Rchr
J-GLOBAL ID:201801004517246577   Update date: Sep. 07, 2024

TAKEMOTO IWAKI

タケモト イワキ | TAKEMOTO IWAKI
Affiliation and department:
Job title: Professor
Research field  (2): Science education ,  Education - general
Research keywords  (4): STEM(Science, Technology, Engineering and Mathematics)教育,科学技術コミュニケーション,教師教育,理科教育,カリキュラム開発 ,  理科教育 ,  STEM/STEAM教育 ,  教師教育
Research theme for competitive and other funds  (18):
  • 2021 - 2024 日本版STEM教師PDプラン開発に向けた「専門性」および「経験」に関する理論生成
  • 2020 - 2023 Study on global collaborative learning for the purpose of developing global leaders for Non-Japanese children who stay in Japan with the status of residence of Permanent Resident or Long Term Resident
  • 2020 - 2023 The Empirical Research on Theories and Practices Concerning to the STEM Education Innovation for the Society 5.0
  • 2018 - 2021 Build methods of science and technology communication and methods of STEM practice creation through collaboration and cooperation among industry, academia, government, and the private sector.
  • 2018 - 2020 産学官民の連携・協働による科学技術コミュニケーションとSTEM実践開発方法の構築
Show all
Papers (18):
  • '竹本石樹・小川博士・Thomas Meagher・櫻井宏明・中宿豪'. STEAM教育推進教師に必要な専門性の導出(2). 浜松学院大学 研究論集. 2024. 20. 1-12
  • 竹本 石樹, 小川 博士, Thomas F. Meagher, 櫻井 宏明, 中宿 豪. STEAM教育推進教師に必要な専門性の導出(2)-Deriving the Professionality Required for Teachers Promoting STEAM Education(2). 浜松学院大学研究論集. 2024. 20. 19-30
  • '櫻井宏明・佐藤友香・村松一彦・川島隆'. ICTを活用した算数科の見方・考え方を働かせる学習指導 ー小学校4年算数科「変わり方」の事例研究を通して-. 浜松学院大学 研究論集 第19号 pp.127-142. 2023
  • '金田裕之・小川博士・川島隆'. ICTを活用した理科の見方・考え方を働かせる学習指導に関する研究 ー小学校4年理科「空気と水」の事例研究を通して-. 浜松学院大学 研究論集 第19号 pp.143-149. 2023
  • 竹本石樹, 小川博士, 櫻井宏明, 伊堂凜. STEAM教育推進教師に必要な専門性の導出. 浜松学院大学研究論集. 2023. 19. 87-99
more...
MISC (8):
  • 原田年康, 竹本石樹. 理数大好きモデル地域事業(浜松地域)-指定修了10年後の姿と課題を探る-. 地域共創センター紀要. 2018. 第6号. 42-62
  • 勘米良祐太, 竹本石樹. 小学校教育実習事後指導における対話リフレクションを促すための一考察. 浜松学院大学学習支援センター紀要. 2018. 第9号. 13-29
  • 竹本石樹, 伊藤啓太, 小川博士, 原田年康. 「基礎的・汎用的能力」育成のための理科授業における人材活用とその評価に関する研究. 浜松学院大学教職センター紀要. 2018. 第7号. 15-26
  • 市川紀史, 竹本石樹, 下鶴志美. 「教員育成指標」を活用した成長機会の分析 ~教員採用10年間の成長機会と管理職が行うべき支援に関する一考察~. 浜松学院大学教職センター紀要. 2018. 第7号. 89-100
  • 竹本 石樹, 勘米良 祐太, 太田 正義, 原田 年康, 市川 紀史, 下鶴 志美. A Study on training methods to utilize "Teacher Training Index" : Through the Analysis of 'Survey of Teacher's Growth Process'. 浜松学院大学教職センター紀要 = Collected treaties Hamamatsu Gakuin University. 2018. 7. 1-14
more...
Books (4):
  • 第1章 理科教育学研究の方法論と実践 第14節STEM/STEAM教育、理論と実践をつなぐ理科教育学研究の展開
    2022
  • 第7章「校内研修の刷新 ~教師の「観」を豊かにする研究計画書とカンファレンスを通して~」
    教育開発研究所 2004
  • 学校でカリキュラムをつくる ~「子どもの夢」と「教師の願い」の調和をめざして~
    静岡教育出版社 2004
  • 意欲的に物事に取り組む子を育てる学級 ~自己評価により子どもが輝く~
    金子書房 2002
Lectures and oral presentations  (4):
  • STEM/教育推進教師に必要とされる教師知識の導出 ~米国ミネソタ州Owatonna Public Schools STEM Coordinatorへのインタビューとその分析を通して~
    (聖隷国際教育学会 第2回)
  • Construction and evaluation of a web-based elementary STEM class conference with teachers, researchers and engineers that contributes to the professional development of STEM teachers
    (Proceedings of the Annual Meeting of Japan Society for Science Education 2020)
  • 教師,研究者,技術者によるWeb ベースのSTEM 授業検討会の進め方に関する考察
    (日本科学教育学会年会論文集 2020)
  • 磁石単元における目標・内容の再検討 : 「逆向きの設計過程」理論を基盤に据えて
    (日本理科教育学会東海支部大会研究発表要旨集 2004)
Education (2):
  • 2018 - 2021 Shizuoka University
  • 1995 - 1997 Shizuoka University Graduate School, Division of Education
Professional career (3):
  • 学士 (静岡大学)
  • 修士 (静岡大学大学院)
  • 博士 (静岡大学創造科学技術大学院)
Work history (4):
  • 2019/04 - 2024/03 浜松学院大学 教授
  • 2017/04 - 2019/03 浜松学院大学 助教授・准教授
  • 2014/04 - 2017/03 浜松市教育委員会 学校教育部教育総務課
  • 2009/04 - 2014/03 浜松市教育委員会 学校教育部指導課
Association Membership(s) (7):
日本STEM教育学会 ,  日本STEM教育学会 ,  日本義務教育学会 ,  JAPAN SOCIETY FOR EDUCATIONAL TECHNOLOGY ,  日本理科教育学会 ,  日本科学教育学会 ,  日本教師教育学会
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page