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J-GLOBAL ID:201801012844382940   Update date: Sep. 17, 2024

Mochizuki Kota

モチヅキ コウタ | Mochizuki Kota
Affiliation and department:
Job title: Assistant Professor
Research field  (1): Education - general
Research keywords  (3): 総合学習 ,  教育方法 ,  教師教育
Research theme for competitive and other funds  (3):
  • 2022 - 2027 教員養成の質的高度化に向けた専門職課程のカリキュラム開発と大学教員の専門職性開発
  • 2020 - 2023 テーマ型・総合型の教育活動を推進する教員の資質能力に関する日独比較研究
  • 2017 - 2020 ライフコース・アプローチに基づく教師の力量形成に関する第2回継続調査研究
Papers (25):
  • Elementary Research on the Advanced Practice of Medical Education and Teacher Education as Seen Through Faculty Development(FD). Journal of Japan Association of Universities of Education. 2024. 42. 173-183
  • 荒巻恵子, 岸学, 下田誠, 望月耕太. 項目反応理論による専門性開発ニーズ尺度の項目母数と特徴. 帝京大学高等教育開発センターフォーラム. 2023. 10. 10. 1-15
  • 下田誠, 荒巻恵子, 三石初雄, 望月耕太, 松田恵示. 国立教員養成系大学・学部における大学教職員の専門性開発- 教職協働を中心に -. 東京学芸大学紀要 総合教育科学系. 2022. 73. 619-638
  • ARAMAKI Keiko, SHIMODA Makoto, MOCHIZUKI Kota, MITSUISHI Hatsuo, MATSUDA Keiji. Professional Development Unique to University of Teacher Education: Case Study of the HATO Project. Bulletin of Tokyo Gakugei University, Division of Comprehensive Educational Science. 2022. 73. 639-653
  • Possibilities of Citizenship Education based on the Multiple Multiculturalism: Case Studies of School Observations in Germany. Kanagawa University international management review. 2019. 58
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Books (9):
  • 小学校・特別支援学校の先生の魅力向上をめざす“シンワークブック”
    大学図書出版 2024
  • 専門職として成長し続ける教師になるために-教職詳説-
    人言洞 2023
  • 新・教職入門 改訂版
    学文社 2020
  • 教師教育研究ハンドブック
    学文社・日本教師教育学会 2017 ISBN:4762027359
  • 「学校現場体験」の明日を拓く
    静岡学術出版 2017 ISBN:486474078X
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Lectures and oral presentations  (42):
  • ファカルティ・ディベロップメント(FD)を通してみた医師養成・教員養成の高度実践化に関する初歩的研究
    (令和5年度日本教育大学協会研究集会 2023)
  • 日本の教師が抱える課題とその対応について-教師アンケートの結果を手がかりにして-
    (中日教師教育学術フォーラム 2023)
  • 実務家教員との協働による 教員養成の高度化を目指した 新たな大学院のあり方に関する基礎的研究 -大学院担当教員へのアンケート調査を通じて
    (令和4年度日本教育大学協会研究集会 2022)
  • 小規模学校における変革に向き合う教師の行為と認識-Ecological Teacher Agency の観点から-
    (日本教師教育学会 第32 回研究大会 2022)
  • 実務家教員との協働による教員養成高度化 を目指した新たな大学院教育課程の開発 -大学院教育課程の現状と課題-
    (第28回大学教育研究フォーラム 2022)
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Education (3):
  • 2013 - 2017 Aichi University of Education Graduate School, Division of Education
  • 2007 - 2009 Tokyo Gakugei University Graduate School, Division of Education
  • 2003 - 2007 Shizuoka University Faculty of Education
Professional career (1):
  • 修士(教育学) (東京学芸大学大学院)
Work history (8):
  • 2022/04 - 現在 高千穂大学 非常勤講師
  • 2022/04 - 現在 東京学芸大学 教育インキュベーションセンター 研究員・ポスドク
  • 2019/04 - 2023/03 順天堂大学 保健看護学部 非常勤講師
  • 2015/12 - 2022/03 Tokyo Gakugei University Researher Postdoc
  • 2016/04 - 2018/03 Shizuoka University Lecturer
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Committee career (8):
  • 2013/06 - 現在 The Japanese Society for the Study on Teacher Education
  • 2020/09 - 2023/09 日本教師教育学会 若手研究者育成支援部会員
  • 2019/09 - 2022/09 日本学校教育学会 機関誌編集委員会
  • 2013/06 - 2020/09 日本教師教育学会 幹事
  • 2013/06 - 2015/03 The Japanese Society for the Study on Teacher Education
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Awards (2):
  • 2015/11 - 株式会社 NTTデータ 数理システム 2015年度 株式会社 NTTデータ 数理システムVMStudio&TMStudio 学生研究奨励賞 佳作 教師志望学生の課題意識に関する研究 -S大学およびK大学におけるアンケート調査をもとに-
  • 2014/11 - 株式会社 NTTデータ 数理システム 2014年度 VMStudio&TMStudio 学生研究奨励賞 佳作 教師の学習ニーズに関する調査-教員免許更新講習のアンケート調査をもとに-
Association Membership(s) (10):
The Japanese Society for Curriculum Studies ,  Japanese Association for the Education for Living Environment Studies and Integrated Studies ,  Japanese Educational Research Association ,  National Association for the Study of Educational Methods ,  Japan Society for Education Technology ,  Japanese Association of School Education ,  The Japanese Association for the Study of Education Administration ,  The Japanese Society for the Study on Teacher Education ,  The Japanese Society for Studies on Educational Practices ,  Japan Association for Education Media Study
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

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