Rchr
J-GLOBAL ID:201801012275088966   Update date: Jul. 31, 2021

TOMONAGA Yoshiko

トモナガ ヨシコ | TOMONAGA Yoshiko
Affiliation and department:
Research keywords  (7): Soundpainting ,  音楽創作 ,  フォルマシオン・ミュジカル ,  エクリチュール ,  即興 ,  音楽教育 ,  保育者養成
Research theme for competitive and other funds  (1):
  • 2015 - 2019 Development of the instruction teaching materials of the drama expression for outside teachers specialized in drama in a child-care worker training school.
Papers (10):
  • Consideration for the Introduction of "Soundpainting" into Childcare Field Focusing on Multidisciplinarity. 2020. 59. 105-116
  • Study of Making Sound Effects for Picture Books Using ICT Equipment : From a Questionnaire Survey for Students of Nursery Teacher Training Course. 2020. 59. 117-127
  • 友永 良子. 保育者養成校の学生が苦手とするリズムについて : 自主学習用オリジナル動画教材の再生状況に着目して. 修文大学短期大学部紀要 Bulletin of Shubun University Junior College. 2019. 58. 97-110
  • An Attempt to Classification of Difficult Points for Beginning Pianists, Based on the Piano Lessons Notes by Teachers. 2019. 58. 111-124
  • Teaching Method of Playing Singing with the Piano Assuming on the Nursery School Music Time : Focusing on the Direction of Student's Eyes. 2018. 57. 37-46
more...
MISC (4):
  • 友永 良子. An Attempt to Re-Associate Theory with Practice in Music Education in France. 修文大学短期大学部紀要 = Bulletin of Shubun University Junior College. 2017. 56. 131-136
  • 友永 良子, 岡田 暁子, 髙橋 早紀子. A Study on Singing and Piano Accompaniment Technique Focusing on Eye Movements. 修文大学短期大学部紀要 = Bulletin of Shubun University Junior College. 2017. 56. 137-143
  • 益川 優子, 奥薗 知明, 友永 良子, 中西 遍彦, 木野 由里恵. Effective Reflections on Practical Training in Instructions for Internships in Preschools. 修文大学短期大学部紀要 = Bulletin of Shubun University Junior College. 2017. 56. 145-149
  • 友永 良子. A Study on Training Programs for Musicians Involved in French Schools. 修文大学短期大学部紀要 = Bulletin of Shubun University Junior College. 2016. 55. 35-51
Lectures and oral presentations  (14):
  • サウンドペインティングの保育への導入の可能性について -養成校音楽教員の体験から-
    (日本保育学会第74回大会 2021)
  • 「音当てゲーム」に端を発した子どもの遊びの展開について
    (全国大学音楽教育学会中部地区学会後期研究大会 2021)
  • 「音楽を生み出す遊び」における奏者間のコミュニケーションと音楽的展開の関係について -学生による実践の分析を通して-
    (日本保育学会第73回大会 2020)
  • 絵本から得たイメージの「音による具現化」について -ICT機器を活用した学生の作品の分析-
    (日本保育学会第73回大会 2020)
  • 「音楽を生み出す遊び」における環境構成についての検討-音楽の発展性と遊びの楽しさの両立を目的として
    (日本保育学会第72回大会 2019)
more...
Works (9):
  • 「目を閉じると」 "Quand je ferme les yeux" pour marimba et piano(かなっくホール、横浜市神奈川区)
    友永良子, 石川敬進(mar), Rainer Maria Klaas(pf) 2019 -
  • Performance de Relate en La Noche en Blanc, Centro Cultural Adolfo Suárez (Tres Cantos, Spain)
    Walter Thompson(soundpainting), Ricardo Gassent(soundpainting), 友永良子(pf) 2019 -
  • CSIリヨン国際学園日本語科校歌(リヨン国際学園日本語科創立20周年懇親会、La Maison Ravier, Lyon, France)
    友永良子 2014 -
  • "Images passagères" pour trompette, cor, trombone et piano(出雲国際交流プラザ、島根県出雲市)
    友永良子, 宮原もとこ(trp), 畑智子(cor), 森山貴宏(trb), 望月美希(pf) 2014 -
  • "Deux Paysages" pour clarinette et orchestre d'harmonie (Espace Liberté, Saint Marcel lès Valence, France)
    友永良子, Laurent Lapassa(cond), Moneim Brini(cl), La Renaissance (Orchestre d'Harmonie de Saint Marcel les Valence) 2014 - 2014
more...
Education (5):
  • Conservatoire National Supérieur Musique et Danse de Lyon deuxième cycle supérieur/master d'Ecriture, Spécialité : Improvisation
  • Conservatoire de Lyon Composition instrumentale
  • Conservatoire National Supérieur Musique et Danse de Lyon Ecriture
  • Conservatoire National de Région de musique et de danse de Lyon Contrepoint
  • Aichi Prefectural University of Fine Arts and Music Department of Music
Awards (1):
  • 2010/11 - Ville de Sceaux (France) Prix du Jury Professionnel "Musiques en Courts", concours de composition de musique de courts métrages
Association Membership(s) (5):
THE JAPANESE SOCIETY FOR THE STUDY ON HOIKUSHA EDUCATION ,  NATIONAL ASSOCIATION OF COLLEGE MUSIC EDUCATION ,  JAPAN SOCIETY OF RESEARCH ON EARLY CHILDHOOD CARE AND EDUCATION ,  日本音楽表現学会 ,  JAPAN MUSIC EDUCATION SOCIETY
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page