Rchr
J-GLOBAL ID:201801012987713255   Update date: Mar. 31, 2024

Mitsumura Masakazu

ミツムラ マサカズ | Mitsumura Masakazu
Affiliation and department:
Research field  (1): Education - general
Research keywords  (4): 質的調査研究 ,  多文化共生教育 ,  いじめ予防教育(教材設計・開発) ,  演劇教育
Research theme for competitive and other funds  (3):
  • 2019 - 2023 Developing Participatory Theatre Scripts for Bullying Prevention that Aims for Moral Education that Has Students Think and Discuss
  • 2016 - 2016 Developing a teacher training program for active learning
  • 2014 - 2016 いじめ予防プログラムの設計・開発と効果検証
Papers (11):
  • 三津村正和, 清水由朗. 小学校高学年における彩色影絵劇を用いたいじめ予防の取り組み-傍観者への問い掛けで終わる授業-. 『創価大学教育学論集』. 2021. 73. 43-66
  • 三津村正和, 林亜希子. 学習指導と生徒指導の連関に関する理論的考察. 創価大学教育学論集. 2017. 215-230
  • Instructional design for achieving deep learning and fostering abilities to think, judge, and express. Japanese Language Arts Education. 2017. No.810. 44-47
  • Akisumi Nagashima, Takeshi Miyazaki, Masakazu Mitsumura. The role of graduate school of teacher education in a globalized era. Soka Education Research. 2016. Vol.26. 26. 21-31
  • 三津村正和. 学校における「いじめ」問題の現状と把握. 教育学論集. 2016. No.67. 93-115
more...
Books (6):
  • Learner-Centered Teaching
    Keiso Shobo 2017
  • Deep active learning: Toward greater depth in university education
    Springer 2017 ISBN:9789811056598
  • 「判断のしかけ」を取り入れた小学校国語科の学習課題48
    明治図書 2017 ISBN:9784182096181
  • ディープ・アクティブラーニング(第7章:意味のある学習を意識した授業デザイン:教師としての素養を学び磨くというストーリー)
    勁草書房 2015
  • The arts and emergent bilingual youth: Building culturally responsive, critical and creative education in school and community (Ch.9: Ethnodrama as transformative learning in multicultural teacher education)
    Routledge 2013
more...
Lectures and oral presentations  (20):
  • Developing a teacher training program for active learning
    (Japanese Association of Graduate School of Teacher Education 2017)
  • ディープ・アクティブラーニングの理論
    (2017)
  • The role of graduate school of teacher education for globalism
    (The study of Japanese Teacher Education Association 2016)
  • Cultivating global skills in teacher education
    (The study of Japanese Teacher Education Association 2016)
  • Comparative study of bullying between Japan and US
    (Association for Sino-Japanese Education Research 2016)
more...
Works (6):
  • 参加型劇『リハーサル(文:三津村正和)』(小学校高学年用いじめ予防授業「勇気のリハーサル(即興的を活用した傍観者教育)(於:八王子市立楢原小学校第5学年、2023年3月9日)」)
    2023 -
  • Shadow Picture Theatre "at Classroom on a Rainy Day"
    2019 -
  • Instructional Task and Design for Active Learning
    2017 -
  • アクティブ・ラーニングとは何か(創価大学教職大学院『教室にアクティブ・ラーニングがやってきたー八王子市アクティブ・ラーニング推進校の取り組み』)
    2017 -
  • 随想「学びへの責任」(創価大学通信教育部『学光( 2014年10月号)』)
    2014 -
more...
Education (5):
  • - 2012 アリゾナ州立大学大学院 教育学研究科
  • - 2012 Arizona State University Mary Fulton Teachers College Curriculum and Instruction
  • - 2008 インディアナ大学大学院 教育工学研究科
  • - 2008 Indiana University, Bloomington School of Education Instructional Systems technology
  • - 1995 Soka University Faculty of Law Department of Law
Professional career (2):
  • Ph.D. (Arizona State University)
  • M.Ed. (Indiana University, Bloomington)
Association Membership(s) (5):
Japanese Society for Theatre Resarch ,  Japan Association for the Study of Cooperation in Education ,  創価大学教育学会 ,  日本生徒指導学会 ,  日本演劇教育連盟
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

Return to Previous Page