Rchr
J-GLOBAL ID:201801006413446917   Update date: Nov. 27, 2023

ENOMOTO Satoshi

エノモト サトシ | ENOMOTO Satoshi
Affiliation and department:
Job title: Senior Assistant Professor
Research field  (1): Primary/secondary education and curricula
Research keywords  (2): 科学教育 ,  数学教育
Research theme for competitive and other funds  (6):
  • 2022 - 2026 Analysis and Evaluation of Algebraic Thinking by Measuring Learners' Eye Movement
  • 2020 - 2024 非認知的能力育成のエビデンスベースな施策を教科の特質に即して立案する方法の開発
  • 2020 - 2024 A study on students' learning processes of proving within the context of problem posing by focusing on probability and diversity of argumentation
  • 2017 - 2020 代数学習における文字式の理解を促進する教材の開発と検証
  • 2016 - 2020 課題解決型説明カリキュラムと評価法のユニバーサルデザイン化
Show all
Papers (18):
  • Teachers' Assessment on Non-Cognitive Skills Specific to Contents in Mathematics Education: Characteristics of Assessment in the Unit "Numbers and Calculations" of Primary School Mathematics. 2022. 39-46
  • 榎本哲士, 佐々祐之, 種市信裕, 堀竣介. 「教科内容の体系」における取組みとその実際. 北海道教育大学大学院高度教職実践専攻研究紀要. 2022. 12. 7-14
  • Taro Fujita, Hiroyuki Nakagawa, Hiroyuki Sasa, Satoshi Enomoto, Mitsunori Yatsuka, Mikio Miyazaki. Japanese teachers’ mental readiness for online teaching of mathematics following unexpected school closures. International Journal of Mathematical Education in Science and Technology. 2021. 1-20
  • 榎本哲士. 数学教育の内容・領域に固有な非認知能力に対する教師による評価:中学校数学における「正の数・負の数」に関する調査結果の考察. 日本数学教育学会 第9回春期研究大会論文集. 2021. 217-224
  • IWATA Koji, YOSHIKAWA Atsushi, NAKAGAWA Hiroyuki, ENOMOTO Satoshi, MIYAZAKI Mikio. Teachers’ Assessment on Students’ Non-Cognitive Ability Specific to Contents in Mathematics Education: Through a Comparison of Mediation Models Affecting the Assessment of Non-Cognitive Abilities. Proceedings of the Annual Meeting of Japan Society for Science Education. 2021. 45. 481-484
more...
MISC (3):
  • 榎本 哲士. イングランドにおける代数的思考を育成するための取り組み:ICCAMSプロジェクトを事例として. 新しい算数研究. 2020. 1月号. 40-41
  • 榎本 哲士. イングランドにおける形成的アセスメントに関する研究動向. 新しい算数研究. 2019. 1月号. 576. 36-37
  • 榎本 哲士. 小学校算数科における代数的思考の育成に関する研究動向:米国における事例をもとに. 新しい算数研究. 2017. 1月号. 552. 36-37
Books (2):
  • これからの算数科教育はどうあるべきか
    東洋館出版社 2023 ISBN:9784491053851
  • MINERVAはじめて学ぶ教科教育 初等算数科教育
    ミネルヴァ書房 2019
Lectures and oral presentations  (16):
  • 小学校算数科に固有な非認知能力と認知能力の関係 ~教師による非認知能力の評価と学力テストの結果の考察~
    (日本教科教育学会第49回全国大会 2023)
  • 小学校4~5 年生における社会情動能力と国語・算数の成績の関係
    (日本教科教育学会第49回全国大会 2023)
  • 問題設定における方程式の活用に着目した中学校数学科授業の設計と実践〜塵劫記の 「法」の意味と理由の追究〜
    (日本科学教育学会第47回年会 2023)
  • 代数的思考におけるAcceptance of Lack of Closure の機能
    (日本数学教育学会第55回秋期研究大会 2022)
  • An Analysis of a Mathematics Lesson with a Focus on Utilisation of Proofs in Mathematical Problem Posing ~ From a viewpoint of the Cycling ~
    (2022)
more...
Education (2):
  • 2011 - 2018 University of Tsukuba
  • 2009 - 2011 University of Tsukuba
Professional career (1):
  • 修士(教育学) (筑波大学)
Work history (5):
  • 2023/04 - 現在 Shinshu University Faculty of Education Senior Assistant Professor
  • 2020/04 - 2023/03 Hokkaido University of Education Faculty of Education Sapporo Campus
  • 2019/04 - 2020/03 Hakuoh University Faculty of Education, Department of Human Development
  • 2017/04 - 2019/03 Hakuoh University Faculty of Education, Department of Human Development
  • 2015/04 - 2017/03 University of Tsukuba Faculty of Human Sciences
Awards (2):
  • 2014/11 - 日本数学教育学会 学会賞(大学院生研究奨励部門)
  • 2014/03 - 筑波大学大学院人間総合科学研究科 研究科長賞
Association Membership(s) (2):
JAPAN SOCIETY FOR SCIENCE EDUCATION ,  JAPAN SOCIETY OF MATHEMATICAL EDUCATION
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page