Rchr
J-GLOBAL ID:201801010980123263   Update date: Jan. 30, 2024

OKUMURA Maiko

オクムラ マイコ | OKUMURA Maiko
Affiliation and department:
Job title: Assistant Professor
Research field  (1): Special needs education
Research keywords  (5): selective mutism ,  anxiety disorder ,  autism spectrum disorder ,  applied behavior analysis ,  behavioral therapy
Research theme for competitive and other funds  (6):
  • 2020 - 2024 場面緘黙児の早期発見・早期支援・経過把握の方法開発
  • 2020 - 2023 場面緘黙の専門資源へのアクセスが難しい地域における遠隔支援の検討
  • 2019 - 2021 Research on tools and toys that support children with selective mutism in their interaction with others
  • 2017 - 2020 Possibility of professional school for teacher education which connects teacher training core curriculum and teacher training index
  • 2016 - 2019 An Elucidation of the Diverse Situations of Students with Selective Mutism and a Discussion of Individually Adapted Support Methods
Show all
Papers (11):
  • 酒井貴庸・奥村真衣子・松下浩之・園山繁樹. 日本における場面緘黙高リスク児スクリーニングのための後方視的行動抑制アセスメント尺度(RASBI-J)原案の項目検討. 山梨障害児教育学研究紀要. 2023. 17. pp.47-55
  • Miyaji, K., Shimoyama, M., Nagamatsu, Y., Kamimura, E., Okumura, M., Hara, Y., Kirihara, A., Shimura, K., Ito, F., Majima, H., Matsuzawa, Y., Fujita, I., Sugiyama, S., Yagi, Y., & Komatsu, K. An Examination of Discipline-Based Epistemological Approaches in Special Needs Education (for Children with Intellectual Disabilities): From Graduate School Classes in Collaboration with Experts in Various Subject Fields. 2021. 20. pp.149-158
  • Toya, K., & Okumura, M. Lesson Plans of Life-Unit Learning from the Perspective of the “Objectives and Contents for Each Subject”. 信州大学教育学部附属次世代型学び研究開発センター紀要 教育実践研究. 2020. 19. pp.161-170
  • Matsushita. H., Okumura. M., Sakai. T., Shimoyama. M., & Sonoyama. S. Difficulties Faced by Children with Selective Mutism in Schools and Support Thereof. Journal of Special Education Research. 2020. 9. 1. pp.23-34
  • 杉中拓央・奥村真衣子. 「惑星ソイルの物語」を糸口とした障害理解教育の実践. Journal of Inclusive Education. 2020. 8. pp. 82-90
more...
MISC (6):
  • 奥村真衣子・宮澤聡・戸谷健史・宮島崇・西村健一. インクルーシブ教育の着実な推進に向けた取り組み-長野県における各教師の積極的授業改善と持続可能な仕組みづくりからの挑戦-. 日本特殊教育学会第61回大会. 2023. 自主シンポジウムI-69
  • 園山繁樹・奥村真衣子・公文匠・若山恵・久田信行・梶正義. わが国における場面緘黙研究の現在と今後の方向を考えるIX-高校入試における場面緘黙のある受験生の「英語スピーキングテスト」及び「自己表現」をめぐって-. 日本特殊教育学会第61回大会. 2023. 自主シンポジウムII-16
  • 奥村真衣子・高木潤野・梶正義・角田圭子・金原洋治・園山繁樹. わが国における場面緘黙研究の現在と今後の方向を考えるVII. 日本特殊教育学会第59回大会. 2021. 自主シンポジウム56
  • リンジー・バーグマン著, 園山繁樹監訳, 奥村真衣子・佐藤久美・酒井貴庸・雨貝太郎ほか訳. 場面緘黙の子どもの治療マニュアル-統合的行動アプローチ-. 二瓶社. 2018
  • 奥村真衣子. 第5章「自由記述に見る障害学生支援の課題」, 大学、短期大学及び高等専門学校における障害のある学生の修学支援に関する実態調査分析報告(対象年度:平成17年度(2005年度)~平成26年度(2014年度)). 日本学生支援機構. 2017. pp.85-113
more...
Books (3):
  • 教職をめざす人のための特別支援教育 基礎から学べる子どもの理解と支援
    福村出版 2021
  • よくわかる! 大学における障害学生支援ーこんなときどうする?
    ジアース教育新社 2018
  • 自闭症儿童成人指导指南「打扫」
    浙江科学技术出版社 2017
Lectures and oral presentations  (17):
  • Basic research on voice training game application for children with severe multiple disabilities: By the phasic heart rate responses
    (The 21st World Congress of Psychophysiology 2023)
  • 日本における場面緘黙の高リスク児スクリーニングのための後方視的行動抑制アセスメント尺度(RASBI-J)の開発(第2報)
    (日本特殊教育学会第60回大会 2022)
  • 場面緘黙の学校における段階的エクスポージャー実施のための連携上の課-4事例の比較とフォローアップ調査からの検討-
    (日本特殊教育学会第60回大会 2022)
  • “日本における場面緘黙の高リスク児スクリーニングのための後方視的行動抑制アセスメント尺度(RASBI-J)の開発”
    (障害科学学会2021年度研究大会 2022)
  • 「各教科等の目標及び内容」の視点を活用した生活単元学習の授業づくり研修プログラムの効果ー教師の授業づくりに対する意識変容からー
    (日本特殊教育学会第59回大会 2021)
more...
Education (2):
  • 2010 - 2012 筑波大学大学院 人間総合科学研究科 障害科学専攻
  • 2006 - 2010 University of Tsukuba
Professional career (2):
  • 修士(障害科学) (筑波大学)
  • 学士(人間科学) (筑波大学)
Work history (3):
  • 2018/04 - 信州大学 学術研究院 助教
  • 2017/04 - 2018/03 University of Tsukuba
  • 2016/04 - 2017/03 筑波大学 DACセンター アクセシビリティ部門 研究員
Committee career (7):
  • 2023 - 日本臨床発達心理士会 長野支部役員
  • 2023 - 日本場面緘黙研究会 事務局長
  • 2023 - 日本臨床発達心理士会 第20回全国大会準備委員
  • 2022 - 日本場面緘黙研究会 編集委員
  • 2021 - 日本場面緘黙研究会 理事
Show all
Association Membership(s) (6):
日本場面緘黙研究会 ,  日本発達心理学会 ,  日本緘黙研究会 ,  障害科学学会 ,  日本行動分析学会 ,  日本特殊教育学会
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page