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J-GLOBAL ID:201801012547350460   Update date: Dec. 08, 2024

GOTO ATSUSHI

ゴトウ アツシ | GOTO ATSUSHI
Affiliation and department:
Homepage URL  (1): https://www.myu.ac.jp/seeds/001/atsushi-goto/
Research field  (1): Education - general
Research keywords  (4): 生活指導 ,  生活綴方 ,  教育思想 ,  教育実践史
Research theme for competitive and other funds  (7):
  • 2024 - 2027 教育実践における学習の事実の解明ー子どものことばの意味の育ちに着目して
  • 2023 - 2026 教師の戦後教育史-参加と共有の場としての民間教育研究運動-
  • 2023 - 2026 岩手県三陸漁村における戦後新教育の社会史ー岩手県気仙郡を対象として
  • 2020 - 2023 Social History of Unofficial Movement of Education in Postwar Japan
  • 2019 - 2023 A Basic Study on Life Guidance Practices in Kesen Country, Iwate Prefecture after the Showa Sanriku Earthquake and Tsunami
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Papers (12):
  • A Study of the Concept of "Postwar Pedagogy": On the Dialogic Relationship between Practice and Theory. STUDIES ON EDUCATION AND SOCIETY. 2022. 32. 17-23
  • A Basic Study on the Formation Process of the "Welfare Function of School": A Case of the Elementary School attached to Nara Normal School in the 1900s. 2022. 8. 103-112
  • Attitude for "Forming" in the practice of Seikatsu-Tsuzurikata in 1950s and 70s : Development of educational objectives and evaluation theory and contemporary significance in the work of Tsuzurikata Teachers. The Japanese Journal of Educational Objectives and Evaluation Studies. 2021. 31. 27-32
  • The Life Guidance Practice after the Showa Sanriku Earthquake in Kesen Country, Iwate Prefecture-Focusing on Sakae Kashiwazaki’s View on " Seikatsu Tsuzurikata "-. Journal of guidance and education. 2020. 37. 47-58
  • 菊池恵理, 後藤篤. 教室はわたしたちの遊び場 -津波被災地の小学校と子どもたちの文化創造-. 奈良教育大学 次世代教員養成センター研究紀要. 2020. 6. 53-61
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MISC (15):
  • 後藤篤. 【教育時評】学童保育とことばーポストコロナの学校と情報化社会とのあいだで. みやぎ教育文化研究センター センターつうしん. 2024. 115. 18-19
  • 後藤篤. ポストコロナの学校を生きる子どもたち〜教育における〈経験〉のゆくえ. みやぎ教育文化研究センター研究年報. 2024. 4. 25-30
  • 後藤篤. 生活指導実践はいかなる課題に直面してきたのかー生活指導の社会史. 生活指導. 2023. 770. 60-67
  • 後藤篤. 【第63回 私の学習室】生活綴方とケア(2) 「書くことはつながること 書くことは生きること」考. 作文と教育. 2023. 905. 64-67
  • 後藤篤. 奈良教育大学付属小学校資料研究会「近代日本における学校の福祉的機能に関する基盤的研究」. 助成事業報告会要旨集(2021年度). 2023. 79-82
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Books (4):
  • Education Studies for the Coming Era
    2023 ISBN:9784641200067
  • 学校教育におけるSDGs・ESDの理論と実践
    協同出版 2021 ISBN:9784319003433
  • 教育原理(アクティベート教育学01)
    ミネルヴァ書房 2020 ISBN:9784623088133
  • 近代日本の人間形成と学校 : その系譜をたどる
    クレス出版 2013 ISBN:9784877336769
Lectures and oral presentations  (16):
  • 地域民間教育研究運動の1980年代的展開に関する考察ー岩手県教職員組合「生活指導講座」の変遷に着目してー
    (教育目標・評価学会第35回大会 2024)
  • 養護教諭教育課程における多職種連携を学ぶDX教材の開発と試行ーユーザビリティの視点からの評価ー
    (日本学校心理学会 2024)
  • 子どもとことば〜ポストコロナの学校、情報化社会を生きる子どもたち〜
    (第49回全国学童保育指導員学校 東北会場 2024)
  • 生活綴方と子ども理解ー北方教師の作品批評と実践記録から
    (サンデーQ作(九州作文の会) 2024)
  • 岩手県三陸漁村の戦後初期コア・カリキュラム運動と地域社会形成 -気仙郡広田村の場合-
    (教育目標・評価学会 第34回大会 2023)
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Education (3):
  • 2010 - 2018 Hitotsubashi University Graduate School of Social Sciences
  • 2008 - 2010 Saitama University Graduate School of Education(Master's Program)
  • 2004 - 2008 Iwate University Faculty of Education
Professional career (1):
  • 修士(教育学) (埼玉大学)
Work history (13):
  • 2021/04 - 現在 Miyagi University
  • 2022/04 - 2024/08 Tohoku Seikatsu Bunka University Faculty of Home Economics and Arts
  • 2021/03 - 2021/03 Otemae University Faculty of Modern Social Studies
  • 2020/10 - 2021/03 三重大学 工学部 非常勤講師
  • 2018/10 - 2021/03 Mie University Faculty of Education
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Committee career (3):
  • 2022/11 - 2023/10 一橋大学〈教育と社会〉研究会 編集委員
  • 2014/10 - 2015/12 一橋大学〈教育と社会〉研究会 運営委員長
  • 2011/10 - 2012/09 一橋大学〈教育と社会〉研究会 編集委員
Association Membership(s) (6):
教育目標・評価学会 ,  Japanese Educational Research Association ,  THE JAPANESE ASSOCIATION FOR THE STUDY OF GUIDANCE ,  THE JAPAN SOCIETY FOR HISTORICAL STUDIES OF EDUCATION ,  HISTORY OF EDUCATIONAL THOUGHT SOCIETY ,  一橋大学〈教育と社会〉研究会
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

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