Rchr
J-GLOBAL ID:201801008636206899   Update date: Feb. 01, 2024

Funahashi Yuka

フナハシ ユカ | Funahashi Yuka
Research field  (1): Science education
Research theme for competitive and other funds  (6):
  • 2022 - 2026 数学科授業に関する教授言語にみる社会文化的要素の構造:日独両国の比較を手がかりに
  • 2022 - 2025 探究的な学びのための中学校教師による自律的授業研究コミュニティ形成に関する研究
  • 2019 - 2023 Constructing and Validating Lexicon of Mathematics Teaching Cross-culturally
  • 2015 - 2022 A Study of the Structure of Interaction in Arithmetic and Mathematics Classrooms: Focusing on the Question-Response Process
  • 2015 - 2018 A study on the development of teaching and learning models for promoting students' ability to explain the correctness of their judgement based on the characteristics of mathematical proof
Show all
Papers (24):
  • Keiko Hino, Yuka Funahashi. Teachers’ guidance of students’ focus toward lesson objectives: how does a competent teacher make decisions in the key interactions?. ZDM - Mathematics Education. 2022. 54. 2. 343-357
  • A Consideration on the Assessment of Mathematical Thinking Focusing on Children's Reflection : Taking the 5th Grade Area Unit as an Example. 2021. 7. 135-142
  • FUNAHASHI Yuka. The Meaning of a Teacher’s Actions in Clarifying Mathematical Terms in Mathematics Classrooms. Journal of Science Education in Japan. 2019. 43. 4. 345-352
  • 舟橋友香. 「一次関数」の授業にみる課題の構成に関する一考察. 日本教材学会第27回研究発表大会・研究発表論文集. 2015
  • Keiko Hino, Yuka Funahashi. Interactive construction of a attention paths toward new mathematical content: analysis of a primary mathematics lesson. The 38th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education (PME38). 2014. 3. 305-312
more...
MISC (27):
  • 舟橋 友香. 井の中の蛙大海を知らず,されど. 科学教育研究. 2023. 46. 4. 279-279
  • FUNAHASHI Yuka. A Study on Learners’ Perspective of the Comparison of Problem Solving Processes in Mathematics Classrooms. JSSE Research Report. 2022. 37. 4. 129-132
  • 舟橋 友香, 世良啓太, 原山健一. 数学・技術・美術による教科間連携の意義と課題に関する一考察 -「立体の合成・切断」をテーマとした教材開発を通して-. 日本教材学会第 34 回研究発表大会発表要旨集. 2022. 68-69
  • 舟橋 友香. 計量テキスト分析による5カ国の数学授業レキシコンの特徴の探究. 春期研究大会論文集. 2022. 10. 309-316
  • 舟橋 友香. 日本の数学授業レキシコンの分類にみる特徴の顕在化:8カ国の比較を通して. 日本科学教育学会年会論文集. 2022. 46. 153-156
more...
Books (6):
  • 算数・数学 授業研究ハンドブック
    東洋館出版社 2021 ISBN:4491046069
  • 初等算数科教育(Minervaはじめて学ぶ教科教育2)
    ミネルヴァ書房 2019 ISBN:9784623086023
  • 保育者が身につけておきたい数学 -「数・量・形の感覚を養う保育」と「事務」に生かすために-
    萌文書林 2018 ISBN:9784893472786
  • 世界の数学科授業・日本の数学科授業
    奈良教育大学出版会(E-book) 2016
  • 算数・数学科教育(教科教育学シリーズ, 03)
    一藝社 2015 ISBN:9784863590816
more...
Awards (3):
  • 2020/12 - 2020年度第3回日本科学教育学会研究会(若手活性化委員会開催) ベストプレゼンテーション賞 数学科授業において多様な考えに触れることによる学習者の変容に関する一考察 ーバリエーション理論を手がかりにー
  • 2014/09/14 - 日本科学教育学会 年会発表賞
  • 2011/11/12 - 日本数学教育学会 研究奨励賞
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page