Rchr
J-GLOBAL ID:201801005641024783   Update date: Sep. 20, 2022

HIRANUMA Hiromasa

ヒラヌマ ヒロマサ | HIRANUMA Hiromasa
Affiliation and department:
Homepage URL  (1): http://www.osakac.ac.jp/labs/hiranuma/
Research field  (3): Educational psychology ,  Education - general ,  Special needs education
Research keywords  (2): Inclusive education ,  The right to human security and development in early childhood
Research theme for competitive and other funds  (6):
  • 2018 - 2019 教育・保育施設等における重大事故および安全管理に関する調査研究
  • 2017 - 2018 保育所における睡眠時の乳幼児見守り支援に関する研究
  • 2011 - 2016 特別なニーズをもつ子どもへの教育・社会開発に関する比較研究
  • 2005 - 2008 生活支援を重視した保育所・幼稚園から小学校・学童保育所への円滑な移行に関する研究
  • 2003 - 2006 ダンス・セラピーによる心身の健康の改善に関する総合的研究-保護者・保育士と子どもとの関係
Show all
Papers (21):
  • Shoko TSUJI, Hiromasa HIRANUMA. Effects and Problems of Japanese Writing Course In Science and Technology University - A Study Through the First-Year Experience Program Named "Improving Your Japanese (1)" -. 2017. 19. 109-121
  • 黒田学, 平沼博将, 石川政孝, バユス・ユイス・小西豊, 荒木穂積, 野村実. イタリア共和国エミリア・ロマーニャ州における障害児教育・福祉に関する調査研究. 立命館大学産業社会論集. 2014. 50. 2. 31-54
  • 黒田学・バユス・ユイス, 小西豊, 仲春奈, 荒木穂積, 平沼博将, 荒木美知子. スペイン・カタルーニャ自治州における障害児教育・福祉に関する調査研究. 立命館大学産業社会論集. 2013. 49. 2. 23-44
  • 平沼 博将. 乳幼児期の子どもの発達保障から「子ども・子育て支援新制度」を考える. 生活教育. 2013. 774. 56-63
  • 黒田学, 小西豊, 荒木穂積, バユス・ユイス, 平沼博将, 坂井清泰, 向井啓二, 仲春奈. キューバ・ハバナにおける障害児教育の実情. 総合社会福祉研究. 2012. 41. 104-117
more...
MISC (12):
  • 平沼 博将. 〔時代を掴む54〕「保育・学童保育の未来を「茶色」に変えさせないために」. おおさかの学童保育. 2016. 301
  • 平沼 博将. 〔学会・研究会紹介〕「心理科学研究会」. 日本発達心理学会ニューズレター. 2016. 77. 11-12
  • 黒田学, 平沼博将, 小西 豊, 坂井清泰. 特別ニーズ教育の国際比較研究(その2)-イタリア・スペイン・ロシア-. 特殊教育学研究. 2015. 52. 5. 479
  • 平沼 博将. 保育所の基準について. 大阪の保育問題資料集(2013年度版). 2014. 59-60
  • 黒田学, 平沼博将, 益田弥生. ミラノ発 障害者のオーケストラ「アレグロモデラート」. 福祉のひろば. 2013. 165. 530. 44-48
more...
Books (21):
  • 『あなたと生きる発達心理学-子どもの世界を発見する保育のおもしろさを求めて-』
    ナカニシヤ出版 2019
  • 『キーワードブック特別支援教育-インクルーシブ教育時代の基礎知識』
    クリエイツかもがわ 2019
  • 『「ファミサポ」の安全を考える-八尾市乳児死亡事故を教訓に』
    クリエイツかもがわ 2018
  • 『障害者の安楽死計画とホロコースト-ナチスの忘れ去られた犯罪』
    クリエイツかもがわ 2017
  • 『保育白書 2017年版』
    ちいさいなかま社/ひとなる書房 2017
more...
Lectures and oral presentations  (20):
  • 保育・教育現場における事故予防と安全に関する取り組みについて
    (日本子ども安全学会第6回大会 2019)
  • 「保育の重大事故をなくすネットワーク」の設立と活動について
    (日本子ども安全学会第6回大会 2019)
  • 教育・保育施設等における重大事故および安全管理に関する調査研究
    (公益財団法人JR西日本あんしん社会財団 第9回公募助成成果発表会 2019)
  • 保育所における重大事故の防止に関する調査研究
    (日本保育学会第72回大会 2019)
  • 「保育事故」をなくすために(3)-各園・法人で何をどう改善していくのか-
    (日本保育学会第72回大会 2019)
more...
Education (3):
  • 1998 - 2000 京都大学大学院 教育学研究科 博士後期課程
  • 1996 - 1998 京都大学大学院 教育学研究科 修士課程
  • 1991 - 1995 Kyoto University Faculty of Education
Professional career (1):
  • 教育学修士 (京都大学)
Work history (5):
  • 2018/04 - 現在 Osaka Electro-Communication University Institute for Liberal Arts and Sciences Professor, Center for Humanities and Social Sciences
  • 2017/04 - 2018/03 Osaka Electro-Communication University The Center for Research in the Humanities Professor
  • 2011/04 - 2017/03 Osaka Electro-Communication University The Center for Research in the Humanities Associate Professor
  • 2007/04 - 2011/03 Osaka Electro-Communication University The Center for Research in the Humanities Lecturer
  • 2000/10 - 2007/03 Fukuyama Junior College for Women Department of Nurturing Studies
Committee career (11):
  • 2018/07 - 現在 一般財団法人大阪保育運動センター 理事
  • 2014/04 - 現在 心理科学研究会 『心理科学』編集委員
  • 2014/04 - 現在 寝屋川市 介護給付費等審査会委員
  • 2013/12 - 現在 社会福祉法人九十九福祉会 理事
  • 2012/04 - 現在 株式会社みらい 『保育福祉小六法』編集委員
Show all
Awards (1):
  • 2005/05 - 日本保育学会 保育学文献賞 『実践に学ぶ保育計画のつくり方・いかし方』(ひとなる書房,2004年)
Association Membership(s) (9):
The Japanese National Committee of OMEP ,  THE JAPAN ASSOCIATION OF APPLIED PSYCHOLOGY ,  JAPANESE SOCIETY FOR SPECIAL NEEDS EDUCATION ,  THE JAPANESE ASSOCIATION OF SPECIAL EDUCATION ,  THE JAPANESE PSYCHOLOGICAL ASSOCIATION ,  THE JAPANESE ASSOCIATION OF EDUCATIONAL PSYCHOLOGY ,  JAPANESE RESEARCH ASSOCIATION OF PSYCHOLOGICAL SCIENCE ,  JAPAN SOCIETY OF RESEARCH ON EARLY CHILDHOOD CARE AND EDUCATION ,  JAPAN SOCIETY OF DEVELOPMENTAL PSYCHOLOGY
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page