Rchr
J-GLOBAL ID:201801010410793940   Update date: Sep. 10, 2024

Amagai Takehisa

Amagai Takehisa
Affiliation and department:
Research field  (1): Special needs education
Research keywords  (1): 教育課程,自立活動,認知機能の測定,指導法,学習評価
Research theme for competitive and other funds  (3):
  • 2024 - 2028 グッドイナフ人物画知能検査と日本版WISC-V知能検査の知能因子との相関に関する研究
  • 2019 - 2022 Establishment of an instructional planning system for special needs education schools based on the goals of each subjects in education for intellectual disabilities.
  • 2010 - 2010 発達障害のある高校生の認知処理支援のための情報提供に関する研究
Papers (21):
  • 天海丈久, 青山眞二, 服部 環. KABC-IIにおける特別変換の適用と解釈に関する考察:相当年齢6 歳0ヵ月以上での特別変換の実施と解釈の可能性. K-ABCアセスメント研究. 2024. 26. 15-25
  • Takehisa AMAGAI, Hiroshi KAMIYAMA, Ryota NEBUKA, Tomoya KUDO, Takasumi YASUMURA, Chikako KAFUKU, Kohsuke AKIMOTO, Hiroshi ETO. Development of the Shorinji Kempo Martial Arts Teaching Program Conducted in the Lower Secondary Department’s Health and Physical Education Class of a Special Needs School That Educates Students with Intellectual Disabilities(2):Case Study for the Student with Hearing Impairment. CROSSROADS. Fac. of Educ., Hirosaki Univ. 2024. 28. 49-58
  • Takehisa AMAGAI, Takasumi YASUMURA, Tomoya KUDO, Ryota NEBUKA, Chikako KAFUKU, Kaori IKEDA, Kohsuke AKIMOTO. Development of the Shorinji Kempo Martial Arts Program Conducted in the Lower Secondary Department’s Health and Physical Education Class of a Special Needs School That Educates Students with Intellectual Disabilities:Through Lessons and Practice in a Special Needs School for Hearing Impaired Children. CROSSROADS. Fac. of Educ., Hirosaki Univ. 2023. 27. 43-52
  • Takehisa AMAGAI, Hisashi TAKAHASHI, Takanobu NARAOKA, Michi KAGAYA, Kazuya OKADA, Chikara SOMA, Naoki HUNEMIZU, Shigeya IINO, Norihito ISHIOKA, Hiroshi KUDO, et al. The Effects of Teacher In-service Training at School for Special Needs Education for Designing Curriculum and Drafting Individualized Instruction Program: Focusing on Education for Children with Intellectual Disabilities and Multiple Disabilities. 2022. 127. 137-146
  • Norihito ISHIOKA, Hidenori HONDA, Shigeya IINO, Takehisa AMAGAI. Based on the Setting and Evaluation of Teaching Goals Using the "Course of Study Evaluation Table" for Children Enrolled in the Curriculum of the Special Needs School for Physically Handicapped Children Alternative to the Subject of Intellectual Disability, and the Purpose of the Course of Study of the Special School Examination of Lesson Making:Through Teaching Plan Making and Lesson Practice of Life Unit Learning. 2022. 26. 137-146
more...
Books (2):
  • 日本版DN-CASの解釈と事例
    日本文化科学社 2017
  • 特別支援教育におけるICFの活用Part3学びのニーズに応える確かな実践のために
    ジアース教育新社 2013 ISBN:9784863712119
Lectures and oral presentations  (29):
  • 特別支援学校中学部保健体育科(知的障害)の武道における少林寺拳法指導プログラムの開発(3):聴覚障害のある生徒への実践を通して
    (日本特殊教育学会第62 回大会(2024 福岡大会) 2024)
  • 特別支援学校中学部保健体育科(知的障害)の武道における少林寺拳法指導プログラムの開発(2):特別支援学校(聴覚障害)における実践を通して
    (日本特殊教育学会第61 回大会(2023 横浜大会) 2023)
  • KABC-IIにおける生活年齢を補正した特別な方法による解釈の適用に関する考察(2):相当年齢6歳0ヵ月以上での特別な方法の実施と解釈の可能性
    (日本K-ABCアセスメント学会第25回大会(九州大会) 2023)
  • DN-CAS,KABC-II,WISCの概要と自閉スペクトラム症児支援への活用に向けて
    (令和5年度東北支部資格認定講座(日本自閉症スペクトラム学会) 2023)
  • KABC-IIにおける新クラスター分析,特別な方法 による解釈の活用
    (北海道心理・教育アセスメント研究会 令和4年度第2回例会(Web開催) 2022)
more...
Education (3):
  • 2011 - 2013 弘前大学大学院 教育学研究科 学校教育専攻
  • 1998 - 2009 専門学校禅林学園 武道専門コース 研究科
  • 1985 - 1989 文教大学 教育学部 初等教育課程特殊教育専修
Professional career (2):
  • 教育学士
  • Master of Education
Association Membership(s) (6):
THE JAPANESE ASSOCIATION OF ASSESSMENT ON THE K-ABC ,  NIHON IKURYO ASSOCIATION ,  JAPAN ACADEMY OF LEARNING DISABILITIES ,  上田法治療研究会 ,  THE JAPANESE ASSOCIATION OF SPECIAL EDUCATION ,  日本学校心理学会
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page