Rchr
J-GLOBAL ID:201801002506455465   Update date: Apr. 08, 2024

Sato Maho

サトウ マホ | Sato Maho
Affiliation and department:
Job title: Associate professor
Research field  (1): Primary/secondary education and curricula
Research keywords  (4): Art education ,  craft education ,  cultural heritage ,  teacher training
Research theme for competitive and other funds  (9):
  • 2022 - 2026 伝統工芸を通した文化的資質能力を育成する美術教師教育プログラムの開発
  • 2020 - 2026 アートベース・ペダゴジーの教員養成プログラム開発とリサーチハブ構築による社会実装
  • 2021 - 2025 教科総合の視点を取り入れた就学前数学教育プログラムの開発
  • 2021 - 2023 Distance learning research including cultural and social eco-system to develop a new paradigm of art & design education in the post-corona era
  • 2020 - 2023 Development of a Curriculum Model of STEAM Program based on the Visual Literacy in Art
Show all
Papers (23):
  • Maho Sato, Nanae Matsuo. Developing An Integrated Learning Program of Art and Mathematics in Pre-school Education. 2023. 9-16
  • Maho Sato. Teaching traditional crafts as cultural heritage in Japanese lower secondary schools. Bulletin of the faculty of education, Chiba university. 2023. 71. 1. 349-356
  • Sato, M. Art teacher views on traditional craft as cultural heritage in Japan. InSEA Latin America Regional Congress (e-book). 2022. 874-880
  • KASAHARA Koichi, MORIMOTO Ken, TETSUKA Cihiro, NAMAI Ryoji, KURIYAMA Yuka, KOMURO Akihisa, DING Jianan, WADA Kensei, IKEDA Seisuke, KAYAMA Minako, et al. Workshop of Inquiry Based Program Development Based on Arts-Based Research in Elementary School : Practices related to art and craft for fifth and sixth grade pupils of elementary school. 2020. 72. 77-97
  • Gabriella Pataky, Maho Sato. 3612+ Bamboo Tandem: Creating Unique Cultural Learning Processes for Making in Teacher Training Courses of Hungary and Japan. InSEA World Congress Proceedings. 2020. 614-619
more...
MISC (7):
  • 佐藤真帆, 江藤知香, 小橋暁子. 中学校美術科における伝統工芸の学習: 生徒の日本の美術,文化,伝統工芸の理解. 令和3年度 千葉大学教育学部ー附属学校園間連携研究成果報告書. 2022. 61-62
  • 佐藤真帆, 江藤智香, 小橋暁子. 美術科における新しい表現の内容の拡充. 令和2年度 千葉大学教育学部ー附属学校園間連携研究成果報告書. 2021
  • 小橋暁子, 槇英子, 佐藤真帆. 幼少接続カリキュラムー造形表現・図画工作、海外の実践よりー. 2021. 1-48
  • 鈴木大啓, 篠塚真紀, 小橋暁子, 佐藤真帆. 新学習指導要領をふまえた図画工作学習の提案III-児童自ら主題を追求する活動. 令和元年度 千葉大学教育学部ー附属学校園間連携研究成果報告書. 2020. 57-58
  • 佐藤真帆, 小橋暁子, 江頭知香. 中学校美術科教師の資質・能力を育てる教員養成カリキュラム開発:教育実習における相互評価の活用. 令和元年度 千葉大学教育学部ー附属学校園間連携研究成果報告書. 2020. 47-48
more...
Books (6):
  • Visual methods, a/r/tography & walking in educational research
    Ginés Marco: Tirant Humanidade. 2023
  • 子どもの表現とアートベース・リサーチの出会い(ABRから始まる探究(2)初等教育編)
    学術研究出版 2022 ISBN:9784910733302
  • アートベース・リサーチがひらく教育の実践と理論(ABRから始まる探究(1) 高等教育編
    学術研究出版 2022 ISBN:9784910733296
  • 美術科教育の理論と指導法
    日本文教出版 2021
  • アートグラフィー -芸術家/研究者/教育者として生きる探求の技
    BookWay 2020
more...
Lectures and oral presentations  (21):
  • Developing An Integrated Learning Program of Art and Mathematics in Pre-school Education
    (2023)
  • Sustainability and traditional craft to preserve cultural heritage in Japanese art education
    (World Summits of Arts Education, Funchal, Madeira, Portugal. 2023)
  • Possible publications? Sharing, recognising and acknowledging your work
    (RELATE NORTH: POSSIBLE FUTURES 2023)
  • Sustainability and art education in Japan
    (International Society for Education through Art, Asian Webinar, Sustainability and Art Education in Asia 2022)
  • より多様な美術教育へ(「グローバリゼーション時代の美術教育:現状と課題の共有をめざして」)
    (第44回美術科教育学会東京大会 2022)
more...
Professional career (1):
  • Ph.D. (Roehampton University)
Committee career (7):
  • 2021/01 - 現在 InSEA Art Education Visual Journal (IMAG) Co-Principal Editor
  • 2019/08 - 現在 美術科教育学会 国際WG委員
  • 2017/08 - 現在 日本美術教育連合 国際局局員
  • 2022/08 - 2023/09 Intenational Society for Education through Art World Councilor from Asia
  • 2019/08 - 2022/07 Intenational Society for Education through Art InSE World Councillor (Representative of Asia )
Show all
Association Membership(s) (5):
International Society for Education through Art ,  日本美術教育連合 ,  UNIVERSITY ART EDUCATION SOCIETY OF JAPAN ,  THE ASSOCIATION OF ART EDUCATION ,  日本保育学会
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page