幼児用社会性チェックリスト」の有効性の検討
    (日本LD学会大23回大会 2014)
  • 幼児期における「気になる子」の実態把握と支援の視点について
    (日本LD学会第22回大会 2013)
  • WISC-III知能検査からみた境界線知能から軽度知的障害の子どもの認知特性
    (日本LD学会第21回大会 2012)
  • 幼児期における「気になる子」の実態把握について:定型発達児の社会性との比較から
    (日本LD学会第21回大会 2012)
more...
Education (2):
  • - 2005 Kagawa University
  • - 2003 Kagawa University School Teacher Training Courses
Professional career (1):
  • 修士
Work history (5):
  • 2015 - 現在 Kagawa University Faculty of Education
  • 2012 - 2015 Kagawa University Faculty of Education
  • 2006 - 2012 Kagawa University Faculty of Education
  • 2005 - 2006 Kagawa University
  • 2005 - 2006 NTT西日本高松診療所 心療内科 非常勤心理士
Association Membership(s) (4):
日本心理臨床学会 ,  日本LD学会 ,  日本教育心理学会 ,  日本認知・行動療法学会
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page