Rchr
J-GLOBAL ID:201801011726679428   Update date: Jun. 26, 2025

Takayuki Oshima

オオシマ タカユキ | Takayuki Oshima
Affiliation and department:
Research field  (3): Educational technology ,  Primary/secondary education and curricula ,  Education - general
Research keywords  (10): 臨床教科教育学 ,  協同的な学習 ,  CSCL ,  プログラミング教育 ,  ICT教育 ,  リフレクション ,  社会科教育 ,  授業観察 ,  授業研究 ,  教師教育
Research theme for competitive and other funds  (13):
  • 2024 - 2026 アクティブ・ラーニング実践における見取り・フィードバックモデルの構築
  • 2023 - 2026 過疎地域・離島を中心に展開する拡散型オンライン教員研修モデルの構築
  • 2023 - 2025 架け橋期の教育の充実に向けた幼保小の接続のあり方に関する研究
  • 2022 - 2025 ICT活用による熟達教員の姿から学ぶ教員養成研修システムの開発
  • 2023 - 2024 教育委員会・学校・大学の協働による拡散型オンライン教員研修モデルの開発と広域展開
Show all
Papers (50):
  • 山口美和, 白神敬介, 大島崇行, 平間えり子, 中山卓. 幼保小の対話を通した「架け橋期」接続の実態と課題 -「架け橋プログラム」先進自治体への聞き取り調査を通して-. 上越教育大学教職大学院研究紀要. 2025. 12. 259-272
  • Construction and evaluation of a "nonverbal and synchronous" training system that conducts science classes at the same time as instructors -Through the utterances of the first teacher and the transformation of teaching behavior -. 2025. 12. 61-72
  • 榊原範久, 阿部雅也, 関原真紀, 大島崇行, 桐生徹, 水落芳明. GIGAスクール構想の進捗における成果や課題に関する教職経験に基づく教員の意識. 日本教育工学会論文誌. 2025. 49. 1. 43-54
  • Tadayasu KAMAKURA, Tooru KIRYU, Takayuki OSHIMA, Masaya ABE. Comparison of Teacher’s Comments in Science Lesson Study Discussions Among Three Video-types and Face-to-face Class Observation. Journal of Research in Science Education. 2024. 65. 2. 335-344
  • 大島崇行, 阿部雅也. 小学校における遠隔双方向型小集団話し合いの様相. 上越教育大学研究紀要. 2024. 44
more...
MISC (6):
Books (27):
  • 働き方改革は授業を変えているのか /ネットワーク編集委員会編
    学事出版 2024 ISBN:9784761928957
  • 「個別最適な学びと協働的な学び」を考える
    学事出版 2023 ISBN:9784761928940
  • 教室の中の多様性とファシリテーション(授業づくりネットワーク No.44)
    学事出版 2023 ISBN:9784761928933
  • 学校にプレイフルを取り戻す!(授業づくりネットワークNo.42)
    学事出版 2022 ISBN:9784761927615
  • コロナ世代の教師と学級開き
    学事出版 2022 ISBN:9784761927608
more...
Lectures and oral presentations  (101):
  • 2つのワークショップ型授業検討会を往来する授業者の態度ー時系列2色付箋紙法と良い点改善点法の比較を通してー
    (日本理科教育学会オンライン全国大会 2025)
  • 現職教師の研究授業に対する認識の調査
    (第23回臨床教科教育学セミナー2024 2024)
  • 同一教師が異校種の理科授業参観における授業検討会での発話内容比較
    (第23回臨床教科教育学セミナー2024 2024)
  • 子ども食堂の共食が示唆する学校給食の様相
    (第23回臨床教科教育学セミナー2024 2024)
  • 児童がプログラミングの知識・技能を獲得する学びの様相
    (第23回臨床教科教育学セミナー2024 2024)
more...
Education (3):
  • 2016 - 2019 Hyogo University of Teacher Education
  • 2014 - 2016 Joetsu University of Education
  • 1997 - 2001 Rikkyo University College of Arts Department of History
Professional career (1):
  • 博士(学校教育学) (兵庫教育大学大学院連合学校教育学研究科)
Work history (4):
  • 2022/08 - 現在 Hyogo University of Teacher Education
  • 2022/08 - 現在 Joetsu University of Education
  • 2021/09 - 2022/07 Hyogo University of Teacher Education
  • 2018/04 - 2022/07 Joetsu University of Education
Committee career (5):
  • 2024/04 - 現在 新潟市立濁川小学校 教育研究アドバイザー
  • 2023/05 - 現在 新潟県立高田高等学校 学校評議委員
  • 2022/04 - 現在 臨床教科教育学会 編集委員長
  • 2017/04 - 現在 臨床教科教育学会 理事
  • 2013/04 - 現在 NPO法人授業づくりネットワーク 理事
Association Membership(s) (6):
日本協同教育学会 ,  THE JAPANESE SOCIETY FOR THE STUDY ON TEACHER EDUCATION ,  JAPAN SOCIETY FOR SCIENCE EDUCATION ,  JAPAN SOCIETY FOR EDUCATIONAL TECHNOLOGY ,  SOCIETY OF CLINICAL EDUCATION FOR INDIVIDUAL SCHOOL SUBJECTS ,  JAPANESE ASSOCIATION FOR THE SOCIAL STUDIES
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page