Rchr
J-GLOBAL ID:201801006439131086   Update date: Nov. 09, 2023

HATANO Maho

ハタノ マホ | HATANO Maho
Affiliation and department:
Research field  (2): Sociology of education ,  Sociology
Research theme for competitive and other funds  (3):
  • 2019 - 2022 聴覚障害のある教員の教職経験に関する研究
  • 2018 - 2022 国際化・グローバル化に対応した後期中等教育政策の論理と展開
  • 2015 - 2017 障害のある教員の教職生活における経験と合理的配慮の実態に関する研究
Papers (10):
  • ABE Mayumi, HATANO Maho. Caregiver's Empirical Knowledge of Supporting Parents With Special Needs. Journal of Health Promotional Sciences. 2023. 17. 1. 5-14
  • KAMADA, Kouju, FUJII, Daisuke, SAKAGUCHI, Masayasu, HATANO, Maho, キクチ, カオリ. <Research Notes>Characteristics and Challenges of the Curriculum at a High School in the Context of Internationalization: Focusing on the Structure and Development Process of “Subjects for International Understanding” at Tokyo Metropolitan Kokusai High School. Bulletin of The Japan Society for Senior High School Education. 2022. 29. 36-45
  • 阿部眞弓, 羽田野真帆. 集団の中で多様な子どもたちの育ちを支える--領域「人間関係」に関わる保育者の実践知. 常葉大学健康プロデュース学部雑誌. 2022. 16. 1. 83-95
  • HATANO Maho. A Study of Diversity Education in Childcare Training Courses: Through the Analysis of Textbooks in the Area of "Human Relations". Journal of Health Promotional Sciences. 2022. 16. 1. 113-124
  • The Process of How People with Hearing Impairment Acquire and Utilize the Skill in Expressing Their Needs for Reasonable Accommodation. 2022. 46. 13-26
more...
MISC (7):
  • 羽田野真帆. [書評]野口 友康 著『フル・インクルーシブ教育の実現にむけて -大阪市立大空小学校の実践と今後の制度構築』 2020年 明石書店. 障害学研究. 2022. 17. 63-76
  • 羽田野真帆. 領域「人間関係」における文化的多様性の位置づけに関する検討--「幼稚園教育要領」「保育所保育指針」の内容分析. 常葉大学健康プロデュース学部雑誌. 2021. 15. 1. 147-153
  • 菊地 かおり, 鎌田 公寿, 坂口 真康, 羽田野 真帆, 藤井 大亮. 国際化・グローバル化対応の教育政策にみる目指す人物像の変遷:-審議会答申に焦点を当てて-. 日本教育学会大會研究発表要項. 2019. 78. 0. 210-211
  • 羽田野 真帆. 「障害児」を包摂した教室空間の研究 : 特別支援教育支援員に対する教師の認識の検討(IV-3部会 特別支援教育,研究発表IV). 日本教育社会学会大会発表要旨集録. 2014. 66. 402-403
  • 羽田野 真帆. 2. 聴覚障害児の統合教育現場における「共生」の実践 : 聴児との関係性に着目して(IV-3部会 【テーマ部会】「共生」と教育の課題,研究発表IV,一般研究報告). 日本教育社会学会大会発表要旨集録. 2010. 62. 314-315
more...
Books (5):
  • インクルーシブ教育ハンドブック
    北大路書房 2023 ISBN:9784762832307
  • 教育社会学 (MINERVAはじめて学ぶ教職)
    ミネルヴァ書房 2018 ISBN:9784623084135
  • 障害のある先生たち : 「障害」と「教員」が交錯する場所で
    生活書院 2018 ISBN:9784865000757
  • よくわかる障害児保育
    大学図書出版 2017 ISBN:9784907166588
  • 共生と希望の教育学 = Education for human coexistence and hope
    筑波大学出版会 2011 ISBN:9784904074206
Lectures and oral presentations  (21):
  • 高等学校における国際化対応のカリキュラムを通じた学習経験 --卒業生へのインタビュー調査から
    (日本教育学会第82回大会 2023)
  • 国際化対応を目的とした新設高校における教育課程の特質と課題 --東京都立国際高等学校の「国際理解科目」の位置づけと開発過程に着目し て
    (日本高校教育学会第28回大会 2021)
  • 聴覚障害学生の意思表明スキル獲得過程および活用過程とその要因
    (第57回 全国大学保健管理研究集会 2019)
  • 国際化・グローバル化対応の教育政策にみる目指す人物像の変遷--審議会答申に焦点を当てて
    (日本教育学会 第78回大会 2019)
  • 書籍の手話翻訳について
    (出版学会2019年度春季研究発表会 2019)
more...
Education (2):
  • 2006 - 2014 University of Tsukuba
  • 2002 - 2006 University of Tsukuba
Professional career (1):
  • 修士(教育学) (筑波大学)
Work history (6):
  • 2013 - 現在 Tokoha University Faculty of Health Promotional Sciences
  • 2012 - 現在 浜松市立看護専門学校 非常勤講師
  • 2012 - 2013 Hamamatsu University Faculty of Health Promotinal Sciences
  • 2011 - 2012 関東リハビリテーション専門学校 非常勤講師
  • 2010 - 2012 日本学術振興会 特別研究員(DC2)
Show all
Committee career (1):
  • 2012/04 - 現在 医療法人社団松愛会 松田病院 倫理委員会委員
Association Membership(s) (5):
The Japan Society for Senior High School Educatio ,  Japanese Educational Research Association ,  JAPAN SOCIETY FOR DISABILITY STUDIES ,  THE JAPAN SOCIOLOGICAL SOCIETY ,  THE JAPAN SOCIETY OF EDUCATIONAL SOCIOLOGY
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page