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J-GLOBAL ID:201801009577271815   Update date: Sep. 02, 2021

Horiuchi Fumino

Horiuchi Fumino
Affiliation and department:
Job title: 講師
Research field  (1): English linguistics
Research keywords  (3): 相互行為言語学 ,  英語学 ,  認知言語学
Research theme for competitive and other funds  (2):
  • 2019 - 2022 前置詞の習得における対話的相互行為の役割
  • 2015 - 2017 空間語彙の非空間的用法が定着する動機づけに関する実証的研究
Papers (17):
  • Fumino Horiuchi. Child's and Caregiver's Utterances Consisting of an Independent Prepositional Phrase. Studies in Pragmatics. 2021. 22. 74-93
  • Toshihide Nakayama, Fumino Horiuchi. Demystifying the development of a structurally marginal pattern: A case study of the wa-initiated responsive construction in Japanese conversation. Journal of Pragmatics. 2021. 172. 215-224
  • 堀内ふみ野. 子どもの前置詞句単独発話ー談話的文脈と前置詞ごとの相違の観点からー. 『JELS』. 2020. 37. 24-30
  • Horiuchi, Fumino. Idiomatic Expression in a Construction: A Case Study of All Over from the Perspective of its Grammatical Behavior. Fora. 2019. 3. 95-111
  • Fumino Horiuchi. From Dialog to Grammar: Contextual-based Analysis of the Acquisition Process of Over. Papers from the 19th National Conference of the Japanese Cognitive Linguistics Association. 2019. 19. 311-323
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MISC (1):
  • Stancetaking in studying language in interaction: Linguistic forms and social identities. 2020. 37. 164-167
Books (5):
  • 中山俊秀・大谷直輝(編)『認知言語学と談話機能言語学の有機的接点-用法基盤モデルに基づく新展開-』
    ひつじ書房 2020
  • 田中廣明・秦かおり・吉田悦子・山口征孝(編)『動的語用論の構築へ向けて 第2巻』
    開拓社 2020
  • Japanese Pragmatics Forum 3
    2020
  • Language Change
    2019
  • 山梨正明(編)『認知言語学論考 14』
    ひつじ書房 2018
Lectures and oral presentations  (24):
  • ‘Structural incompletion’ as a communicative strategy: What motivates utterances starting in the middle?
    (16th International Conference of the European Association of Japanese Studies 2021)
  • What Kinds of Prepositions Are Acquired Through Resonance?
    (11th International Conference on Construction Grammar (ICCG11) 2021)
  • ただの読点、だけどね:構文構成要素としての読点
    (日本言語学会第162回大会 2021)
  • 子どもの前置詞産出における響鳴率の異なり
    (東北大学大学院情報科学研究科「言語変化・変異研究ユニット」主催 第6回ワークショップ 2020)
  • Children’s Utterances Consisting of an Independent Prepositional Phrase: From the Perspective of Discourse Context and the Differences between Prepositions
    (2019)
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Education (2):
  • 2014 - 2018 Keio University Major in English and American Literature
  • 2007 - 2009 Kyoto University
Professional career (2):
  • 博士(文学) (慶應義塾大学)
  • 修士(人間・環境学) (京都大学)
Work history (5):
  • 2021/04 - 現在 Keio University Faculty of Letters
  • 2018/04 - 現在 Daito Bunka University Faculty of Economics, Department of Socio-Economics
  • 2017/04 - 現在 Kyoritsu Women's University Faculty of International Studies
  • 2016/04 - 2018/03 Daito Bunka University Faculty of Economics, Department of Socio-Economics
  • 2015/04 - 2017/03 日本学術振興会 特別研究員DC
Committee career (6):
  • 2021/04 - 現在 社会言語科学会 企画委員
  • 2020/04 - 現在 日本語用論学会 大会企画委員
  • 2019/06 - 現在 話しことばの言語学ワークショップ 運営実行委員
  • 2019/04 - 現在 社会言語科学会 事業委員
  • 2018/04 - 現在 日本認知言語学会 大会実行委員
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Awards (2):
  • 2017/04 - 社会言語科学会 第39回研究大会発表賞 「会話に見る「また」の用法ーコミュニケーションの特性に応じた構文の発達ー」
  • 2016/09 - 日本認知言語学会奨励賞 「響鳴からみる子供の前置詞の使用ーCHILDESを用いた観察からー」
Association Membership(s) (6):
関西言語学会 ,  THE LINGUISTIC SOCIETY OF JAPAN ,  THE ENGLISH LINGUISTIC SOCIETY OF JAPAN ,  THE PRAGMATICS SOCIETY OF JAPAN ,  JAPANESE ASSOCIATION OF THE SOCIOLINGUISTIC SCIENCES ,  JAPANESE COGNITIVE LINGUISTICS ASSOCIATION
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

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