Rchr
J-GLOBAL ID:201801002561065404   Update date: Oct. 29, 2024

Gyobu Ikuko

ギョウブ イクコ | Gyobu Ikuko
Affiliation and department:
Research field  (1): Early childhood education and childcare
Research keywords  (3): ECEC ,  Early Childhood Education ,  Child Studies
Research theme for competitive and other funds  (73):
  • 2022 - 2024 多様な参加を受け入れるリゾーム型保育マネジメント論の構築と実践的展開
  • 2019 - 2021 戸外における幼児のアクティブな学びを記録するビデオツールの開発
  • 2018 - 2021 認定こども園教育・保育カリキュラムの開発: 地域・社会に開かれた教育課程の視点から
  • 2017 - 2021 美術教育におけるアート的身体論の構築
  • 2021 - 美術教育におけるアート的身体論の構築
Show all
Papers (83):
  • 杉山沙旺美, 刑部育子. 「天然知能」の視点から捉える保育者の専門性- 保育者のひらめきと生まれ続ける新たな実践の検討 -. 共創学. 2024. 5. 1. 10-22
  • 髙谷実穂, 刑部育子. フィンランドの保育者による子どもの主体性のとらえ方とその尊重 - フィンランドのECECの現場の記録から -. お茶の水女子大学こども学研究紀要. 2022. 10. 97-107
  • 岡南 愛梨, 刑部 育子. 1・2歳児クラスにおける仲間との遊びの変化--ビデオ観察ツールCAVSceneにおける観察者の遊びの切り出しに着目して. 質的心理学研究. 2022. 21. 34-50
  • MITSUHASHI Midori, GYOBU Ikuko. How Did the Young Children Encounter the Japanese Urban Landscape?: A Study on Emergent Pedagogy for Sustainability Transformation. Sustainability. 2021. 13. 17. 9723
  • 刑部 育子. <保育子どもセミナー講演> 保育におけるアートの可能性. 保育子ども研究2020年度. 2021. 7-13
more...
MISC (38):
  • 堀内 かほる, 刑部 育子. 家庭総合. 2022
  • 堀内 かほる, 刑部 育子ほ. 家庭基礎 気づく力 築く未来. 2022
  • 堀内 かほる, 刑部 育子ほ. 図説家庭基礎. 2022
  • 宮里 暁美, 内海 緒香, 山﨑 寛恵, 刑部 育子他. 小さなこども園の大きな挑戦-子どもたちの「やりたい」が発揮される生活- 創立 5 周年記念 実践報告書. 2021
  • 宮里 暁美, 刑部 育子, 内海 緒香, 山﨑 寛恵. 夕方の保育についての探究: 文京区立お茶の水女子大学こども園の実践 デジタルブック. 2021
more...
Patents (3):
  • 行動分析支援システム及び行動分析支援プログラム
  • アプリ名称(文字列)CAVScene【標準文字】
  • アプリアイコン(マーク)CAVScene【マーク】
Books (18):
  • お茶の水女子大学保育マネジメント研究 ブックレット vol.1 -保育マネジメントの現状と展望-
    2023
  • 保育者論[第3版]
    北大路書房 2020
  • 新しい保育講座3子ども理解と援助
    ミネルヴァ書房 2019
  • 新しい保育講座11保育内容「表現」
    ミネルヴァ書房 2019
  • 授業づくりネットワーク No. 31 リフレクション大全
    学事出版 2019
more...
Lectures and oral presentations  (71):
  • A Phototypological Approach to Understanding the Nursery Room as a Habitat Based on Children's Awareness
    (PECERA Annual Conference 2024 2024)
  • Cultivating Diversity Through Rhizome-Based Childcare Management: Exploring Ecce Curriculums Based On “Kurashi” And Creativity In Japan
    (76th OMEP World Assembly and International Conference 2024)
  • Valuing Sustainable Living And Slow Peadogy At Japanese Kindergarten: Through Listening And Exploring The Languages Of Fermented Foods
    (76th OMEP World Assembly and International Conference 2024)
  • Food Education at Japanese Forest Kindergarten to Experience Circles of Life: Revisiting "Itadakimasu" Culture from the Perspective of Sustainability: From the practice of a forest kindergarten
    (76th OMEP World Assembly and International Conference 2024)
  • 暮らしを基盤としたリゾーム型保育・教育カリキュラムの創発的評価
    (日本保育学会第77回大会 2024)
more...
Works (3):
  • CAVScene2
    GYOBU Ikuko, UEMURA Tomohiro, NAKANO Yoichi 2021 -
  • CAVScene
    GYOBU Ikuko, UEMURA Tomohiro, NAKANO Yoichi 2014 -
  • CAVScene
    GYOBU Ikuko, TODA Masashi, UEMURA Tomohiro 2010 -
Committee career (2):
  • 2019/04/01 - 現在 共創学会 理事
  • 2009/01 - 2009/12 日本発達心理学会 企画委員長
Awards (7):
  • 2017/09 - 独立行政法人日本学術振興会 科学研究費助成事業 (科研費) 第一段審査 (書面審査) 有意義な審査意見を付した審査委員として表彰
  • 2014/06 - ED-MEDIA AACE ED-MEDIA 2014 Best Paper Outstanding Poster Award "The Development of a Video Tool to Support Reflection in Educational Practice." Proc. of World Conference on Educational Multimedia, Hypermedia and Telecommunications (ED-MEDIA2014), 2014 (1), 874-879
  • 2012/06 - 日本デザイン学会 グッドプレゼンテーション賞受賞 ワークショップにおける学びの観察ツールのデザイン: 出来事の仕組みを捉えるための最小単位F2LOモデルの提案
  • 2009/07 - ED-MEDIA AACE ED-MEDIA 2009 Best Paper Outstanding Poster Award "Tool for Collective Analysis of Visual Scenes in Moving Activities." Proc. of World Conference on Educational Multimedia, Hypermedia and Telecommunications (ED-MEDIA2009), 2009 (1), 4013-4018.
  • 2008/07 - ED-MEDIA AACE ED-MEDIA 2008 Best Paper Outstanding Poster Award "Scene-Commentary Device: A Tool for the Immediate Reflection over Observed Episodes." Proc. of World Conference on Educational Multimedia, Hypermedia and Telecommunications (ED-MEDIA2008), 2008 (1), 5635-5639.
Show all
Association Membership(s) (8):
共創学会 ,  日本家政学会 ,  OMEP日本委員会 ,  日本教育心理学会 ,  日本教育工学会 ,  日本認知科学会 ,  日本保育学会 ,  日本発達心理学会
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page