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J-GLOBAL ID:201801013737093177   Update date: Sep. 13, 2024

Yoshimi Matsuzaki

マツザキ ヨシミ | Yoshimi Matsuzaki
Affiliation and department:
Research field  (2): Healthcare management, medical sociology ,  Sociology
Research keywords  (4): メンタルヘルス・スラング ,  情報のアクセシビリティ ,  障害学生支援 ,  インクルーシブ教育
Research theme for competitive and other funds  (6):
  • 2021 - 2026 日本における生活困窮者のホームレス化予防のあり方に関する研究
  • 2023 - 2024 「学びの危機」時代の漢字学習-障害のある子どもたちの〈新しい合理的な学び〉から-
  • 2020 - 2023 Next "EdTech" : Inclusive Education and Authentic Learning
  • 2020 - 2023 社会調査におけるリサーチ・インクルージョン・アシスタントの可視化と可能性
  • 2022 - 2023 漢字の学びかたの再提案ー障害のある子どもたちの漢字学習探索の視角から
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Papers (15):
  • Practices for Kanji Learning for Children with Disabilities: Understanding Kanji as Logically Constructed Characters. 2024. 6. 165-174
  • 松崎良美. “メンタルヘルス・スラング”の利用から考える若者の自己認識. 社会学部紀要. 2024. 61. 2. 45-62
  • Matsuzaki Yoshimi, Shibata Kuniomi. Examining Social Reseach Inclusion from the Socipological Aspect with a Focus on the Roles Shared between Researchers with Disabilities and Assistants. JOURNAL OF Tsuda University. 2023. 55. 201-218
  • Yoshimi Matsuzaki, Kuniomi Shibata. Information Accessibility for Kanji A Pilot Project for Academic Translation and Learning. The Review of Disability Studies. 2023. 18. 3
  • Yoshimi Matsuzaki, Kuniomi Shibata. Sign Language for Information Accessibility in Higher Education Institutions. THE BULLETIN OF THE FACULTY OF SOCIOLOGY TOYO UNIVERSITY. 2023. 60. 2. 15-31
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MISC (9):
  • Learning Kanji as a Way to Open up the Connection between ‘‘Living’’ and ‘‘Learning’’. Online Journal of Synthetic Anthropology. 2024. 18. 2. 137-150
  • Social Resource for Learning and Proactivity: A Practice of Manakiki Foster Plan. TSUDA UNIVERSITY IICS BULLETIN. 2022. 57. 27-33
  • Yoshimi Matsuzaki, Kuniomi Shibata. Learning Crisis (1) School Closure and Learning Crisis of Special Education by COVID-19. Conference Proceedings of the 36th Annual Pacific Rim International Conference on Disability & Diversity. 2021. 17. 3
  • 松崎 良美. 主体的学びを支える情報のアクセシビリティを考える--マイノリティのリテラシーの実証研究. インクルーシブ・リーダーシップ人材の輩出を見据えた研究の現在と今後 インクルーシブ・リーダーシップ公開研究会 記録. 2021. 51-58
  • Yoshimi Matsuzaki, Wakaba Hamamatsu, Kuniomi Shibata. Reasonable Accommodation and Information Accessibility by Various Formats the Difference Between Braille, Sign Language, and Speech Format. 2020 PACIFIC RIM INTERNATIONAL CONFERENCE ON DISABILITY & DIVERSITY PROCEEDINGS. 2020
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Books (3):
  • 総合人間学17 ポストヒューマン時代が問う人間存在の揺らぎ ~人間能力拡張(AI・アバター等)がもたらす将来世界とは?~
    本の泉社 2023 ISBN:4780722438
  • Diversity and Inclusion in Japan Issues in Business and Higher Education
    Routledge 2022
  • PEDAGOGY OF THE OPPRESSED 50th Anniversary Edition
    2018
Lectures and oral presentations  (33):
  • 能登半島地震の災害対策の理想と現実-石川県災害対策本部委員会の映像分析から
    (総合人間学会・第18回研究大会 2024)
  • 若年世代のホームレス化予防に関する探索的検討(第3報)
    (第82回日本公衆衛生学会総会 2023)
  • 若年世代のホームレス化予防に関する探索的検討(第2報)
    (第82回日本公衆衛生学会総会 2023)
  • 若年世代のホームレス化予防に関する探索的検討(第1報)
    (第82回日本公衆衛生学会総会 2023)
  • コミュニティとの連携から考える「学び」のあり方--まなキキ・フォスタープランとオンライン社会科見学の実践から
    (総合人間学会第17回研究大会 2023)
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Works (2):
  • 2022年度 社会調査および実習 調査報告書
    2023 -
  • 2021年度社会調査および実習AB1調査報告書
    2022 -
Education (1):
  • 2013 - 2018 Tsuda College Graduate School of International and Cultural Studies
Professional career (1):
  • 博士 (津田塾大学大学院)
Work history (4):
  • 2024/04 - 現在 Atomi University
  • 2021/04 - 現在 Tsuda College
  • 2021/04 - 現在 Toyo University Faculty of Sociology Department of Sociology
  • 2018/04 - 2021/03 Tsuda University Faculty of Liberal Arts Department of International and Cultural Studies
Committee career (8):
  • 2024/04 - 現在 小平市民活動支援センター運営サポート会議委員
  • 2024/04 - 現在 Learning Crisis研究会 常務理事
  • 2021/06 - 現在 総合人間学会 理事・運営委員
  • 2018/07 - 現在 総合人間学会 事務局幹事
  • 2020/04 - 2024/03 Learning Crisis研究会 事務局長
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Awards (1):
  • 2023/06 - 東洋大学 2022年度東洋大学優秀教育活動賞
※ Researcher’s information displayed in J-GLOBAL is based on the information registered in researchmap. For details, see here.

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