Rchr
J-GLOBAL ID:201801001392870126   Update date: Feb. 01, 2024

ISHIZU Kenichiro

ISHIZU Kenichiro
Affiliation and department:
Research field  (1): Educational psychology
Research keywords  (1): 学校カウンセリング,チーム支援,心理教育的アプローチ,心理的柔軟性,社会情動コンピテンス,コンパッション,感情調整
Research theme for competitive and other funds  (9):
  • 2022 - 2026 教師のメンタルヘルスに対するセルフケア用ACTアプリの開発
  • 2022 - 2026 コンパッションの視点を統合した思春期における感情のアクセプタンスワークの開発
  • 2018 - 2022 アクセプタンスと価値に着目した思春期・青年期の学校適応を向上させる教育支援
  • 2018 - 2022 Characteristic of prosocial behavior for anger among elementary and junior high school students.
  • 2018 - 2022 対人援助職者のバーンアウト予防のためのACTプログラムの開発
Show all
Papers (73):
  • Masami Kashimura, Kenichiro Ishizu, Naomi Kokubo, Daniel L Segal. Assessing late-life anxiety in Japanese older adults: psychometric evaluation of the Japanese version of the Geriatric Anxiety Scale. Psychogeriatrics : the official journal of the Japanese Psychogeriatric Society. 2023. 23. 4. 631-641
  • Masami Kashimura, Kenichiro Ishizu, Naomi Kokubo, Daniel L Segal. Assessing late-life anxiety in Japanese older adults: psychometric evaluation of the Japanese version of the Geriatric Anxiety Scale. Psychogeriatrics : the official journal of the Japanese Psychogeriatric Society. 2023
  • Ishizu Kenichiro, Shimoda Yoshiyuki, Ohtsuki Tomu. Coping Strategies and Stress Responses of Junior High School Students Preparing for High School Entrance Examinations:: A Short-Term Longitudinal Study. The Japanese Journal of Educational Psychology. 2022. 70. 3. 303-312
  • Kenichiro Ishizu, Tomu Ohtsuki, Yoshiyuki Shimoda. Contingent self-worth and depression in early adolescents: The role of psychological inflexibility as a mediator. Acta psychologica. 2022. 230. 103744-103744
  • Masami Kashimura, Kenichiro Ishizu, Takaki Fukumori, Akiko Ishiwata, Amane Tateno, Toshiaki Nomura, Nancy A. Pachana. Psychometric properties of the Japanese version of the Geriatric Anxiety Inventory for community-dwelling older adults. Psychogeriatrics. 2021
more...
MISC (9):
  • 下田 芳幸, 寺坂 明子, 石津 憲一郎, 大月 友. 日本語版子ども用怒り反すう尺度の作成-Developing a Japanese version of the Children's Anger Rumination Scale. 心理臨床学研究 / 日本心理臨床学会学会誌編集委員会 編 = Journal of Japanese clinical psychology / Association of Japanese Clinical Psychology. 2022. 40. 1. 74-79
  • 下田 芳幸, 寺坂 明子, 石津 憲一郎, 大月 友. 中学生を対象とした学級単位のストレスマネジメント教育およびソーシャルスキル教育の研究動向 : 2012年から2021年までの実践について. 佐賀大学大学院学校教育学研究科紀要. 2022. 6. 82-101
  • 下田 芳幸, 寺坂 明子, 石津 憲一郎, 大月 友. 子ども用怒りの対処尺度の作成. 佐賀大学大学院学校教育学研究科紀要. 2022. 6. 72-81
  • 山田, 百花, 石津, 憲一郎. 教師の言語賞賛が児童の感情反応に与える影響 : 友人が賞賛されている場面から-The impact of teacher language praise on children's emotional responses : From the scene where a friend is praised by homeroom teacher. 教育実践研究 : 富山大学人間発達科学研究実践総合センター紀要. 2022. 16. 21-32
  • 金井, 春音, 石津, 憲一郎. 中学生における無意図的な陰口の検出に影響する要因 : 対人スキルと情動知覚の視点から-Investigation on Factors Detecting Unintentional Backbiting in Junior High School Students. 教育実践研究 : 富山大学人間発達科学研究実践総合センター紀要. 2022. 16. 13-19
more...
Books (10):
  • やさしくわかる 生徒指導提要ガイドブック
    2023 ISBN:4181305279
  • 先生に知ってほしい家庭のサイン
    少年写真新聞社 2022 ISBN:9784879817648
  • 教育・学校心理学 (ライブラリ心理学の杜 14)
    サイエンス社 2022 ISBN:4781915272
  • 教職課程コアカリキュラム対応版 キーワードで読み解く特別支援教育・障害児保育&教育相談・生徒指導・キャリア教育
    福村出版 2020
  • チーム学校での効果的な援助: 学校心理学の最前線
    ナカニシヤ出版 2018 ISBN:477951309X
more...
Lectures and oral presentations  (23):
  • The interactive effect of cognitive fusion;value clarification on;depressive symptom in early adolescents
    (9th international congress of clinical and health psychology in children and adolecents 2023)
  • Reciprocal relationship between subjective school adjustment and depression among Japanese junior high school students.
    (2023)
  • Mediating effects of psychological flexibility between job stressors and mental health among human service workers in Japan: A longitudinal mediation model.
    (10th World Congress of Cognitive and Behavioral Therapies 2023)
  • Effects of Acceptance and Commitment Therapy-based smartphone applications on mental health among Japanese school teachers
    (2023)
  • Developing Child-Rating Scale of Teachers’ Social Emotional Competence: Including its influence on “not recognizing the difference” in the classroom
    (2023)
more...
Education (1):
  • 2004 - 2008 東北大学大学院教育学研究科 博士課程後期
Professional career (1):
  • Ph. D. in Education (Tohoku University)
Work history (4):
  • 2023/04 - 富山大学大学院教職実践開発研究科 教授
  • 2016/04 - 2023/03 富山大学大学院教職実践開発研究科 准教授
  • 2012/03 - 2016/03 University of Toyama Faculty of Human Development
  • 2009/04 - 2012/03 University of Toyama Faculty of Human Development
Committee career (12):
  • 2023/01 - 現在 日本教育心理学会 教育心理学年報編集委員
  • 2022/12 - 現在 日本学校心理学会 第25回大会実行委員長
  • 2021/04 - 現在 日本学校心理学会 研究委員会委員
  • 2015/04 - 現在 富山県教育委員会家庭教育推進事業 委員
  • 2015/04 - 現在 富山県いじめ防止対策委員会 委員
Show all
Awards (2):
  • 2017/09 - 日本学校心理学会 大会発表賞
  • 2008/03 - 東北大学 総長賞
Association Membership(s) (5):
Japanese Association of Behavioral and Cognitive Therapies ,  THE ASSOCIATION OF JAPANESE CLINICAL PSYCHOLOGY ,  JAPANESE SCHOOL PSYCHOLOGY ASSOCIATION ,  THE JAPANESE ASSOCIATION OF EDUCATIONAL PSYCHOLOGY ,  THE JAPANESE PSYCHOLOGICAL ASSOCIATION
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page