Rchr
J-GLOBAL ID:201801008240224223   Update date: Mar. 26, 2024

Yamasaki Megumi

ヤマサキ メグミ | Yamasaki Megumi
Affiliation and department:
Job title: Associate Professor
Research field  (1): Education - general
Research keywords  (4): Academic Advising ,  Human Rights Education ,  Intercultural/Multi-Cultural Education ,  Student Development
Research theme for competitive and other funds  (3):
  • 2020 - 2025 大学の目指す人材育成と学生の成長に働きかけるアカデミック・アドバイジングの有効性
  • 2013 - 2016 日本型アドバイジングの構築に向けた試み
  • 2011 - 2015 A support environment for Academic Adviser using Web-based e-portfolio that evaluate a student performance automatically.
Papers (3):
  • Megumi Yamasaki, Kazuhiko Sekita. Students' Attitude towards Writing : A Report from Academic Writing Class in 2011. 2012. 1. 143-151-151
  • Kirk, M. Yamasaki, M. Metropolitan State University. Exploring the Evidence: Reporting Research on First-Year Seminars. 2008. Vol. IV. 45-48
  • Yamasaki, Megumi. Adapting M. J. Bennett’s Developmental Model of Intercultural Sensitivity into Academic Advising: Advising Refugee/Immigrant Students in American Higher Education. Hawaii International Conference on Education. 2006. 6660-6675
MISC (7):
  • 清水栄子, 山﨑めぐみ, 御厨まり子, 岸岡奈津子, 秦敬治. 日本におけるアカデミック・アドバイジングを追求するー効果的な組織運営についてー. 大学教育学会誌. 2020. 41. 2. 76-80
  • 清水栄子, 山﨑めぐみ, 御厨まり子, 島田敬久. アカデミック・アドバイジング実践者に対する能力開発の観点から. 大学教育学会誌. 2019. 40. 2. 103-106
  • 山﨑めぐみ. 書評『アカデミック・アドバイジング その専門性と実践ー日本の大学へのアメリカの示唆ー』. 大学教育学会誌. 2016. 38. 2. 148-149
  • Mika MATSUO, Megumi YAMASAKI, Masamitsu MOCHIZUKI, Kazuhiko SEKITA. Developing Stress Inventory for College Student. 2016. 67. 133-141
  • 関田 一彦, 山﨑 めぐみ, 山下 由美子. 創価大学のレポート指導科目の必修化に向けた取り組み. The journal of learner-centered higher education = 学士課程教育機構研究誌. 2015. 4. 23-36
more...
Books (7):
  • 「居場所」のある学級・学校づくり : 生徒が「安心」できる教育環境
    新評論 2022 ISBN:9784794812247
  • 大学の学習支援Q&A
    玉川大学出版部 2022 ISBN:9784472406232
  • Quiet Kids Count
    2021
  • 学習者中心の教育 : アクティブラーニングを活かす大学授業
    勁草書房 2017 ISBN:9784326251193
  • 授業に生かすマインドマップ:アクティブラーニングを深めるパワフルツール
    ナカニシヤ出版 2016 ISBN:9784779510182
more...
Lectures and oral presentations  (27):
  • アメリカのAcademic Adviserの役割を知る
    (日本アカデミック・アドバイジング協会研修「もう一度アカデミック・アドバイジングを考えよう」 2024)
  • アカデミック・アドバイジングの目的に合わせたアプローチの考え方
    (日本アカデミック・アドバイジング協会 年次大会企画セッション 2023)
  • 組織連携で考える Student Success
    (日本アカデミック・アドバイジング協会 研修 2022)
  • 学生支援としてのアカデミック・アドバイジング
    (大正大学 「教育と学生支援」 2021)
  • PROMOTING ENGAGED LEARNING & STUDENT’S IDENTITY VIA ACADEMIC ADVISING FUNCTION
    (NACADA International Conference 2021)
more...
Works (3):
  • Staff Development for Learning Support Services
    2019 - 2021
  • Learning Support Staff Development
    2019 -
  • アカデミック・アドバイジング サロン
    2017 - 2019
Education (4):
  • - 2002 ミネソタ大学 教育行政・アドミニストレーション学部(訳) 国際比較・開発教育(訳)
  • - 2002 University of Minnesota Department of Educational Policy and Administration International Comparative and Development Education
  • - 1991 Tamagawa University College of Humanities
  • - 1991 Tamagawa University Faculty of Literature Elementary/Kindergarden Education
Professional career (1):
  • Ph.D. (University)
Committee career (3):
  • 2022/08 - 現在 National Academic Advising Association Global Initiative Committee
  • 2021/03 - 現在 Japan Academic Advising Association Board of Directors
  • 2019 - 2023/03 協同教育学会 事務局(会計)
Association Membership(s) (8):
Japan Academic Advising Association ,  Japan Society for Multicultural Relations ,  大学教育学会 ,  First Year Experience Association ,  National Academic Advising Association ,  Japan Association for Study Cooperation in Education ,  Professional and Organizational Development Network in Higher Education ,  Association of American Colleges & Universities
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page