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J-GLOBAL ID:201801003939163872   Update date: Oct. 31, 2024

ISHINO Mika

イシノ ミカ | ISHINO Mika
Affiliation and department:
Job title: associate professor
Research field  (1): Foreign language education
Research keywords  (5): Applied linguistics ,  Socio linguistics ,  language teacher education ,  Englush language education ,  Conversation analysis
Research theme for competitive and other funds  (5):
  • 2024 - 2027 外国語教師の専門的力量形成における学びの諸相の解明:語りの多面的分析を通して
  • 2022 - 2025 Exploring the CA-informed teaching method of discussion skills in English
  • 2023 - 2023 Learning the interactional dynamics of language teaching through telecollaboration: Bringing the future teachers of Japan and Sweden together
  • 2019 - 2022 会話分析により記述された暗黙知を英語教師が利用する方法の開発
  • 2015 - 2018 英語教師が母語を効果的に用いる授業内発話理論の構築と実践による検証
Papers (28):
  • Mika Ishino. Does Conversation Analytic Intervention Improve EFL Students’ Discussion Performance?. JALT Postconference Publication. 2024. 2023. 1. 181-187
  • Mika Ishino. Correcting Different Errors with Different Identity-bound Expertise:Successful Practices for Team Teaching. Team Teachers in Japan Beliefs, Identities, and Emotions. 2023
  • 石野未架. 発言順番交替の規範にみるオンライン授業の「しんどさ」の記述 -大学生の英語ディスカッション場面を対象に-. 言語文化共同研究プロジェクト2022 応用会話分析研究2022 -ニューノーマルの達成・獲得を可視化する-. 2023. 2022. 24-38
  • Mika Ishino, Junko Takahashi. Implementing CA Interventions to Enhance Pre-Service English Teachers’ Task Introduction Skills. Proceedings of the Sixth Annual CAN Asia Symposium on L2 Talk. 2023. 21-26
  • Mika Ishino. Inclusive third-turn repeats: managing or constraining students’ epistemic status?. Classroom Discourse. 2023. 1-28
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MISC (1):
  • 石野未架. 会話分析を用いた授業リフレクション(ふりかえり). 英語教育. 2021. 70. 2. 64-65
Books (3):
  • Correcting Different Errors with Different Identity-bound Expertise:Successful Practices for Team Teaching
    Routledge 2023 ISBN:9781003288961
  • 教師の相互行為能力は記述可能か--英語授業の会話分析による試み
    多賀出版株式会社 2023 ISBN:9784811580814
  • A Cultural Norm of Greetings in English Language Classrooms: Conversation Analysis in Japanese Secondary Education Settings
    Toyota, J., Richards, I., & Kovačević, B. (Eds), Second Language Learning and Cultural Acquisition: New Perspectives. Cambridge scholars publishing. 2022 ISBN:1527586766
Lectures and oral presentations  (25):
  • 観察しているということを 観察させること-授業の緊張概念の社会学的考察-
    (日本教育社会学会 第76回年次研究大会 2024)
  • Learning the interactional dynamics of language teaching through telecollaboration
    (Second Language Teacher Education Inspiring Creativity, Cultivating Excellence, 2024)
  • “I will tell/ask him”: Action Ascription in Remote Foreign Language Interpretation Services in Japan
    (2024 conference of the International Institute for Ethnomethodology and Conversation Analysis (IIEMCA) 2024)
  • Promoting Multimodal Engagement and Participation: Topic Authentication as a Task Preliminary in the Japanese Classroom
    (Multimodality and Second Language Classroom Interaction, for presentation at the 2024 American Association for Applied Linguistics Conference in Houston, 2024)
  • 教育場面における制度的'We'の使用に関する批判的会話分析ートランス・スピーカリズムの視点からー
    (SDGsシンポジウム ダイバーシティとグローバル教育一ジェンダーを超える視点からー 2024)
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Education (1):
  • 2015 - 2018 大阪大学 大学院 言語文化研究科 博士後期課程
Professional career (1):
  • 博士(言語文化学) (大阪大学)
Work history (7):
  • 2023/04 - 現在 Doshisha University Faculty of Global and Regional Studies Department of Global and Regional Studies associate professor
  • 2021/04 - 現在 Osaka Metropolitan University Graduate School of Literature and Humanities, Part time lecture
  • 2020/04 - 2023/03 Doshisha University Faculty of Global and Regional Studies Department of Global and Regional Studies Assistant Professor
  • 2018/04 - 2020/03 立命館大学 Language Education Center Shokutaku Full-time Language Lecturers
  • 2015/04 - 2018/03 日本学術振興会 特別研究員(DC1)
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Committee career (4):
  • 2023/11 - 現在 エスノメソドロジー・会話分析研究会 世話人(大会担当)
  • 2023/01 - 現在 ICAS - International Convention of Asian Scholars 国際アジア研究会議 日本語版書籍賞 選考委員
  • 2021/04 - 現在 社会言語科学会 学会誌編集委員
  • 2021/04 - 2023/03 大学英語教育学会関西支部 研究企画委員
Awards (1):
  • 2022/09 - The Japan society of educational sociology Best Paper Award, Japan Society for Educational Sociology
Association Membership(s) (6):
会話分析研究会 ,  THE JAPAN SOCIETY OF EDUCATIONAL SOCIOLOGY ,  THE JAPANESE SOCIETY FOR THE STUDY ON TEACHER EDUCATION ,  THE JAPAN ASSOCIATION FOR LANGUAGE TEACHING ,  JAPANESE ASSOCIATION OF THE SOCIOLINGUISTIC SCIENCES ,  JAPAN SOCIETY FOR EDUCATIONAL TECHNOLOGY
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

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