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J-GLOBAL ID:201801002778479959   Update date: Dec. 06, 2023

Kittaka Yoshie

キッタカ ヨシエ | Kittaka Yoshie
Affiliation and department:
Job title: Lecturer
Research field  (2): Early childhood education and childcare ,  Education - general
Research keywords  (4): early childhood education and care ,  / ,  教育方法学 ,  幼児教育・保育学
Research theme for competitive and other funds  (5):
  • 2021 - 2025 学校改革の革新の系譜における創造性の教育の理論的基盤
  • 2022 - 2023 オープン・エデュケーションの本流-ノースダコタ・グループとその周辺-
  • 2022 - 2023 オープン・エデュケーションの本流-ノースダコタ・グループとその周辺-
  • 2018 - 2023 子どもの育ちと学びの記録による保育評価とその国際的ネットワークの展開
  • 2011 - 2013 1960年代以降の米国における進歩主義教育のネットワーク
Papers (7):
  • Kittaka, Yoshie. The Art of Listening: Revisiting Patricia Carini. Schools: Studies in Education. 2023. 20. 1. 14-24
  • 橘髙佳恵. 1960年代から1990年代におけるアメリカの進歩主義教育-子ども中心主義の系譜の歴史的検討-. 2018
  • Descriptive Inquiry as an Alternative to Standardized Testing: Patricia Carini and Her Progressive Philosophy. Teaching & Learning: The Journal of Natural Inquiry and Reflective Practice. 2016. 29. 1. 30-40
  • Deborah Meier's Work on Progressive Education : Focusing on the Period Before and During the Founding of Central Park East Elementary School. 2016. 55. 55. 347-356
  • Child-Centered Education in the United States from the 1960s to the 1980s: Lillian Weber's Practice and the Accompanying Discourse. Research Journal of Educational Methods. 2015. 40. 85-96
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MISC (1):
  • 橘髙佳恵. 福嶋祐貴著『米国における協働的な学習の理論的・実践的系譜』. 教育方法学研究. 2022. 47. 63-64
Books (10):
  • The Mainstream of Open Education: North Dakota Study Group on Evaluation and Its Contemporaries
    Toshindo 2023 ISBN:9784798918105
  • 視察報告 スウェーデンの社会と幼児教育
    科学研究費補助金(基盤B)17H02670「プロジェクト・アプローチの展開とその教育思想-日欧の幼児教育における革新の系譜-」(代表:太田素子) 2020
  • スウェーデンの社会と幼児教育
    科学研究費補助金(基盤B)「プロジェクト・アプローチの展開とその教育思想ー日欧の幼児教育における革新の系譜ー」(課題番号:17H02670、代表:太田素子) 2020
  • デューイ著作集7 教育2 明日の学校, ほか
    東京大学出版会 2019 ISBN:9784130142076
  • 教育の今とこれからを読み解く57の視点
    教育出版 2016 ISBN:9784316804309
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Lectures and oral presentations  (22):
  • Science and Math Reconsidered: Learning from David Hawkins
    (EECERA 31st Conference 2023)
  • Reading the World: David Hawkins on Literacy
    (The 10th International Conference of School as Learning Community 2023)
  • ICT 事項科目をめぐる対応と展望-横浜国大の事例を踏まえて-(課題研究IV「教員養成において教育方法学を学ぶ意義-教職課程コアカリキュラムとICT事項科目への対応をめぐって-」)
    (日本教育方法学会第58回大会 2022)
  • 「ICT 事項科目をめぐる対応と展望-横浜国大の事例を踏まえて-」(課題研究IV「教員養成において教育方法学を学ぶ意義-教職課程コアカリキュラムとICT事項科目への対応をめぐって-」)
    (日本教育方法学会第58回大会 2022)
  • 指定討論(ラウンドテーブル「スウェーデンの幼児教育におけるレッジョ・インスピレーション」)
    (日本教育学会第81回大会 2022)
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Education (2):
  • 2009 - 2017 The University of Tokyo
  • 2007 - 2009 The University of Tokyo
Work history (3):
  • 2021/04 - 現在 Yokohama National University College of Education Department of School Education Specialization in School Education and Psychology Lecturer
  • 2018/04 - 2021/03 Yokohama National University College of Education Department of School Education Specialization in School Education and Psychology Lecturer
  • 2011/04 - 2013/03 日本学術振興会 日本学術振興会特別研究員
Awards (1):
  • 2022/04 - 東京大学 第3回東京大学而立賞
Association Membership(s) (6):
Japanese Society for the Study on Teacher Education ,  Japan Society of Research on Early Childhood Care and Education ,  アメリカ教育史研究会 ,  Japanese Society for Curriculum Studies ,  National Association for the Study of Educational Methods ,  Japanese Educational Research Association
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

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