Rchr
J-GLOBAL ID:201801009388760902   Update date: Apr. 06, 2024

NEGISHI Chiharu

NEGISHI Chiharu
Affiliation and department:
Research field  (1): Education - general
Research theme for competitive and other funds  (8):
  • 2024 - 2027 大学教員の教授能力開発の評価枠組の検討
  • 2023 - 2026 AI活用による学級経営の支援ツールの開発:学級経営手法のデータベース構築と活用
  • 2020 - 2024 Research on Development of Pre-FD Model for Graduate Students, which is the basis of Educational Management
  • 2020 - 2024 機械学習によるテキストデータの分析に基づく新たなFD・IRモデルの開発
  • 2020 - 2023 研究活動の駆動を目指した大学院生の生態系に関する調査研究
Show all
Papers (28):
  • Hiroaki SATO, Osami NABETA, Chiharu NEGISHI. Research on awareness of Bloom’s Taxonomy among high school teachers. Osaka University Higher Education Studies. 2024. 12. 77-85
  • Yu URATA, Chiharu NEGISHI, Yukiko NOSE. Adaptations and Challenges in Emergency Remote Teaching: Insights from Osaka University’s Practical Case during the COVID-19 Pandemic. Osaka University Higher Education Studies. 2024. 12. 33-41
  • 大山牧子, 根岸千悠, 浦田悠, 佐藤浩章. 大学教員の学識を学ぶプレFDプログラムの評価:大阪大学未来の大学教員養成プログラム「大学授業開発論III」を事例に. 大阪大学高等教育研究. 2022. 10. 21-31
  • NEGISHI Chiharu, OYAMA Makiko, URATA Yu, MURAKAMI Masayuki, SATO Hiroaki. The Effectiveness of Preparing Future Faculty Program on Syllabus Design. Japan Journal of Educational Technology. 2021. 45. Suppl. 205-208
  • OYAMA Makiko, NEGISHI Chiharu, SATO Hiroaki. Characteristics of the Integration of Research, Education, and Social Contribution Focusing on the Learner Characteristics in Preparing Future Faculty Program. Japan Journal of Educational Technology. 2021. 45. Suppl. 225-228
more...
MISC (5):
  • 金 賢眞, 大山 牧子, 田尾 俊輔, 根岸 千悠. プレFDにおける大学院生の「教育の抱負」の記述内容:階層的クラスタによる特徴の抽出. 日本教育工学会研究報告集. 2022. 2022. 2. 224-231
  • A Prototyping of a Rubric for Creating a Syllabus. 2019. 19. 3. 1-8
  • Makiko Oyama, Chiharu Negishi, Yukiko Nose. Typification of Educational Practical Studies in Higher Education. Research report of JET Conferences. 2018. 18. 3. 109-112
  • Makiko Oyama, Chiharu Negishi, Akihiko Ieshima. Relationship with Students' Learning and Reflection in Active-Learning. Research report of JET Conferences. 2018. 18. 1. 209-213
  • Chiharu Negishi, Shin Heejae, Oyama Makiko. The Peer Observation of Teaching and Feedback in Future Faculty Program : Comparison between Micro-teaching and Actual Teaching. Research report of JET Conferences. 2017. 17. 3. 107-112
Books (4):
  • 看護教員のための問題と解説で学ぶ教育指導力トレーニング
    医学書院 2023 ISBN:4260053612
  • 授業方法の基礎 (看護教育実践シリーズ)
    医学書院 2017 ISBN:426003202X
  • 講義法 (〈シリーズ 大学の教授法〉2)
    玉川大学出版部 2017 ISBN:4472405326
  • 大学のFD Q&A (高等教育シリーズ 171)
    玉川大学出版部 2016 ISBN:4472405202
Lectures and oral presentations  (50):
  • Proposal of a Classification Method for Free Descriptions Using a Large Language Model
    (2024)
  • Self-perceptions of Teaching Ability Among Participants in the Preparing Future Faculty Program and Non-participants
    (2024)
  • Development and Application of an Automatic Classification System of Free-Description for Course Evaluation Questionnaires Using Machine Learning
    (2024)
  • 授業評価アンケートの自由記述を自動分類するためのwebシステムの開発
    (日本教育工学会2023年秋季全国大会 2023)
  • AI活用による教師のための学級経営支援ツールの構想と試作
    (日本教育工学会2023年秋季全国大会 2023)
more...
Works (3):
  • 大阪大学「オンライン教育ガイド」(ウェブサイト)
    2020 - 2022
  • オンライン授業実践論(「産学連携教育イノベーター育成プログラム」動画)
    根岸 千悠, 浦田 悠, 佐藤 浩章, 村上 正行 2020 -
  • 阪大 ✕ 学問(冊子)
    大阪大学全学教育推進機構教育学習支援部ガイダンス室学生支援プロジェクトチーム 2019 -
Committee career (9):
  • 2024/04 - 現在 一般社団法人 日本教育工学会 研究会委員会 委員
  • 2023/04 - 現在 Consortium of Universities Kyoto FD Forum Planning and Review Committee Member
  • 2022/04 - 現在 一般社団法人 日本教育工学会 ショートレター編集委員会 委員
  • 2021/10 - 現在 一般社団法人 大学教育学会 広報委員会 委員
  • 2023/04 - 2023/09 日本教育工学会 2023年秋季全国大会実行委員会 委員
Show all
Awards (2):
  • 2019/11 - 大阪大学 大阪大学賞 【教育貢献部門】「未来の大学教員養成プログラム」の企画・運営
  • 2018/09 - 日本教育工学会 論文賞 トピックモデルを用いた授業評価アンケートの自由記述の分析
Association Membership(s) (3):
大学教育学会 ,  JAPAN SOCIETY FOR EDUCATIONAL TECHNOLOGY ,  THE JAPANESE SOCIETY FOR THE STUDY ON TEACHER EDUCATION
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page