Art
J-GLOBAL ID:201702260615545942   Reference number:17A1478689

Short-range Sales Forecast of the Store Business Depends on Sales to the Community

売上を「コミュニティ」に依存したストア事業の短期的売上予測の試み
Author (3):
Material:
Volume: 15  Issue:Page: 455-461(J-STAGE)  Publication year: 2016 
JST Material Number: U0400A  ISSN: 1884-5258  Document type: Article
Article type: 原著論文  Country of issue: Japan (JPN)  Language: JAPANESE (JA)
Thesaurus term:
Thesaurus term/Semi thesaurus term
Keywords indexed to the article.
All keywords is available on JDreamIII(charged).
On J-GLOBAL, this item will be available after more than half a year after the record posted. In addtion, medical articles require to login to MyJ-GLOBAL.

Semi thesaurus term:
Thesaurus term/Semi thesaurus term
Keywords indexed to the article.
All keywords is available on JDreamIII(charged).
On J-GLOBAL, this item will be available after more than half a year after the record posted. In addtion, medical articles require to login to MyJ-GLOBAL.

Author keywords (3):
JST classification (1):
JST classification
Category name(code) classified by JST.
Marketing 
Reference (5):
  • [1] David Vose,長谷川専,堤盛人(訳),「入門リスク分析-基礎から実践」,勁草書房,2003.
    この文献では,短期的(2~3期)な売上予測手法として移動平均法を紹介しているため,本稿でも当手法を採用した.なお,中期・長期の売上予測には,確率過程を紹介している.
  • [2] 山口類,土屋映子,樋口知之:状態空間モデルによる飲食店日次売上の要因分解,http://www.ism.ac.jp/~tsuchiya/sympo/shukai03/shukai03-papers/Yamaguchi_OPT04.pdf.
    売上(ランチ・宴会・総計)の時系列を週・曜日・イベント・トレンド(確率差分方程式)要因分解しモデル化した.
  • [3] 樋口知之:予測にいかす統計モデリングの基本-ベイズ統計入門から応用まで,講談社,2011.
    売上はトレンド・週・イベント・天候などの要因に加え,自己回帰要因(AR項)と残差に依存していると指摘する.
  • [4] 今井秀之,山岡俊樹:日用品市場における新製品売上予測モデルの構築,https://www.jstage.jst.go.jp/article/jjske/10/2/10_2_63/_pdf.
    リピートの主な関心をおき展開したほか,種々のモデルが丁寧に紹介されていた.
  • [5] 寺嶋正尚,椿広計:在庫データ及び売上予測を用いた欠品率の推定に関する研究,https://www.jstage.jst.go.jp/article/logisticssociety1995/2006/14/2006_14_93/_pdf.
    実データから予測し,実際の結果と突合させている.
Terms in the title (6):
Terms in the title
Keywords automatically extracted from the title.

Return to Previous Page